۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 82914623
T T
۰ نفر
رویكرد آمریكا در برجام حامی جدی ندارد

كابل - ایرنا - رئیس مركز مطالعات راهبردی افغانستان با اشاره به این كه تصمیم یك جانبه «دونالد ترامپ » رئیس جمهوری آمریكا برای خروج از برجام حتی فاقد حمایت افكار عمومی آمریكا است گفت كه این اقدام همراهی هیچ كشور جدی را با خود نداشته است.

به گزارش ایرنا، «داود مرادیان» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در كابل افزود: همانطور كه ما شاهد بودیم، تصمیم ترامپ برای خارج ساختن آمریكا از توافقنامه «برجام» حتی در داخل خود آمریكا با مخالفت های شدیدی مواجه شد و در نظرسنجی كه روزهای بعد در آمریكا انجام شد بیش از نیمی از پاسخگویان مخالف این اقدام بودند.
وی تصریح كرد كه سیاستمداران و روزنامه ها و
رسانه های مهم آمریكایی هم با این تصمیم مخالفت كردند و همچنین در سطح اتحادیه اروپا و كشورهای دیگر و سازمان ملل نیز با این امر مخالفت نشان داده شد.
مرادیان به عنوان كارشناس مسائل بین المللی و از دیپلمات های سابق افغانستان ادامه داد : این مخالفت ها نشان داد كه تصمیم یكجانبه ترامپ حتی نتوانست موافقت و پشتیبانی آمریكایی ها را جلب كند چه برسد به افكار عمومی خارج از آمریكا اما دنیای دیپلماسی دنیایی بده بستان است و نباید هیچگاه باب گفت و گو بسته شود و جنگ همیشه مسدود كننده دروازه های دیپلماسی است.
به باور وی افغانستان امیدوار است كه دروازه های گفت و گو بین دو طرف همواره باز بماند و حتی گسترده تر شود و برای جلوگیری از اختلافات بیشتر كه باعث جنگ و منازعه در منطقه شود ، راه دیپلماسی ادامه داشته باشد.
رئیس مركز مطالعات راهبردی افغانستان گفت كه آمریكا و جمهوری اسلامی ایران دو كشور جدی و مقتدر هستند و دولت های هر دو می توانند در جاهایی كه منافع آنها حكم كند با یكدیگر همكاری كنند و در جایی كه منافع آنها در تضاد است با هم رقابت یا مذاكره كنند و ما شاهد بودیم كه ایران و آمریكا در چند جای عمده باهم همكاری كردند و آخرین نمونه آن در همه پرسی اقلیم كردستان عراق بود.
به گفته مرادیان با وجود آن كه تهران و واشنگتن در بسیاری موارد با هم تضاد، تنش یا رقابت داشته اند ، اما در موضوع اقلیم كردستان عراق با یكدیگر همكاری كردند و همچنین در مقابله با داعش نیز ما شاهد همكاری بین دو كشور بوده ایم.
وی گفت كه از سال 2002 و پس از سقوط گروه طالبان در افغانستان، خوشبختانه یكی از فرصت ها برای افغانستان این بود كه ایران سیاست مسئولانه در قبال این كشور گرفت و اجازه نداد اختلافات و تنش های آمریكا با ایران به داخل افغانستان سرایت كند و از آن طرف آمریكایی ها هم با وجود اشتباهات زیادی كه در جاهای مختلف انجام داده اند در 17 سال گذشته نقش مثبت ایران را در افغانستان برسمیت شناخته اند و آخرین نمونه آن عبارت از چراغ سبز آمریكا برای تثبیت جایگاه بندر چابهار در اقتصاد افغانستان است.
وی گفت كه با وجود رقابت ها و مخالفت های میان دو كشور ایران و آمریكا در حوزه های مختلف ، نشانه های زیادی وجود دارد كه در حوزه چابهار آمریكا مخالفتی در این امر ندارد و از سرمایه گذاری دیگر كشورها از جمله شركت های اروپایی و هندی در چابهار استقبال می كند.
به اعتقاد مرادیان در حوزه های دیگرهم در افغانستان منافع كلان آمریكا و ایران با هم همخوانی دارد و افغانستان اطمینان دارد كه خرد ورزی هم در تهران و هم واشنگتن درباره افغانستان ادامه پیدا خواهد كرد و اجازه نخواهند داد، تنش هایی كه در دیگر حوزه ها دارند به داخل افغانستان كشیده شود.
وی گفت كه خروج از برجام اتفاق تلخی بود كه آمریكا مرتكب شد ، اما با وجود ارتكاب اشتباه بزرگ هنوزهم فرصت گفت و گو وجود دارد و خروج آمریكا به معنی پایان گفت و گو و دیپلماسی نیست و بر می گردد به مهارت دیپلماسی دو كشور كه با وجود فضای تنش آلود چگونه بتوانند مسیرهای ارتباطی خود را حفظ كنند.
آساق*291*1663**