۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82901560
T T
۰ نفر
سردار سلامی: از زمان داریوش، خلیج فارس به همین نام بوده است

تهران-ایرنا-جانشین فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی به مناسبت روز خلیج فارس گفت: در كتیبه به دست آمده از داریوش در كانال سوئز، خلیج فارس با عنوان دریای فارس ثبت شده و نشان می دهد كه از همان زمان و پیشتر خلیج فارس همین نام را داشته است.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی روز دوشنبه در همایش روز ملی خلیج فارس كه با حضور جمع كثیری از مسئولان طراز اول لشكری و كشوری، نخبگان و اندیشمندان حوزه های راهبردی در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، این مطلب را عنوان كرد.
وی در بخشی دیگر از سخنانش جدای از مستندهای تاریخی، درباره وضعیت جغرافیایی موضوع همایش گفت خلیج فارس هماره محل تلاقی و راهبرد تمامی كشورهای صاحب قدرت درون منطقه و بیرون منطقه است.
سلامی گفت: خلیج فارس یك دریای حلقه ای شكل است كه در پایین كوههای زاگرس جنوبی قرار دارد و از ابتدای تاریخ همواره دارای ارزش و اهمیت سوق الجیشی و راهبردی و حیاتی در جهان بوده است.
جانشین فرمانده كل سپاه ادامه داد: خلیج فارس محل تلاقی و برخورد تمدن های شرق باستان بوده و سابقه و سبقه چندین هزار ساله دارد.
سردار سلامی در این باره اضافه كرد: در كتیبه ای كه از داریوش در كانال سوئز به دست آمده نیز از خلیج فارس بعنوان دریای فارس یاد شده است همچنین در مدارك و معاهدات مختلف از جمله پرتغال، آلمان، انگلیس، فرانسه و هلند كه با ایران امضاء شده همه جا در بخش لاتین آن از پرشین گلف و در بخش فارسی آن از خلیج فارس یا پارس نام برده شده و اسناد و مدارك تاریخی متعددی در این رابطه وجود دارد.
وی در ادامه اظهار كرد: در معتبرترین دایره المعارف عربی به نام المنجد نیز از نام خلیج فارس استفاده شده است.
جانشین فرماندهی كل سپاه با اشاره به تاریخ كشف نفت در خلیج فارس گفت: رخ دادن مهمترین جنگ ها در چهل سال گذشته نشان دهنده اهمیت خلیج فارس است و آمریكا برای خود در منطقه خلیج فارس منافع حیاتی پیش بینی كرده است.
وی تصریح كرد: آمریكایی ها از هزاران مایل دورتر از منطقه منافع استراتژیك برای خود پیش بینی كرده اند و بیشترین پایگاه ها را در این منطقه دارند، جنگ تحمیلی ۸ ساله عراق با ایران، جنگ با كویت و مجددا حمله به عراق را مستقیما راه می اندازند همه نشان از اهمیت این منطقه است.
سردار سلامی با تاكید بر نقش بسیار مهم و موثر ایران در منطقه خاطرنشان كرد: سیاست ایران همواره بر ثبات و امنیت منطقه است و این ایران است كه امنیت خلیج فارس و امنیت انرژی را تامین كرده و اروپایی ها كه ۶۰ درصد انرژی خود را از خلیج فارس تامین می كنند باید این مهم را بدانند كه نباید با اقتدار امنیتی ایران دست و پنجه نرم كنند.
جانشین فرماندهی كل سپاه با اشاره به سفر روزهای اخیر وزیر امور خارجه آمریكا و سخن از تهدید بودن ایران برای منطقه گفت: آمریكا خالق داعش و نا امنی در منطقه است اما سیاست های ایران همواره بر ثبات و امنیت منطقه بوده و هیچ كشوری را تهدید نمی كند، آمریكایی ها همانطور كه خود گفته اند با طرح این مسائل می خواهند كشورهای غربی را مانند گاو شیر ده بدوشند.
وی در ادامه تاكید كرد: ریشه های قدرت ایران اسلامی بسیار عمیق و در مردم كشور است و می تواند با هر تهدیدی مقابله كنند.
سردار سلامی با اشاره به جنایات آمریكا و رژیم های تحت حمایت آنها در جهان و منطقه گفت: آمریكا از داعش حمایت می كنند و حامی رژیم كودك كش صهیونیستی و آل سعود هستند اما ما از مردم مظلوم یمن، سوریه، لبنان و عراق حمایت می كنیم. آنها با وجود میلیاردها دلار جایی در رخدادهای منطقه ندارند اما ایران با كمترین هزینه نفوذی بسیار عمیق دارد.
جانشین فرمانده كل سپاه تاكید كرد: آمریكایی ها باید در راه بردهای خود در منطقه بازنگری كنند زیرا ساختارهای قدرت در جهان اسلام شكل گرفته است و ساختارهای قدرتی كه انقلاب اسلامی شكل داده آمریكایی ها را در هرجایی دچار مشكل كرده است.
سردار سلامی با بیان اینكه تنها راهبردی كه آمریكا پیش گرفته بحث خروج از برجام است گفت: تحریم ها برما تاثیری ندارد و ایران شبیه یك كشور تحریم شده نیست بلكه تحریم ظرفیت های ما را شكوفا كرده است.
وی در پایان اظهار كرد: اروپایی ها و آمریكایی ها باید بدانند كه ایران هرگز خود را خلع سلاح نمی كند و آنها باید سپاسگزار نقش ایران در تامین امنیت انرژی جهان باشند.
خلیج فارس منطقه استراتژیك با وسعتی در حدود 237473 كیلومتر مربع است كه در دوران باستان مهم ترین تمدنهای جهان یعنی تمدن جیرفت، پارس و بین النهرین بوده و نخستین امپراتوری تاریخ یعنی امپراتوری هخامنشیان در قرن پنجم پیش از میلاد از كرانه های همین دریا برخاسته است.
امروزه نیز خلیج فارس با تامین 40 درصد نفت دنیا به مركز صدور انرژی به كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده كه همین ذخایر عظیم هیدروكربنی، این منطقه را به محل تقابل قدرتهای منطقه ای و فرا منطقه ای تبدیل كرده است.
تنگه استرتژیك هرمز با پهنای حدود 40 كیلومتر گلوگاه این منطقه حساس می باشد و ایران با دارا بودن بیشترین سواحل در خلیج فارس، پیشینه تاریخی عظیم و موقعیت ژئوپولیتیكی مناسب، قدرت برتر در این منطقه بشمار می رود.
اجتمام** 7029 ** 1418
۰ نفر