۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82913980
T T
۰ نفر
افتخاري: هدف فدراسيون اسكي مديريت منابع با بهره وري بالاست

تهران- ايرنا- رييس فدراسيون اسكي با بيان اينكه فدراسيون منابع محدود و بدهي معوقه دارد، گفت: مسوولان در تلاشند تا با مديريت منابع محدود مالي بيشترين بهره وري را داشته باشيم.

با وجود حضور در بازي هاي المپيك زمستاني كره جنوبي و نايب قهرماني آسيا در سال گذشته، اين روزها انتقادهاي زيادي به فدراسيون اسكي مي شود.
گروه ورزشي ايرنا روز يكشنبه با هدف واكاوي اين انتقادات مصاحبه اي تفصيلي با «سيد عبدي افتخاري» رئيس فدراسيون انجام داده است كه مشروح كامل اين مصاحبه به شرح ذيل است:
** ايرنا: نزديك به 20 ماه از سكانداري شما در فدراسيون اسكي مي گذرد به عنوان رييس فدراسيون عملكرد اين دوره را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
افتخاري: از شهريور ماه سال 1395 كه اينجانب سكان هدايت فدراسيون را در دست گرفتم مشكلات فراواني وجود داشت كه بدهي هاي مالي فدراسيون مهمترين آن ها بود و هنوز هم ادامه دارد.
يك ميليارد و 600 ميليون تومان بدهي، برنامه ريزي براي برگزاري مسابقات و اردوها را سخت كرده بود. با اين حال راهبردهاي شش ماهه دوم سال 95 و96 تدوين شد.
در سال 95 كاروان ايران براي نخستين بار با حضور دختران به بازي هاي آسيايي اعزام شد، افزون بر اين اعزام ها در مسابقات قهرماني جوانان آسيا شركت كرديم كه حاصل آن سه مدال طلا، نقره و برنز آسيايي بود .
با حضور سه مدرس سوئيسي در سال 95 و 96 بالغ بر 60 كلاس آموزشي برگزار كرديم. اعزام ورزشكاران رشته اسكي به اتريش، تركيه، مجارستان و حضور در مسابقات «آناتولي كاپ» از مهمترين برنامه هايي بود كه براي آمادگي ورزشكاران براي حضور در المپيك زمستاني طراحي شد. با وجود مشكلات موجود، در المپيك ورزشكاران ايراني از لحاظ زماني رشد قابل توجهي داشتند و ركوردهاي بهتري به نسبت سال هاي گذشته ثبت كردند. پس از آن در بازي هاي قهرماني آسيا ورزشكاران ايراني با كسب 12 مدال دوم شدند.
** ايرنا: يكي از انتقادها در خصوص نحوه اعزام كاروان ايران به بازي هاي المپيك زمستاني است. چرا اين فدراسيون مراسمي براي بدرقه يا استقبال از ورزشكاران تدارك نديد؟
- افتخاري: به صراحت عرض مي كنم كه فدراسيون اسكي به دنبال نمايش و صحنه آرايي نيست. منتقدان اگر از شرايط و بدهي هاي فدراسيون آگاهي داشته باشند به قطع يقين چنين ادعايي نخواهند كرد. فراموش نكنيم براي فدراسيوني كه بدهي دارد و بودجه آن نيز در حدود يك ميليارد و 500 ميليون تومان است مديريت مالي يكي از واجبات به شمار مي رود.
برنامه هاي فدراسيون فقط مربوط به اعزام و اردوي ورزشكاران نيست بايد هزينه كلاس ها و تمرينات استعداد يابي هم تامين شود. آيا با اين وجود جايي براي برگزاري جشن و كارهاي نمايشي باقي خواهد ماند. در ضمن ما 2 مراسم رسمي براي بدرقه ورزشكاران برگزار كرديم. ورزشكاران ما پيش از اعزام جلسه اي با معاون بانوان وزرات ورزش و جوانان و «سيد رضا صالحي اميري» رييس كميته ملي المپيك برگزار كردند.
** ايرنا: اما براي جشن ها به طور معمول از اسپانسر استفاده مي شود، چرا اينكار براي بدرقه ورزشكاران رشته اسكي انجام نشد؟
- افتخاري: جذب حامي مالي از كارهاي معمول جشن هاست، اما بايد سوال كنيم چه كسي رابط اسپانسر است و پول هاي آن كجا و چگونه هزينه مي شود؟ نبايد جشن بدرقه اسكي بازان به زمينه كسب منابع درآمدي براي ديگران تبديل شود.
من با اين كار مخالفم زيرا هزينه به نام فدراسيون اسكي و ورزشكاران مي شود و حاصل آن به جيب يك عده منفعت مي رود، اين براي من قابل قبول نيست. افرادي اين مسائل را برجسته مي كنند كه خود زماني برگزار كننده اين محافل بي حساب و كتاب بودند.
در زمينه استقبال هم رسم معمول اين است كه از فدراسيون اسكي و وزارت ورزش به فرودگاه خواهند آمد و در اين زمينه كوتاهي نشد. اما شيوه استقبال از ورزشكار به جايگاه وي در مسابقات نيز بستگي دارد.
فراموش نكنيم بدرقه و استقبال مراسمي زودگذرند اما برنامه محور بودن فدراسيون و مديريت منابع مالي براي توسعه اين ورزش زمينه ساز موفقيت و افتخار آفريني اين رشته در سال هاي آتي است.
