۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۸
کد خبر: 82903164
T T
۰ نفر
مهار ريزگردها مهمترين مساله در منطقه سيستان است

زاهدان - ايرنا - نماينده مردم شهرستان هاي زابل، زهك، هيرمند، هامون و نيمروز در مجلس شوراي اسلامي گفت: مهار ريزگردها به عنوان مساله اي جدي در منطقه سيستان نيازمند ورود مراكز علمي به ويژه دانشگاه زابل و انجام تحليل هاي كارشناسي است.

به گزارش ايرنا احمدعلي كيخا روز سه شنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه در زابل اظهار داشت: در توپوگرافي شمال سيستان و بلوچستان باد و تغييرات اقليمي سبب شدت طوفان و افزايش تعداد روزهاي گرفتار در باد شده است كه با ايجاد شرايط مناسب بايد اين خسارت ها به مردم كاهش پيدا كند.
وي بيان كرد: يكي از چالش هاي امروز خاورميانه، ايران و به ويژه منطقه سيستان كم آبي است به طوري كه ارتباط با افغانستان توسط وزارت نيرو و دريافت حق آبه هيرمند اين منطقه را از معضل خارج مي كند.
وي وحدت عملي در ميان نخبگان و مردم را عامل مهم و تاثير گذار در توسعه سيستان و بلوچستان ذكر كرد.
وي از تاخير در ايجاد زيرساخت هاي بازارچه هاي مرزي شاه گل، تخت عدالت و بش دلبر در شمال سيستان و بلوچستان گلايه كرد و گفت: افزون بر 9 ماه از تصويب اين بازارچه ها در منطقه سيستان مي گذرد و ايجاد زيرساخت هاي آن به كندي پيش مي رود.
عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي گفت: مردم بدور از هر گونه سلايق سياسي و فكري براي دفاع از سيستان در شرايط سخت بايد كنار هم باشند چرا كه تنها صداي نماينده در مجلس كافي نيست.
كيخا از سفر وزير كشور و كارشناسان ساير وزارتخانه ها به سيستان خبر داد و اظهار داشت: اين سفر با هدف بررسي مشكلات مردم منطقه از نزديك انجام مي شود.
وي احياي دوباره سازمان عمران سيستان را خواستار شد و تاكيد كرد: احياي دوباره اين سازمان سبب توسعه منطقه مي شود.
وي بيان كرد: برنامه هاي توسعه اي در منطقه سيستان بايد به گونه اي طراحي شود كه وابستگي به آب كاهش پيدا كند.
كيخا وظيفه دانشگاه زابل را توسعه و پرورش نيروي انساني ذكر كرد و گفت: پايش علمي مستمر در رابطه با مسائل آب، ريزگردها، درياچه هامون و فقر مطلق از جمله وظايف اين مركز علمي است.
7317**3213

سرخط اخبار استان‌ها