۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۱
کد خبر: 82923003
T T
۰ نفر
نرخ هاي جديد عوارض، درآمد آزادراه را 20 درصد افزايش مي دهد

تهران- ايرنا- مديركل دفتر جذب سرمايه و تجهيز منابع وزارت راه و شهرسازي به نرخ مصوب عوارض آزادراه‌هاي مشاركتي در سال جاري اشاره كرد و گفت: امسال متوسط افزايش درآمد اين آزادراه‌ها نسبت به پارسال 20 درصد است.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي ، مهدي حيدري افزود: در راستاي استهلاك كامل اصل و سود سرمايه ساخت آزادراه‌ها در چارچوب قراردادهاي مربوطه، سالانه بايد به‌ طور متوسط حدود 40 درصد درآمد آزادراه‌ها افزايش يابد.
حيدري به رشد سالانه استهلاك سرمايه اشاره كرد و گفت: نرخ هاي جديد آزادراه هاي مشاركتي با بخش خصوصي مرتبط با رفاه اجتماعي و به‌ منظور كاهش فشار تورمي بر كاربران جاده‌ ها براساس طرح هاي تجاري تعيين شده است.
به گفته وي، با هدف حمايت از سرمايه‌ گذاري و لزوم تامين استهلاك سرمايه‌ گذاري هاي انجام شده در آزادراه ها، اين نرخ ها تعيين شده تا همچنان فضاي امن سرمايه گذاري براي سرمايه‌گذاران تامين شود.
حيدري به متوسط رشد عوارض آزادراهي در سال 1397 نسبت به سال 1395 اشاره كرد و گفت: امسال نرخ عوارض آزادراه كنارگذر غربي اصفهان با 33 درصد افزايش بيشترين و آزادراه اهواز- بندر امام با پنج درصد رشد، كمترين افزايش را در تغييرات نرخ عوارض در آزادراه‌ها نسبت به آخرين ابلاغيه آن داشته است.
مديركل دفتر جذب سرمايه و تجهيز منابع وزارت راه و شهرسازي اضافه كرد: چگونگي محاسبه نرخ عوارض آزادراه ها براساس پارامترهاي حقوقي و اقتصادي شامل مانده سرمايه گذاري، آمار تردد به تفكيك خودروها، طول دوره بهره برداري باقيمانده، ميزان كاهش مصرف سوخت و كاهش زمان سفر انجام مي شود.
به گزارش ايرنا، اكنون طول آزادراه هاي كشور نزديك به 2 هزار و 500 كيلومتر است كه 90 درصد آن توسط سرمايه گذاران بخش خصوصي ساخته شده و دولت در نظر دارد با تشويق سرمايه گذاران داخلي و خارجي در اين بخش تا پايان برنامه ششم توسعه، طول اين آزادراه ها را در كشور به 7500 كيلومتر برساند.
اقتصام**1108** 2023

سرخط اخبار اقتصاد