**ايرنا: هنگام توزيع هداياي شركت سامسونگ در بازي هاي آسيايي كره جنوبي مشكلاتي براي ورزشكاران ايراني به وجود آمد، اين كار چگونه از سوي فدراسيون مديريت شد؟
- افتخاري: شايد يكي از بهترين كارها، مديريت مشكلات پيش آمده در قضيه سامسونگ بود، من به عنوان مسوول كاروان و ارتباط با شركت سامسونگ، برگزار كنندگان المپيك و وزارت ورزش و جوانان، زمينه عذرخواهي اين شركت را فراهم كردم، اين شركت در جلسه رسمي متن عذرخواهي خود را به ما داد و پس از آن نيز هداياي اين شركت بين ورزشكاران ايراني توزيع شد.
** ايرنا: چند روز پيش «حسين ساوه شمشكي» از ورزشكاران رشته اسكي گلايه هايي در زمينه نحوه ارتباط اين فدراسيون با ورزشكاران داشت و اعلام كرد به راحتي نمي توان با رييس فدراسيون تماس گرفت، آيا چنين ادعايي صحت دارد؟
افتخاري: در رشته اسكي ارتباط ورزشكاران با فدراسيون به راحتي برقرار مي شود، در تمرينات و اردوها نيز در كنار ورزشكاران حضور داريم. مصاحبه هاي حسين آقا جاي بحث فراوان دارد. يك سري ابهامات وجود دارد و ما نيز براي رفع اين ابهامات جلسه اي با ورزشكاران آلپاين برگزار كرديم.
به نظرم بهتر است ورزشكار مشكلات خود را پيش از آنكه با رسانه ها در ميان بگذارد با رييس و مسوولان فدراسيون مطرح كند تا سوء تفاهمي پيش نيايد. اگر مباحثي درباره توسعه اسكي و اصلاح امور است بايد در حضور مسوولان طرح شود نه در رسانه ها. در ضمن مباحث نيز بايد منطقي و با ادله كافي باشد تا شائبه اي براي فدراسيون ايجاد نكند.
**ايرنا: برخي از سفر شما به فرانسه به عنوان تور تفريحي ياد كردند واقعيت اين سفرها چه بود و با چه هدفي برگزار شد؟
- افتخاري: منتقدان بدون توجه به اصل سفر ادعا مي كنند كه رييس فدراسيوني كه از بدهي گلايه دارد چرا سفر چهار روزه فرانسه مي رود. در اين زمينه بايد بگويم تمام هزينه هاي اين سفر بر عهده شركت فرانسوي بود و ما براي بازديد از نمايشگاه تجهيزات اسكي و پيست هاي آن كشور، به فرانسه سفر كرديم.
هدف اين سفر استفاده از تجربيات فرانسه براي ساماندهي پيست هاي اسكي كشور بود. زيرا پيست هاي ما وضعيت مناسبي ندارند پس از اين سفر به راهكاري براي احياي پيست هاي ايران رسيديم. آيا رييس فدراسيون اجازه مذاكره براي احياي پيست هاي كشور را ندارد؟ آيا آگاهي ما از دانش روز دنيا در اسكي كار غلطي است؟
مطمئن باشيد اگر بارها چنين شرايطي پيش بيايد، كاركنان فدراسيون را براي آشنايي با امكانات و دانش روز دنيا به چنين سفرهايي كه هزينه اي براي فدراسيون ندارد، مي فرستم.
** ايرنا: يكي از مسابقاتي كه در پايان سال 96 در ايران برگزار شد قهرماني آسيا بود كه ورزشكاران ايراني با 12 مدال توانستند عنوان دوم اين مسابقات را به دست آورند. اما چرا كشورهاي صاحب نام اسكي در اين مسابقات حضور نداشتند؟
- افتخاري: بازي هاي آسيايي به فاصله چند روز پس از المپيك زمستاني برگزار شد و به همين خاطر اكثر ورزشكاران كشورهاي شرق آسيا خسته بودند. ما درخواست جا به جايي مسابقه به فدراسيون آسيايي را داديم اما موافقت نكردند.
برخي ادعا مي كنند كه چين در اين مسابقات نبود اما فراموش نكنيم نبود چيني ها به معناي پايين بودن سطح مسابقات نيست زيرا كشور چين در رشته آلپاين همتراز يا شايد پايين تر از ايران باشد.
**ايرنا: فدراسيون اسكي چه برنامه هايي براي سال 97 دارد؟
- افتخاري: هر چند كه در سال 96 بخش بزرگي از بدهي هاي قبل پرداخت شده است، اما فدراسيون هنوز حدود 500 ميليون تومان بدهي دارد كه پرداخت آن اولويت نخست فدراسيون در سال 97 است. سعي داريم با تكميل برنامه هاي سال 96 راهبرد هاي فدراسيون را كامل كنيم و ايده هاي نويني نيز اجرايي شود.
در سال 97 سه اعزام به قهرماني جهان در بزرگسالان، 2 قهرماني جوانان جهان و نوجوانان آسيا را در پيش رو داريم كه برنامه هاي سنگيني محسوب مي شود.
همچنين طرح استعداد يابي كه از سال گذشته با «ايوان گربن» مربي بلغارستاني شروع كرديم همچنان ادامه خواهد داشت. مربيان كه در كلاس ها حضور داشتند به استان ها فرستاده خواهند شد تا در نهايت استعداديابي كه اساسي ترين برنامه فدراسيون است را تكميل كنيم و براي المپيك هاي آينده نسل جديدي از اسكي بازان را پرورش دهيم.
ورزشي**2052**1597
۰ نفر

سرخط اخبار ورزش