۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82927320
T T
۰ نفر
سن شروع مصرف قلیان دختران به 14 سال رسید

تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به افزایش تعداد زنان و دختران مصرف كننده قلیان در كشور اشاره كرد و گفت: سن شروع مصرف قلیان دختران به 14 سال رسیده است و احتمالا بیشتر این افراد تحت تاثیر والدین خود، به قلیان روی آورده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا رییسی روز یكشنبه به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات (31 می برابر با 10 خرداد) در نشست خبری با اشاره به وجود قانون كنترل دخانیات افزود: سالهاست كشور این قانون را دارد این در حالی است كه قانون یاد شده در بسیاری مواقع اجرا نمی شود.
وی به عنوان نمونه به مطالعه ای در این زمینه در وزارت بهداشت طی سال 94 اشاره كرد كه از دو هزار و 764 دانش آموز 13 تا 15 سال تحقیق شده بود و بر اساس نتایج این پژوهش، 65 درصد دانش ‌آموزانی كه سیگار مصرف می كردند، سیگار خود را از سوپر ماركت ها، دكه های مطبوعاتی و دستفروش ها تهیه می كردند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: این در حالی است كه بر اساس قانون جامع كنترل دخانیات ، فروش مواد دخانی به افراد كمتر از 18 سال ممنوع است.
وی خاطرنشان كرد: یكی از سوالات این تحقیق از دانش آموزان 13 تا 15 سال این بود كه آیا فروشنده در زمان فروش سیگار به آنان، سن آنها را هم می پرسد ؟ كه متاسفانه 68،5درصد دانش آموزان مصرف كننده سیگار، پاسخ منفی داده بودند یعنی اینكه فروشنده از سن آنان موقع خرید سیگار سوالی نكرده است.
رییسی نتیجه گیری كرد پاسخ این میزان دانش آموز نشان ‌دهنده دسترسی آسان آنان به دخانیات است به عبارت دیگر اگر خرید نان در كشور حداقل 20 دقیقه طول می كشد خرید سیگار در كمتر از 2 تا سه دقیقه زمان می خواهد.
به گزارش ایرنا ، دسترسی به مواد دخانیات در برخی از كشورها آسان نیست و گاهی اوقات فرد مصرف كننده باید نیم ساعت وقت بگذارد تا به اولین توزیع كننده سیگار برسد و یا اینكه در برخی از كشورها سیگار كشیدن حتی در خانه شخصی نیز قدغن است و فرد سیگاری باید به مكان های مشخص و تعبیه شده ای برای سیگار كشیدن و به طور كلی استعمال دخانیات مراجعه كند.
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: بر اساس این مطالعه 10،2 درصد نوجوانان 13 تا 15 سال مورد مطالعه مصرف كننده دخانیات و 9،2 درصد هم مصرف كننده مواد دخانی تدخینی بودند. در خصوص قلیان نیز 11،2 درصد نوجوانان یاد شده قلیان می كشیدند.

