۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۳۶
کد خبر: 82921800
T T
۰ نفر
واگذاری هپكو به سهامدار جدید دنبال می شود

اراك - ایرنا - استاندار مركزی گفت: عزم مسئولان استان و كشور برای واگذاری هپكو به سهامدار با اهلیت جدی و موضوع در دستور كار است به همین منظور كارگران این تولیدی باید در دستیابی به این هدف بزرگ همراه و همدل باشند.

به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز دوشنبه در جمع كارگران شركت تولیدی هپكو اراك مقابل ورودی كارخانه هپكو، افزود: بر اساس درخواست مسئولان استان عصر امروز نشست ویژه ساماندهی هپكو اراك با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین مسئولان سازمان خصوصی سازی در تهران برگزار می شود.
وی ادامه داد: واگذاری هپكو به صندوق حمایت از صنایع كشور تا انتخاب سهامدار توانمند و جدید یكی از درخواست های مسئولان استانی از مقام های كشوری است.
وی بیان كرد: با استعفای سهامدار فعلی، سمت مدیرعامل جدید هپكو بر اساس قانون و آیین نامه این شركت، باید به سهامدار پیشین هپكو واگذار شود اما هم مسئولان استانی با این موضوع مخالف هستند و هم خود سهامدار قبلی تمایلی به مدیریت در هپكو ندارد بنابراین تنها راه موجود واگذاری آن به صندوق حمایت از صنایع كشور است.
استاندار مركزی اظهار داشت: پرداخت یك یا 2 ماه از معوقات كارگران تا 2 هفته آینده نیز یكی دیگر از خواسته های كاركنان هپكو است كه این نیز از سوی مسئولان استانی در نشست مقام های كشوری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
آقازاده اضافه كرد: مسئولان استان زبان گویای كارگران هپكو در نشست های ملی هستند اما هر یك از دستگاه های استان زیر مجموعه یك وزارتخانه است و باید تصمیم های پایانی در پایتخت اتخاذ شود.
آقازاده افزود: سال گذشته گام های موثری در پرداخت معوقات كارگران هپكو برداشته شد به طوری كه تا پایان بهمن عیدی كارگران تسویه شد و از سال گذشته حقوق اسفند و امسال نیز حقوق فروردین و اردیبهشت را طلب دارند كه تلاش می شود تا 2 هفته آینده 2 ماه از این معوق ها پرداخت شود.
استاندار مركزی ادامه داد: هفته گذشته در دیدار با رئیس سازمان بازرسی كل كشور مشكلات هپكو بیان شد و وی نیز قول مساعد داد كه به زودی به مشكلات این واحد صنعتی رسیدگی و عاملان ركود این كارخانه مشخص و براساس قانون با آنان رفتار شود.
آقازاده تصریح كرد: پیشنهاد واگذاری شركت تولیدی، صنعتی هپكوی اراك به صندوق حمایت از صنایع كشور دنبال می شود اما در نهایت تصمیم نهایی با تایید مقام های بلندپایه كشور است و مجموعه استان نیز از هیچ تلاشی برای احقاق حقوق كارگران كوتاهی نخواهد كرد.
وی افزود: مطالبه های كارگری تا زمانی كه به بیان مشكلات و خواسته به حق آنان باشد قابل دفاع است اما هنگامی كه از این رویه خارج شود نه تنها مشكلی از تنگناهای كارگران حل نمی شود بلكه مسائل و مشكلات شركت و استان نیز بیشتر می شود.
وی تاكید كرد: مسئولان ارشد استان مركزی با جدیت پیگیر مشكلات هپكو و پرداخت معوق های كارگران و واگذاری این شركت به سهامدار با اهلیت هستند كه انتظار می رود كارگران نیز همچنان با مسئولان همكاری كنند تا بتوان گامی اساسی در راستای احیای مجدد این شركت برداشت.

** فرماندار اراك: مسئولان استان مركزی از مطالبات صنفی و قانونی كارگران حمایت می كنند
فرماندار اراك نیز در جمع كارگران گفت: پیگیری های مسئولان استانی و شهرستانی از یكشنبه هفته گذشته به اوج خود رسید و بلافاصله نشستی از سوی مسئولان سازمان خصوصی سازی برگزار شد كه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در آن حضور یافت و مشكلات هپكو را به صورت كارشناسی تشریح كرد.
حسین بختیاری افزود: با توجه به اینكه تغییر سهامدار از خواسته های اصلی كارگران هپكو بود با تشریح عملكرد یكساله سهامدار مشخص شد وی توانایی مدیریت كارخانه هپكو را ندارد.
وی ادامه داد: راه اندازی كامل و به روز رسانی تجهیزات و عوامل تولیدی هپكو بیش از یك هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد كه این از توان سهامدار شركت خارج است.
فرماندار اراك افزود: بهره گیری از ظرفیت تولیدی هپكو نیازمند به كار گیری نیروهای توانمند و متخصص در بخش های مختلف طراحی، برنامه ریزی و مدیریت كارگاه ها است كه سهامدار كنونی از این مهم برخوردار نبود.
بختیاری اظهار داشت: در نهایت مقرر شد كه سهامدار از مقام خود استعفا دهد و سازمان خصوصی سازی به عنوان نماینده دولت برای تشكیل هیات مدیره و انتخاب مدیرعامل اقدام كند كه عصر امروز در نشستی با حضور وزرا و سازمان های مسئول و استاندار مركزی در خصوص هیات مدیره و مدیریت جدید این واحد صنعتی بحث و بررسی می شود.
وی در خصوص بدهی های هپكو نیز گفت: در هیات دولت مصوب شده كه از ابتدای امسال به بدهی های بانكی شركت هیچ جریمه ای تعلق نگیرد و دولت جرایم را پرداخت می كند.
فرماندار اراك ادامه داد: 900 میلیارد ریال تسهیلات نیز مصوب شده كه در اختیار هیات مدیره جدید شركت قرار می گیرد تا در به روز رسانی تجهیزات و همچنین خرید مواد اولیه هزینه شود.
كارگران هپكو اراك امروز - دوشنبه - در مقابل در ورودی این واحد تولیدی اجتماع كردند و خواستار حمایت مسئولان و تعیین تكلیف سهامدار شدند كه استاندار مركزی و جمعی از مسئولان نیز در جمع آنان حضور یافتند.
شركت هپكو سال 1351 در زمینی به گستره 90 هكتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی تاسیس و از سال 1354شروع به فعالیت كرد.
هپكو اراك اكنون 22 نوع ماشین آلات راه سازی از جمله گریدر، لودر و غلتك تولید می كند كه هشت نوع از محصولان آن تحت لیسانس ژاپن، آلمان، سوئد و هلند تولید می شود.
3017/3075

سرخط اخبار اقتصاد