۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۸
کد خبر: 82932160
T T
۰ نفر
انسانیت در زندان های آل نهیان به قربانگاه می رود

دوحه - ایرنا - در یك ماه گذشته اخباری از رفتار با زندانیان در امارات فاش شده كه از شكنجه های فیزیكی، روحی و روانی به ویژه در مورد زنان زندانی حكایت دارد . شكنجه هایی كه با تمامی ارزش های انسانی و اخلاقی در تضاد است .

سازمان‌های بین المللی در گزارشهای خود همواره نسبت به وضعیت حقوق بشر در امارات هشدار داده اند.
در امارات آزادی های محدود تری نسبت به سایر كشورهای منطقه وجود دارد، شهروندان حق انتخاب، تغییر دولت و عضویت در احزاب سیاسی را ندارند.

** سابقه شكنجه سیستماتیك در زندان های مخفی
سالها قبل فیلمی از شكنجه یك تاجر افغانی منتشر شد كه طی آن 'شیخ عیسی بن زاید آل نهیان' برادر رئیس حكومت امارات به نحو وحشیانه و دیوانه واری اسیر خود را شكنجه می داد.
این نوار 45 دقیقه ای كه خلاصه شده از یك نوار دو ساعته بود، از سوی شبكه تلویزیونی 'ای. بی.سی' و در پربیننده ترین ساعت خبری پخش شد.
پخش نوار بی درنگ جنجالی گسترده را برای وزارت خارجه و سنای آمریكا پدید آورد كه قصد داشتند، یك قرارداد اتمی با امارات را به امضا برسانند.
در نمونه دیگر 'سلیم العرادی' یك لیبیایی الاصل دارای تابعیت كانادا به دلیل مشكوك بودن به ارتباط با گروه 'اخوان المسلمین' به همراه 9 بازرگان لیبیایی دیگر در سال 2014 در امارات دستگیر شد.
'عبدالرزاق العرادی' برادر سلیم در نامه ای به مقامات امارات نوشت: من برادر كسی هستم كه تحت شكنجه دستگاه های امنیتی دولت امارات است، كسی كه بیش از 500 روز بدون هیچ گناهی در سلول های تاریك زندانی بود.
برادر من سلیم العرادی نام دارد كه یك زندانی سیاسی در امارات است، كشوری كه یك سیستم بدنام در زمینه زندان های مخفی دارد، زندان هایی كه سرویس های امنیتی كشور با استفاده از آنها هر كس را بخواهند، ناپدید می كنند. برادر من یك فعال یا سیاستمدار نبود كه قانون را نقض كرده باشد. وی یك تاجر 46 ساله و پدر پنج فرزند است كه قربانی بدترین اعمال یك سیستم استبدادی بی عدالت است.
وكیل ما به تازگی به اسناد پرونده بازجویی وكلای دولت امارات دست یافته است. در این پرونده ها مشخص شده كه آنها اعترافات را براساس شكنجه به دست می آورند و این اعترافات توسط یگان های شاهدان اظهارات كه ناشناس هستند، ثبت می شود. تمام این اقدامات یك فریب بزرگ است.
سلیم به جای این كه به خاطر اقدامات بشردوستانه اش مورد تقدیر قرار بگیرد، هم اكنون قربانی سیاست های منطقه ای امارات، به ویژه در لیبی شده است. امارات تاكنون 10 بازرگان اهل لیبی را به همین شیوه بازداشت كرده است.
سرویس های امنیتی بدنام امارات در حال تلاش برای ایجاد به اصطلاح 'گروه های تروریستی' هستند تا راهی برای توجیه اعمال خودسرانه ناپدید كردنها و بازداشتها پیدا كنند.
مقامات كانادایی كه در نهایت اجازه یافتند، با سلیم دیدار كنند، تایید كردند كه وی مورد شكنجه های بسیاری قرار گرفته است. وی با چشمان بسته مجبور به تایید اعترافات جعلی شده و اگر اینگونه عمل نمی كرده با شكنجه های بیشتری روبرو می شده است.
دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل بازداشت سلیم را محكوم كرده اند و به امارات توصیه كرده اند تا وی درمان شود، اما این زندانی همچنان در این روزها در حبس به سر می برد.
انجمن حمایت از زندانیان لیبیایی هم در این مورد نوشته است: زندانیان لیبیایی در زندان های امارات با انواع شكنجه های جسمی و روانی كه آثار آن بر بدن های آنها قابل مشاهده است، مواجه هستند. این انجمن از مقامات دولتی امارات خواستار تحقیق در خصوص جریان ضدحقوق بشری و محاكمه شكنجه گران شد.
مركز بین المللی عدالت هم در گزارشی در مورد نحوه رفتار با اتباع لیبی اعلام كرد: اطلاعات اولیه حاكی است كه زندانیان آزاد شده، در معرض انواع شكنجه و بدرفتاری از جمله محرومیت طولانی مدت از خواب پیش از بازجویی قرار داشته اند و در دوره بازداشت به طور كامل از جهان خارج جدا نگهداری شده اند.
به گفته این مركز، موارد یاد شده با گزارش های زیادی در خصوص نقض آشكار حقوق بشر در بازداشتگاه های امارات همخوانی دارد، امری كه مغایر با قوانین بین المللی حقوق بشر است.
این مركز از مسئولان اماراتی خواست تا همه كسانی را كه ظالمانه و خودسرانه بازداشت شده و در بازداشتگاه های این كشور به سر می برند، آزاد كرده و همه حقوق آنها را مطابق قوانین بین المللی تضمین كنند.
مركز بین المللی عدالت همچنین از گزارشگر ویژه مبارزه با شكنجه نیز خواست تا درباره موارد یاد شده و نقض توافقنامه مبارزه با شكنجه از سوی مسئولان اماراتی تحقیق كند.

