۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82898925
T T
۰ نفر
نباید به نظام استكبار به ویژه آمریكا اعتماد كرد

تهران- ایرنا- حجت الاسلام «سید محمدحسن ابوترابی فرد» امام جمعه موقت تهران با بیان اینكه در هیچ عرصه ای نباید به نظام سلطه و به ویژه آمریكا اعتماد كرد، گفت: ما با این راهبرد كه راهبرد اسلام است، همراهیم. این راهبرد بر آمده از آموزه های قطعی قرآن است.

به گزارش ایرنا، ابوترابی فرد در خطبه‌ دوم نماز جمعه این هفته تهران افزود: هرگز دشمن سر دوستی با شما نخواهد داشت، مگر آنكه از اصول و مبانی خویش فاصله بگیرید.
وی اظهار داشت: باطل همیشه در مقابل حق است. اهل ایمان -كسانی كه به حق گرویده اید- در كنار حق بایستید، برابر دشمنان حق ثابت قدم و استوار باشید.
حجت الاسلام ابوترابی فرد خاطر نشان كرد: میدان جنگ میدان سختی است كه دشمن ایستاده، مبادا صبر و ایستادگی شما از دشمن كمتر باشد اگر صبر و استقامت امت اسلام بر صبر و پایداری دشمن غلبه نكند، شكست می خورد.
امام جمعه موقت تهران تاكید كرد: دفاع مقدس محصول ایمان، عمل صالح و استقامت ملت ایران است؛ ملت عزیز اگر دیروز نایستاده بود، اگر شهدای عالی قدر با ایمان بر خاك نمی افتادند، امروز شما نبودید.
وی گفت: جانبازان عزیز با فهم، ایمان، استقامت، صبر و پایداری برای اسلام ایستادند و بر این ایستادگی خود، همسران، فرزندان و خانواده هایشان افتخار می كنند.
امام جمعه موقت تهران در ادامه خاطر نشان كرد: به نظر می رسد رییس جمهوری آمریكا فاقد تجربه سیاسی لازم و از مشاوران مناسب بهره نگرفته است، به سخن كوتاه اما پر محتوای رییس جمهوری فرانسه توجه كند.
وی افزود: رییس جمهوری فرانسه -نسبتا آشنا به تاریخ سیاسی ایران، منطقه و جهان- به كنگره آمریكا توصیه كرد، مانند گذشتگان خود در آمریكا برابر ایران دچار خطا و اشتباه نشوند.
وی گفت: پیام این جمله این است كه ما چهار دهه برابر آمریكا با همه قوت ایستادیم و بر استكبار و مزدوران منطقه ای مجهز به دلارهای نفتی و سلاح های شیمیایی و غیر شیمیایی آنان غلبه كردیم.
ابوترابی فرد در ادامه خطبه دوم به بازار ارز اشاره و اظهار كرد: تنش در بازار ارز و وضعیت اقتصادی در حوزه رشد اقتصادی، اشتغال، بیكاری و تورم، ناشی از عملكرد مسوولان، دولت و قوای مرتبط با این حوزه است. اگر می خواهیم عملكرد اقتصادی به سمت رشد و شكوفایی حركت كند، باید نسبت به عوامل موثر در اقتصاد ایران تجدید نظر كنید.
وی همچنین گفت: ما باید رابطه اقتصاد ملی و بودجه كشور با درآمد نفتی را قطع و از درآمد نفت به عنوان یك پشتوانه برای خلق ثروت و تبدیل آن به سرمایه ماندگار با روش های علمی و اصولی استفاده كنیم.
امام جمعه موقت تهران تصریح كرد: سیاست های تامین مالی دولت نقش بسیار موثری در شرایط امروز كشور دارد؛ متاسفانه بدون نگاه به درآمدهای واقعی هر روز شاهد افزایش هزینه های كشور به ویژه هزینه های جاری هستیم... قوا نسبت به هم در افزایش حقوق و دستمزدها سبقت می گیرند. آقایان روسای قوا، كشور ظرفیت تامین افزایش حقوق و دستمزدهای شما را ندارد.
حجت الاسلام ابوترابی فرد افزود: با صراحت عرض می كنم یكی از دلایل مشكلات جامعه كارگری ما افزایش بی ضابطه حقوق و دستمزد است. اگر درآمدهای پایدار و مطمئن دارید، متناسب با ارزش كار، حقوق و دستمزد بدهید، اگر منابع مالی مطمئن نیست چرا بی ضابطه حقوق ها را افزایش می دهید.
امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نیز از صبر جمعی در كنار صبر فردی به عنوان وظیفه ای یاد كرد كه جامعه توحیدی و سالم نیازمند آن است و به جایگاه دولت و ملت در این زمینه پرداخت.
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام ابوترابی فرد در خطبه اول نماز جمعه در دانشگاه تهران با استناد به آخرین آیه سوره آل عمران گفت: صبر فردی برای افراد جامعه و مومنانی كه به عمل صالح آراسته هستند، لازم و ضروی است، ولی كافی نیست.
وی رسیدن به یك جامعه سالم و دستیابی به اقتصاد پویا و مولد و همچنین نهادینه شدن اخلاق در جامعه و حفظ روابط صحیح اجتماعی و در نهایت ساختن یك جامعه توحیدی و قرآنی را نیازمند صبر جمعی دانست.
ابوترابی فرد افزود: ما باید در كنار هم صبر و كاستی های یكدیگر را جبران و به عبارت دیگر صبرهای خود را با هم تبادل كنیم.
وی درباره آیه آخر سوره آل عمران گفت: این آیه از آیاتی است كه جایگاه ویِژه جامعه انسانی را در نگاه دین تبیین و به زیبایی این حقیقت را مجسم می كند كه اساس آئین اسلام به بیان مرحوم علامه طباطبایی مفسر قرآن بر پایه اجتماع قرار داده شده و اسلام در هیچ شانی نسبت به اجتماع بی اعتنا نبوده است.