* آیا قهوه خانه ها مكان خصوصی به شمار می آیند؟
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به استفساریه تبصره یك ماده 13 قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات مورخ اول بهمن سال 96 كه در دستور كار كمیسیون های تخصصی مجلس هم قرار دارد، اشاره و از آن انتقاد كرد.
وی گفت: در استفساریه یاد شده، بیان شده است كه « آیا اماكن عمومی مذكور در تبصره یك ماده 13 قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 15 شهریور ماه 1385 با اصلاحات و الحاقات بعدی شامل قهوه خانه ها و قهوه خانه های سنتی و اتاق های استعمال دخانیات مستقر در فرودگاه ها و پایانه های مسافربری نیز می شود؟» و در پاسخ ذكر شده است ؛ « خیر اماكن عمومی در تبصره یك ماده 13 قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات شامل قهوه خانه ها و قهوه خانه های سنتی و اتاق های استعمال دخانیات در فرودگاه ها و پایانه های مسافربری نمی شود.»
این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود: در خصوص قهوه خانه ها و اینكه این اماكن مكان عمومی نیستند، جای تعجب است و این سوال پیش می آید كه اگر این اماكن، عمومی نیست، پس خصوصی است؟
رییسی ادامه داد: در پی خارج شدن قهوه خانه ها از اماكن عمومی، كارشناسان ما برای بازرسی حق ورود ندارند مگر اینكه دستور قضایی داشته باشند. در واقع كارشناسان و بازرسان بهداشت حتی نمی توانند در خصوص املتی كه در قهوه خانه ها به مردم می دهند هم نظر بدهند؛ این در حالی است كه 70 درصد قهوه خانه ها مجوز ندارند، آیا این به معنای زیر زمینی بودن فعالیت قهوه خانه ها نیست؟
رئیسی به دست های پشت پرده در خصوص خارج شدن قهوه خانه از مكان عمومی اشاره كرد و افزود: برخی از طرفداران استفساریه تبصره یك ماده 13 قانون جامع كنترل دخانیات، این استدلال را آورده اند كه قلیان كشیدن در قهوه خانه به خاطر ایجاد شغل بوده است و اگر قلیان ها را از قهوه خانه ها جمع كنند، قلیان كشیدن، زیر زمینی می شود. این در حالی است كه آیا می توان برای مواد مخدر هم این استدلال را آورد و مراكزی برای آن تعبیه كرد تا زیر زمینی نشود؟
وی اظهارداشت: اصل استفساریه تبصره یك ماده 13 قانون كنترل دخانیات بر این بوده است كه مكان هایی همچون اداره اطلاعات، زندان ها و پادگان ها نمی توانند عمومی باشند این در حالی است كه قهوه خانه ها را نیز به این دستگاه ها چسبانده اند و از شمول عمومی بودن خارج كرده اند.
رییسی توضیح داد زمانی برای عمومی بودن قهوه خانه، قانون داشتیم و بر اساس قانون این مكان ها در صورت عرضه قلیان، بسته می شدند این در حالی است كه اگر صبح، قهوه خانه عرضه كننده قلیان را می بستیم، عصر آن را باز می كردند و این موضوع نشان می دهد كه جرایم، قابل خریداری است.
رییسی یك استدلال دیگر برای طرفداران استفساریه مورد نظر را عنوان كرد و آن اینكه طرفداران استفساریه معتقدند كه اگر قلیان كشیدن در قهوه خانه ممنوع شود، عرضه قلیان به خانه ها كشیده می شود و قلیان كشیدن، خانوادگی می شود.
وی برای این استدلال هم جواب داشت و گفت: آن كسی كه در اصطلاح قلیانی است اتفاقا در خانه قلیان می كشد. این سوسول بازی ها (قلیان كشیدن در قهوه خانه) در بیشتر مواقع برای كسانی است كه مصرف كننده دایمی قلیان و در اصطلاح قلیانی نیستند؛ ضمن اینكه شما فكر می كنید كسانی كه قلیانی هستند فقط در قهوه خانه قلیان می كشند؟
رئیسی خاطرنشان كرد: در زمان حاضر پدر و مادرها به اتفاق بچه هایشان در قهوه خانه ها قلیان می كشند و نباید این موضوع را فراموش كرد كه عده زیادی از جوانان ما در آستانه اعتیاد هستند و دارند قلیانی می شوند كه پایین آمدن سن دختران مصرف كننده قلیان به 14 سال از جمله آنهاست.

* آیا می توان با گردش مالی 10 هزار میلیارد تومانی مبارزه كرد؟
رییسی، گردش مالی دخانیات را 10 هزار میلیارد تومان در كشور بیان كرد و این سوال را پرسید كه آیا می توان با چنین گردش مالی مبارزه كرد؟ كسانی كه پشت این گردش مالی قرار دارند فقط چند نفر هستند.
وی اظهار داشت: 55 میلیارد نخ سیگار در كشور طی سال و با گردش مالی 10 هزار میلیارد تومان مصرف می شود در حالی كه هزینه های درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات در كشور 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است.
رئیسی همچنین میزان سرمایه گذاری برای تولید سیگار در داخل كشور را بیش از 80 میلیارد نخ سیگار بیان كرد و این سوال را پرسید كه آیا می خواهیم سیگار را صادر كنیم و آیا این مساله یك افتخار به شمار می آید؟
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به مالیات كم به دخانیات در كشور هم اشاره كرد و ادامه داد: در زمان حاضر 58 كشور دنیا مالیات بر خرده فروشی سیگار را بیش از 70 درصد تعیین كرده اند این در حالی است كه قیمت یك نخ سیگار كمتر از یك قوطی شیر است.
وی در خصوص مالیات دخانیات در كشور اظهار داشت: بر اساس تبصره 6 بند 2 قانون بودجه، امسال از اول سال 97 به هر نخ سیگار به قیمت خرده فروشی، تولید داخل كشور با نشان ملی 75 ریال، تولید مشترك، 150 ریال، تولید داخل با نشان بین المللی، 250 ریال و وارداتی به میزان 600 ریال مالیات وضع شده است.
وی مالیات پاكت سیگار داخلی را 10 درصد، سیگار مشترك را 20 درصد و سیگار تولید داخل با نشان بین المللی را هم 25 درصد بیان كرد؛ ضمن اینكه مالیات پاكت سیگار وارداتی، 40 درصد شده است.
رییسی تاكید كرد: انتظار ما این است كه با وضع مالیات، دسترسی ها به دخانیات، سخت تر شود و اصلا سیگار باید گران تر از هر كالایی دیگر شود.
به گزارش ایرنا، هر سال به مناسبت سالروز جهانی بدون دخانیات، 31 ماه مه مصادف با 10 خرداد، اقدامات و فعالیت های گسترده ای در سطح كشور نسبت به مضرات مصرف سیگار انجام می شود.
موضوع روز جهانی بدون دخانیات سال 2018 با عنوان دخانیات و بیماری قلبی با شعار Tobacco Breaks Hearts از سوی سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است.
بر همین اساس پنجم تا 11 خرداد 97 نیز به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار ملی « قلیان سمی برای سلامت خانواده» در نظر گرفته شده است.
اجتمام*1776 *1569
۰ نفر