۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۳۰
کد خبر: 82916910
T T
۰ نفر

آب شیرین بستر خلیج ‌فارس با دانش بومی قابل شناسایی است

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۳۰
کد خبر: 82916910
آب شیرین بستر خلیج ‌فارس با دانش بومی قابل شناسایی است

تهران- ایرنا- رییس سازمان زمین ‌شناسی و اكتشافات‌ معدنی كشور اعلام كرد: مطالعات فیزیك و شیمیایی سواحل جنوبی و مطالعات بستر دریا تا مرز آبی با توان داخلی انجام شد و چشمه‌ های آب شیرین در بخش بستری خلیج ‌فارس قابل شناسایی است.

به گزارش سه شنبه سازمان زمین ‌شناسی و اكتشافات‌ معدنی كشور، «راضیه لك» افزود: نقشه‌های رسوب ‌شناسی بستر دریا به عنوان اطلاعات پایه برای توسعه بنادر و اسكله‌ها توسط این سازمان تهیه و همچنین مطالعات و مغزه‌گیری در سواحل خلیج‌فارس برای بازسازی گذشته این منطقه و بررسی وضعیت جغرافیایی، تغییر سطح آب دریا، تغییر اقلیم و دوره‌های خشكسالی و ترسالی انجام شد.
وی كه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت است، یادآوری كرد: مطالعات دریایی از نظر سرمایه اقتصادی، تضمین امنیت و كمك به تولید اطلاعات پایه بسیار با اهمیت است.
وی با كاربردی خواندن نقشه‌های رسوب ‌شناسی بستر دریا به عنوان اطلاعات پایه برای توسعه بنادر و اسكله‌ها اضافه كرد: نقشه‌ها توسط این سازمان تهیه و همچنین مطالعات و مغزه‌گیری در سواحل خلیج‌فارس برای مطالعه و بازسازی گذشته این منطقه و بررسی وضعیت جغرافیایی، تغییرات سطح آب دریا، تغییرات اقلیم، دوره‌های خشكسالی و ترسالی انجام شده است.
لك افزود: همه كشورها حق مطالعه و شناسایی ذخایر معدنی در آب‌های بین المللی را دارند. از این رو، هند به استخراج منگنز و آهن در اعماق اقیانوس هند و در آب‌های بین‌الملل پرداخته است كه جای ورود برای مطالعات و شناسایی این ذخایر برای ما وجود دارد.

** توسعه مطالعات سرزمینی خود در قطب جنوب
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری كرد نوار 30 تا 60 درجه كره‌ زمین كه ایران در آن قرار دارد، در سال‌های آینده به دلایل تغییر اقلیم، موضوعات زیست ‌محیطی و كمبود آب به عنوان نوار خشك و نیمه خشك برای سكونت چندان مناسب نخواهد بود.
وی تاكید كرد «با توجه به مشكلات زیست‌محیطی و كمبود آب و تغییرات اقلیمی باید به فكر توسعه مطالعات سرزمینی خود در قطب جنوب باشیم».
لك گفت: از داده‌های ژئوفیزیك دریایی باید برای توسعه سازه‌ها استفاده كرد كه بر همین اساس نقشه هم شدت میدان مغناطیسی منطقه لارك و همچنین مطالعات ژئوفیزیك دریایی جنوب كشور به همت سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات‌معدنی كشور انجام شد كه تا شناسایی چشمه‌های آب شیرین قابل توسعه است.

** امارات ژئومورفولوژی دریا را بهم ریخته است
رییس سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات ‌معدنی كشور گفت: ایجاد جزایر كوچك و بزرگ و برداشت ماسه برای ساخت‌‌وساز در امارات باعث بروز مشكلات زیست‌محیطی برای خلیج‌فارس شده است.
لك ادامه داد: متاسفانه سواحل این كشور به واسطه ایجاد موج‌شكن‌ها با سرعت زیاد به سمت دریا گسترش یافته و باعث خشك شدن دریا شده است.
وی اضافه كرد: امارات ساحل خود را را به سمت خلیج‌فارس افزایش می دهد و ژئومورفولوژی دریا را به هم ریخته است و سبب آشفتگی محیط زیست این ناحیه شده است.
این مسوول تاكید كرد ساخت پل برای اتصال 2 منطقه «پهل» و «لافت» نیز باعث به خطر افتادن جنگل‌های حَرّا و مشكلات زیست محیطی در منطقه می شود.
به گزارش ایرنا، اسكله پهل در بندرعباس و اسكله لافت در جزیره قشم قرار دارد.
شناورهای ویژه حمل و نقل دریایی (لندینگ كرافت ها) مسافران و وسایل نقلیه شخصی و عمومی را بین 2 نقطه جابجا می كنند.
ساخت یك پل بین لافت و پهل از پیش از انقلاب در دستور بود اما منطقه آزاد قشم در سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی پل ملی خلیج فارس را به طول ۱۸ هزار متر آغاز كرد كه به دلیل مسائل زیست محیطی ناتمام ماند.

اقتصام*6984*1961*

سرخط اخبار اقتصاد