** انواع صبر
خطیب جمعه تهران گفت: صبر در این آیه كه با عبارت «اصبروا» آمده، ناظر به صبر فردی است. یعنی همه مردم جامعه اسلامی در سایه صبر می توانند شخصیت ایمانی و اعتقادی و رفتار برخاسته از اصول را در جامعه نهادینه كنند.
وی افزود: البته انسان باید در كنار اصول، ثابت قدم باشد. یعنی صبر در اطاعت داشته باشد و از طرف دیگر صبر در برابر گناه، راه را برای رسیدن به شخصیت باثبات هموار می كند و همه ما باید وظیفه و حق را بشناسیم و در كنار وظیفه ثابت قدم و استوار باشیم.

** دولت و ملت با هم پیوند داشته باشند
ابوترابی فرد گفت: پیوند جریان های سیاسی معتقد به نظام راه را برای اقتدار نظام هموار می كند و ما برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی و مشكلات اجتماعی راهی جز انتخاب مسیری مبتنی بر علم و اجماع نخبگان سیاسی و علمی و دانشگاهی نداریم.
وی افزود: باید دغدغه دلسوزان نظام به این اجماع بر حول محور اصولی و مبانی باشد و جایگاه ویژه و ممتاز رهبری معظم نظام كه مبتنی بر آموزه های دینی است، هموار كننده این انسجام و اجماع است.
خطیب جمعه تهران اضافه كرد: اگر سیاست های كلی ابلاغی رهبری معظم به نقشه راه قوای سه گانه نهادهای مسئول تبدیل شود، به اجماع منتهی می شود و راه را برای حركت هماهنگ هموار می كند.
وی خطاب به دولت و ملت گفت: در كنار هم باشید و با هم حركت كنید. دولت باید از همه توان و ظرفیت خود برای خلق این اجماع استفاده كند.

** دولت می تواند راه را برای وحدت ملی باز كند
ابوترابی فرد با اشاره به تجربه چند دهه حضور در نقطه های محوری سیاست، گفت: قوه مجریه با توجه به ابزارهای فراوانی كه دارد، می تواند راه را برای انسجام و وحدت ملی و برای رسیدن به اهداف والای نظام هموار كند، ولی نیازمند به تفكر و برنامه ریزی و برداشتن قدم های استوار است.

** دارالسلام در دنیا
وی ضمن توصیه به تقوا در ادامه این بحث به آیه 127 سوره انعام استناد كرد و گفت: دارالسلام در این آیه می تواند در سایه حیات عقلانی و علمی و در پرتو فهم صحیح دین و التزام به آموزه های وحیانی در همین دنیا شكل گیرد.
خطیب جمعه تهران افزود: مومنان می توانند در سایه سلامت اعتقادی و اخلاقی و سلامت روح و جسم راه را برای ورود به دارالسلام به معنای واقعی آن كه بهشت است هموار كنند.

** گوهری نایاب به نام صبر
وی تاكید كرد: از این آیه استفاده می شود كه ایمان و عمل صالح راه را برای عزت، اقتدار و سلامت فرد و جامعه هموار می كند، ولی از آیات قرآن می توان استفاده كرد كه ایمان و عمل صالح باید با یك گوهر گرانبها و نایاب گره بخورد و در پرتو این پیوند انسان و جامعه می تواند به قله های سعادت دست یافت و آن گوهر گرانبها صبر و استقامت و ایستادگی در كنار حق است.

** جامعه اسلامی بدون نظام سیاسی راه به جایی نمی برد
ابوترابی فرد درباره جایگاه نظام اجتماعی در آموزه های دینی گفت: در جامعه اسلامی دو ركعت نماز جمعه با دو خطبه معادل سازی شده است و جامعه اسلامی به حضور یكپارچه در این میعادگاه دعوت شده و حتی یك سوره به نام جمعه آمده است.
وی افزود: این آموزه های دینی به معنای آن است كه جامعه، مورد عنایت ویژه اسلام است و جامعه بدون نظام سیاسی مبتنی بر اصول و مبانی مستحكم و اصولی نمی تواند راه سعادت را بپیماید.
سیام**فراهنگ**1751**1003**1368
۰ نفر