** اداره 18 زندان مخفی در یمن
امارات و عربستان 6 فروردین ماه 1394 با تشكیل یك ائتلاف خود خوانده و با ادعای حمایت از دولت مستعفی یمن حملات گسترده زمینی و هوایی علیه این كشور را آغاز كردند. ادعای حمایت از مردم یمن در روزهای بعد از تهاجم رنگ باخت و سعودی و امارات با مقاومت یمنی های مقیم شهرهای تحت تسلط خود مواجه شدند.
تحقیقات خبرگزاری 'آسوشیتدپرس' نشان می‌دهد، دست كم 18 شبكه زندان مخفی در جنوب یمن به دست امارات و یا نیروهای یمنی ایجاد شده بود تا مخالفان خود را در آن نگهداری كنند.
اكثر این زندان‌ها یا كاملا مخفی بودند و یا دولت یمن اجازه دسترسی به آنها را نداشته است.
بر اساس این تحقیقات ، نیروهای آمریكایی از زندانیان در زندان‌های مخفی یمن بازجویی می‌كردند و برخی از زندانیان مكررا هدف شكنجه قرار می‌گرفتند، اما آمریكایی‌ها از آن ابراز بی‌اطلاعی می‌كنند.
صدها تن از مردانی كه در جریان دستگیری اعضای مظنون 'القاعده' در یمن ناپدید شده بودند، نهایتا از زندان‌های مخفی امارات در جنوب یمن سر در آوردند كه در آنجا مكررا هدف شكنجه قرار می‌گرفتند.
از جمله این شكنجه‌ها 'گریل' (كباب كردن) بود كه در آن قربانیان را به یك میله می‌بستند و آنها را دور آتش می‌چرخاندند.
مقام‌های دفاعی ارشد آمریكا اذعان كردند، نیروهای آمریكایی در بازجویی زندانیان در یمن نقش داشتند، اما مشاركت و یا اطلاع از نقض‌های حقوق بشری را تكذیب می‌كنند.
بازجویی از زندانیانی كه حقوق‌شان نقض شده در تناقض با قوانین بین‌الملل است كه شكنجه را منع می‌كند.
وكلا و برخی خانواده‌های بازداشت شدگان می‌گویند كه حدود دو هزار مرد در زندان‌های مخفی امارات ناپدید شده‌اند و این میزان به حدی بالا است كه حدود یك هفته خانواده آنها دست به اعتراض زدند و به دنبال اطلاعاتی از پسران، پدران و برادران‌شان بودند.

