۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82931816
T T
۰ نفر

محموله تجهیزات پتروشیمی بندر چابهار تخلیه شد

۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82931816
محموله تجهیزات پتروشیمی بندر چابهار تخلیه شد

چابهار- ایرنا - نخستین كشتی حامل تجهیزات و قطعات واحدهای شهرك پتروشیمی چابهار به ارزش 40 میلیون یورو روز جمعه در بندر شهید بهشتی این شهرستان پهلوگیری و تخلیه شد.

به گزارش ایرنا، بندر شهید بهشتی چابهار پس از تكمیل فاز نخست طرح توسعه و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری آن از 2 میلیون و500 هزار تن به هشت میلیون و 500 هزار تن نقش مهمی در افزایش بار كشتی داشته است.
افزایش ورود كشتی به بندر چابهار موجب رونق و توسعه سیستان و بلوچستان می شود و علاوه بر ورود تجهیزات، ماشین آلات و قطعات مختلف صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی و فولاد، كالاهای كشورهای همجوار نیز از این بندر قابلیت جابجایی و ترانزیت را دارند.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: كشتی راشمور حامل تجهیزات و قطعات شهرك پتروشیمی مكران به طور مستقیم از مبدا اورتونای ایتالیا و كستانتای رومانی به مقصد بندر چابهار حركت كرد.
بهروز آقایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این كشتی 2 هزار و 300 تن وزن دارد كه وزن برخی تجهیزات آن به 353 تن می رسد.
وی اظهارداشت: سرمایه گذاری بیش از یك میلیارد دلاری دولت برای تكمیل و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار نشان از توجه مسئولان برای توسعه و آبادانی این منطقه است.
وی به استقبال كشورهای همسایه نظیر افغانستان از بندر چابهار و استفاده آن در مرحله نخست برای ورود گندم اهدایی هند به این كشور اشاره و بیان كرد: تاكنون هفت كشتی هر كدام با 15 هزار تن گندم در این بندر تخلیه و از طریق جاده ترانزیتی چابهار - میلك زابل به افغانستان حمل شده است.
وی ادامه داد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) كالا دارد و بهترین و كم هزینه ترین مسیر ترانزیت به كشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
وی با بیان اینكه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به هشت و نیم میلیون تن رسیده است، افزود: هم اینك كشتی های بیش از 100 هزار تنی قابلیت پهلوگیری در این بندر را دارند.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به تعرفه ارزان در بندر چابهار اشاره و بیان كرد: كشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی در بندر شهید بهشتی چابهار 90 درصد تخفیف هزینه تخلیه و بارگیری كانتینر(THC) به مدت سه ماه و میزان این تخفیف برای سه ماهه دوم 70 درصد و برای 6 ماه بعد 30 درصد است.
آقایی گفت: چنانچه حمل بار از سوی لاینرهای بین المللی تداوم پیدا كند، سازمان بنادر و دریانوردی در سال دوم هم به كشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی 30 درصد تخفیف می دهد و این تخفیف ها، علاوه بر تخفیف در حقوق و عوارض بندری است.
وی تصریح كرد: تعرفه های حقوق، عوارض و هزینه های بندری در بندر شهید بهشتی چابهار ارزانترین تعرفه در كل منطقه خلیج فارس و دریای عمان است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز گفت: با ورود نخستین محموله تجهیزات و قطعات شهرك پتروشیمی مكران در بندر شهید بهشتی نوید دهنده افتتاح صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی در سیستان و بلوچستان و افزایش صادرات این محصولات است.
عبدالرحیم كردی بیان كرد: تجهیزات وارد شده از كشورهای ایتالیا، رومانی و دانمارك به پتروشیمی چابهار برای واحد متانول است كه گاز را تبدیل به متانول می كند.
وی افزود: چابهار با وجود بندر، منطقه آزاد، در نظر گرفتن معافیت گمركی و مالیاتی 20 ساله و ورود بدون هزینه ماشین آلات كارگاهها و كارخانجات یكی از بهترین نقاط برای راه اندازی كسب و كار و افزایش تولید ملی و اشتغال پایدار بومی است.
مدیرعامل شركت توسعه پتروشیمی نگین مكران نیز گفت: شهرك پتروشیمی چابهار با هدف توسعه سواحل مكران و صادرات محصولات پتروشیمی با پیش بینی سرمایه گذاری سه میلیارد یورویی عملیات اجرایی آن از سال 1391 آغاز شده است.
محمدرضا موثقی نیا با بیان اینكه شهرك پتروشیمی توسعه نگین مكران در زمینی به مساحت هزار و 280 هكتار در حال ساخت است، افزود: 6 واحد پتروشیمی شامل پنج واحد تبدیل گاز به محصولات پایین دستی و یك واحد اوره آمونیاك در این شهرك راه اندازی می شود.
وی گفت: ظرفیت تولیدی فاز نخست این شهرك در حدود هشت و نیم میلیون تن در سال است كه عمده محصولات پتروشیمی صادراتی و مابقی محصولاتی است كه به عنوان خوراك برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: با ورود تجهیزات و قطعات برای شهرك پتروشیمی و تكمیل عملیات لوله گذاری گاز از ایرانشهر به چابهار بزودی شاهد افتتاح پتروشیمی در چابهار خواهیم بود.
به گزارش ایرنا چابهار در 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان (مكران) قرار دارد.
3043**3213/1772
۰ نفر