۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82919187
T T
۰ نفر
تداوم برجام درگرو تضمین منافع ملی ایران توسط اروپاست

قم- ایرنا- خطیب جمعه قم با تقدیر از تلاش تیم مذاكره كنندگان كشورمان گفت: آنان باید به گونه ای با اروپا مذاكره نمایند تا تضمین لازم را گرفته و منافع ملت ایران برای تداوم برجام حفظ شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری درخطبه های نمازجمعه قم در مصلای قدس این شهر، با اشاره به خروج آمریكا از برجام اظهارداشت: سالها است كه آمریكا دشمنی خود را به شكل های مختلف به ملت ایران نشان داده است ولی امروز اوج دشمنی این كشور را می توان در سخنان ترامپ شنید كه هر روز ملت ما را تهدید می كند.
وی سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریكا ،علیه جمهوری اسلامی را اراجیف دانست و ادامه داد: به نمایندگی از ملت ایران به آقای ترامپ می گوییم كه شما غلط می كنید.
وی با بیان اینكه مشكل آمریكا با جمهوری اسلامی، مساله هسته ای، توان موشكی و نفوذ منطقه ای نیست گفت: آمریكا به دنبال تسلط بر ایران و ازبین بردن هویت انقلابی نظام اسلامی است تا كشور همچون زمان رضا شاه نوكر و مطیع آمریكا باشد.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینكه خروج آمریكا از برجام اقدامی قابل انتظار بود گفت: مسئولان و تیم مذاكره كننده كشورمان در مذاكرات هسته ای هر چه در توان داشتند انجام دادند ولی نتوانستند تضمین لازم از آمریكا بگیرند و این موجب شد تا آمریكا با تمام وقاحت از برجام خارج و حتی حاضر نیست هزینه ای برای آن بپردازد.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی به دنبال تعامل با دنیاست ولی این به معنای نادیده گرفتن منافع ملی خود نیست.
'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا 2 هفته پیش در سخنانی از خروج این كشور از توافق بین المللی ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران خبر داد. این اقدام با مخالفت صریح اتحادیه اروپا روبرو شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقال سفارت آمریكا به قدس شریف گفت: 70 سال پیش غده سرطانی اسرائیل به كمك انگلیس در فلسطین شكل گرفت و روز نكبت در تاریخ به ثبت رسید و در روزهای گذشته نیز رئیس جمهوری مغرور آمریكا قدس را پایتخت اسرائیل غاصب خواند كه با كشتار فلسطینان در این روزها، روز خون نیز در فلسطین شكل گرفت.
خطیب جمعه قم با بیان اینكه سران عرب درموضوع انتقال سفارتخانه آمریكا به قدس شریف به فلسطینان خیانت كردند اظهار داشت: روز نكبت را انگلستان و روز خون را آمریكایی ها در فلسطین رقم زدند.
آیت الله حسینی بوشهری ، كشتار بیش از 60 فلسطینی و حدود 2 هزار مجروح به دست دژخیمان اسرائیلی را جنایت جدید این رژیم دانست و گفت: آمریكا با تقارن سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی و انتقال پایتخت خود به قدس به دنبال حادثه ای تاریخی بود ولی این اقدام موجب رسوایی و انزوای آمریكا شد.
وی با بیان اینكه اقدام آمریكا در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل غاصب، خیانت بزرگ به دنیای اسلام است، ادامه داد: آمریكا در اوج انزوا سفارت خود را به قدس منتقل كرد و حتی همدستان اروپایی آمریكا نیز او را حمایت نكردند.
با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای ، رئیس جمهوری آمریكا هفته گذشته تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این كشور از تل آویو به قدس را اعلام كرد.
كنگره آمریكا در 23 اكتبر 1995 این طرح را تصویب كرده بود و با این حال، دولت های مختلف آمریكا از آن زمان تاكنون از اجرای این مصوبه كنگره امتناع كرده بودند اما ترامپ براساس وعده هایش در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریكا این مصوبه را اجرا كرد.
شهر قدس كه مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش جدایی ناپذیر فلسطین بوده و یكی از مهمترین اماكن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
قدس از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریكا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشكار قطعنامه های بین المللی است.
آیت الله حسینی بوشهری همچنین با اشاره به حملات اسرائیل غاصب به سوریه و پاسخ متقابل مقاومت گفت:مقاومت در پی این تعرض، 66 موشك به 10 پایگاه حساس نظامی رژیم صهیونیستی شلیك كرد كه این امر موجب شد تا آنها دچار سكوتی مرگبار شوند.
وی ادامه داد: در پی پاسخ مقتدرانه مقاومت به حملات اسرائیل غاصب ، سران این رژیم برای توقف حملات مقاومت دست به دامن میانجی گری روسیه شدند و تضمین دادند كه دیگر به پایگاه های ایران در سوریه حمله نكند كه این موضوع، نشان از عظمت و اقتدار ملت ایران است.
نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه ماجراجویی های خود در سوریه، روز پنج شنبه 20 اردیبهشت ماه مواضع نیروهای سوری را در استان قنیطره از جمله شهر «البعث، خان ارنبه و...» هدف قرار دادند كه در پی این حملات نیروهای مقاومت در اقدامی متقابل به پایگاه های حساس نظامی اسرائیل غاصب در منطقه جولان اشغالی شلیك كرد.
وی در ادامه همچنین با اشاره به انتخابات لبنان و عراق گفت: انتخابات لبنان جهان را دچار شگفتی كرد به وطوری كه با وجود هجمه سنگین علیه حزب الله، بیش از نیمی از كرسی های پارلمان لبنان در اختیار حزب الله و همپیمانان او قرار گرفت.
خطیب جمعه قم ادامه داد: درانتخابات عراق هم با وجود اینكه هیچ یك از گروه های سیاسی موفق به كسب اكثریت پارلمان عراق نشدند ولی به نظر می رسد كه در مجموع بیشترین آرا همسو با جبهه مقاومت خواهد شد و امیدواریم با ائتلاف گروه های مختلف شیعه، نخست وزیری بر سر كار آید كه خواست ملت عراق را دنبال كند.
7404/ 6133/