** هتك حرمت زنان در زندان الوثبه
پنجشنبه گذشته مركز بین المللی عدالت و حقوق بشر یك نوار صوتی از ' امینه العبدولی ' زندانی اماراتی منتشر كرد كه در آن درباره موارد هتك حرمت در زندان 'الوثبه' و نحوه رفتار با آنها صحبت كرده بود.
العبدولی در ابتدای این نوار صوتی گفت: خداوند به او و زنانی كه از زندان امنیتی خارج شدند، منت نهاده است، زیرا در آن زندان، انواع عذاب روحی و فیزیكی را تجربه كردیم.
وی ادامه داد: با خروج از زندان امنیتی، یك درد تمام شد، اما با انتقال به زندان الوثبه دردهای دیگر، آغاز شد. از سرویس امنیتی، وزارت كشور و دادستان خواستار رسیدگی به وضعیت مان شدیم، اما پاسخی دریافت نكردیم.
در همین راستا، خانم 'فاتن امان' كه پیشتر به خاطر ابراز عقیده دستگیر شده بود، در صفحه توئیتر خود ضمن تایید سخنان العبدولی گفت: بله این صدای امینه العبدولی است و آنچه گفت حتی یك چهارم واقعیت ها و دردها در زندان انفرادی امنیتی و یا زندان الوثبه نیست.
وی گفت: به العبدولی به دلیل انتشار این نوار صوتی تبریك می‌ گویم و از خداوند می ‌خواهم آنها را از جهنمی كه من هم در آن بودم، نجات دهد.
فاتن كه یك مصری كانادایی الاصل است، اوایل ماه می از زندان امارات آزاد شد. او در گزارشی هایی كه از دوران زندان خود در شبكه های اجتماعی منتشر كرده، رنج و درد زندانیان در زندان های مخفی امارات را به تصویر كشیده است .
او نوشته است: علاوه بر زندان های وزارت كشور و دستگاههای امنیتی، زندان های مخفی در این كشور وجود دارد كه انواع و اقسام شكنجه ها در آن معمول است و در آنها علاوه بر شكنجه، زندانیان به روش های وحشیانه ای مورد اهانت و بدرفتاری قرار می گیرند. یكی از این نوع زندان ها الوثبه است.
فاتن شرایط زندان و مشاهدات خود را در ادامه اینگونه ترسیم می كند، زمانی كه قصد رفتن به محكمه یا بیمارستان را داشتیم، بازرسی هایی از ما به عمل می آمد كه بسیار شرم آور بود و موجب می شد عطای درمان را به لقای آن ببخشیم .
'در سلول های انفرادی انواع روش های شكنجه بر روی زندانیان بدون توجه به سن و میزان سلامتی آنها اعمال می شد. یكی از زندانیان كه مرض قند داشت، به شدت كتك خورد و چون به موقع درمان نشد، پزشكان مجبور شدند پای او را قطع كنند'.
به گفته این زندانی سابق یكی از روش ها، قطع كردن ارتباط زندانیان با دنیای خارج با هدف خرد كردن آنها بود. توهین و ضرب و شتم كار هر روز زندانبانان بود و در حالیكه زندانیان چشم بند بر صورت داشتند، با ضربه ای تعادل آنان را به هم می زدند و به این كار خود می خندیدند.
او گفت: آنها سیگار را روی بدن من خاموش می كردند . اثرات این نوع شكنجه بعد از گذشت چهار سال همچنان باقی مانده است . نیمكره راست مغز من بر اثر ضربه های پی درپی كه به این ناحیه وارد شده، برای مدت سه ماه حالت لمس پیدا كرده بود. مرا مجبور به خوابیدن در كف سلولی می كردند كه بسیار سرد بود و از تحویل پتو یا زیرانداز هم خودداری می كردند.
فاتن افزود: در زندان امنیتی 18 ماه بازداشت بودم بدون اینكه اتهام مشخصی به من تفهیم شود. تا سه ماه اجازه تماس با خانواده به من داده نمی شد. شكنجه حتی در ماه مبارك رمضان هم متوقف نمی شد. در زندان گذشت زمان را احساس نمی كردیم مثلا وقتی گمان می كردیم تنها دو روز گذشته است، نگهبان نپالی می گفت 12 روز از آخرین گفت وگوی ما گذشته است .
به گفته او، یكی دیگر از روش های زندانبانان شكنجه به ویژه كشیدن ناخن سایر زندانیان در حضور بقیه زندانیان بود. دیدن این صحنه ها ساعت ها روح و روان بقیه را به هم می ریخت.
وی در پایان گزارش خود با مخاطب قرار دادن 'وجدان های بیدار' از آنان می خواهد، تمام تلاش خود را برای آزادی محبوسین در زندان های امارات به عمل آورند .
او همچنین از سازمان های مدافع حقوق بشر می خواهد ضمن بازدید از زندان های امارات برای پایان دادن به اقدامات ضد دینی و اخلاقی دولت ابوظبی تلاش كنند.
خاورم**1508**1651
۰ نفر