۴ خرداد ۱۳۹۷، ۵:۵۶
کد خبر: 82925272
T T
۰ نفر
ویتنام: چین اعزام بمب افكن به دریای جنوبی را متوقف كند

كوالالامپور- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام در اعتراضی شدید از چین خواست تا با اقدامی فوری برنامه اعزام بمب افكن هایش به جزایر اسپارتلی در دریای جنوبی چین را متوقف سازد و به حاكمیت ویتنام در این آبها احترام گذارد.

به گزارش روز جمعه ایرنا 'ثی ثا هانگ' سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام با صدور بیانیه ای در هانوی از چین خواست تا اعزام بمب افكن هایش را به جزیره پارسل در دریای جنوبی چین متوقف سازد.
وزارت دفاع چین پیشتر اعلام كرده بود نیروهای هوایی این كشور بتازگی جنگنده‌های خود را در شماری از جزایر دریای جنوبی چین مستقر كرده است.
طبق این گزارش مانور این كشور كه شامد حملات شبیه‌سازی شده به مواضعی فرضی بوده به منظور تقویت توانایی‌های ارتش چین برای دسترسی به 'قلمرو' خود بوده است.
ناظران منطقه ای این اقدام پكن را پاسخی به حضور ناوهای جنگی آمریكا در آبهای مناقشه دریای جنوبی چین می دانند.
آمریكا در سال های گذشته با حضور نظامی در این آبها سعی دارد ادعاهای ارضی چین در این منطقه را به چالش بكشد.
اگرچه پكن ادعای مالكیت تقریبا بیش از 90 درصد از این حوضه آبی را دارد، اما به غیر از ویتنام دیگر كشورهای دیگر جنوب شرق آسیا مانند فیلیپین، مالزی، برونئی و همچنین تایوان دراین آبراه استراتژیك با ذخایر انرژی غنی كه ارزش تجارت دریایی سالانه آن 3 میلیارد دلار است، ادعای مالكیت ارضی دارند.
سخنگوی وزارت امورخارجه تایوان تاكید كرد: حضور بمب افكن های چین در این پهنه دریایی به طور جدی حاكمیت ویتنام در این مجمع الجزایر را نقض كرده است.
وی افزود: این حركت همچنین با توافقنامه ویتنام و چین در مورد اصول اساسی حل مسائل مربوط به دریا و همچنین بیانیه اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن ' در مورد كدهای رفتاری تمام طرف ها در این آبها در تضاد است.
وی تاكید كرد: ویتنام دارای مستندات قانونی كامل و شواهد تاریخی برای تأیید حاكمیت خود در مورد 2 جزیره 'هوانگ سا ' و 'ترونگ سا' اسپارتلی 'آرچیپلاگو' در دریای جنوبی چین براساس قوانین بین المللی است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ویتنام همچنین از چین خواست تا فعالیت های نظامی خود را در این دریا متوقف كند و به طور جدی به حاكمیت ویتنام در این پهنه دریایی احترام بگذارد.
ویتنام كه بخشی از دریای جنوبی چین را كه دارای ذخای نفت و گاز غنی است ،تحت مالكیت خود می داند با انعقاد قرارداد با شركت های های بین المللی نفت و گاز از اسپانیا، روسیه و هند سعی كرده تا ادعای مالكیت كامل چین در این پهنه آبی را به چالش كشد.
ویتنام به ویژه در ماههای اخیر اقدام به حفر چاههای نفتی جدید در منطقه مورد منازعه در دریای جنوبی چین كرده كه این اقدام با واكنش شدید پكن روبه رو شده است.
آساق **241**1599

سرخط اخبار جهان