۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82922550
T T
۰ نفر

گونه عامل مسمومیت های قارچی اخیر شناسایی شد

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82922550
گونه عامل مسمومیت های قارچی اخیر شناسایی شد

تهران- ایرنا- ستاد مركزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو اعلام كرد: با توجه به علایم گزارش شده، قارچ عامل مسمومیت های اخیر از گونه Amanita virosa است كه تا حدودی به قارچ های خوراكی شباهت دارد و می تواند در كنار آنها رشد كند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، این ستاد همچنین در اطلاعیه ای نكاتی را برای پیشگیری و مقابله با مسمومیت های قارچی اعلام كرد؛ ازجمله اینكه از مصرف قارچ های خودرو به خصوص قارچ هایی كه در كنار تنها درختان (به ویژه درختان خشك شده) می رویند، قارچ های جمع آوری شده توسط افراد عادی یا قارچ های فله ای خودداری شود.
این اطلاعیه می افزاید: از آنجایی كه شناسایی انواع خوراكی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شكل، رنگ، بو، قوام و مزه مشكل است و تنها توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امكان پذیر است؛ بنابراین به توصیه های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراكی قارچ توجه نشود و تنها قارچ هایی كه توسط مراكز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوزهای سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و پزشكی است، مصرف شود.
همچنین اینكه مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست و برخی از روش ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ محسوب نمی شود.
علاوه بر این، هرگز قارچ ها به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نشود؛ زیرا برخی از سموم موجود در قارچ ها مقاوم به گرما است و فرآیندهای آماه سازی غذا مانند كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن و بخار پز كردن قادر به تخریب كامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.
در صورت مصرف قارچ سمی و بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (12-5 ساعت پس از مصرف خوراكی قارچ) نیز لازم است هرچه سریعتر بیمار به مركز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها منتقل شود. در مواردی كه علایم گوارشی به صورت تاخیری (با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد، نشان دهنده این است كه قارچ های مصرف شده سمیت به مراتب بیشتری دارند. (علت اصلی نارسایی حاد كبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مساله بوده است.)
انتقال سریع بیمار مسموم به یك مركز درمانی تخصصی مسمومیت ها امكان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شكست درمان و حتی مرگ بیمار می شود؛ بنابراین با مشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراكی قارچ، باید از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل كرد.
لازم است در صورت امكان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی كادر پزشكی در بیمارستان به همراه داشت.
به گفته محمدمهدی گویا رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، استفاده از قارچ مسموم تاكنون 800 نفر از هموطنان را مسموم كرده است كه از این تعداد حدود 230 بیمار در بیمارستان بستری شده و 11 نفر نیز در استان های كرمانشاه، لرستان، كردستان، آذربایجان غربی، مركزی و همدان جان خود را از دست داده اند.
اجتمام**1834
۰ نفر