۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۴۹
کد خبر: 82896655
T T
۰ نفر

ظریف خواب ترامپ را آشفته كرد

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۴۹
کد خبر: 82896655
ظریف خواب ترامپ را آشفته كرد

نیویورك- ایرنا- سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به نیویورك و حضور چشمگیر وی در رسانه های آمریكا، خواب ترامپ برای برجام را آشفته كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسانه های آمریكایی مدت ها صدای یك طرفه ترامپ و اطرافیانش را پمپاژ می كردند. صدایی كه می گفت توافق بین المللی هسته ای ایران بد است و باید اصلاح شود.
آن ها همچنین با یكه تازی علیه سوریه به بهانه واهی حملات شیمیایی، فضایی را علیه مبارزان اصلی تروریست درمنطقه ایجاد كرده بودند و به زعم خود توانسته بودند تا مساله اشغالگری رژیم صهیونیستی را به حاشیه رانده و ایران را محور مسایل بین المللی خود قرار دهند.
با نزدیك شدن به مهلت 12 ماه مه كه رئیس جمهوری آمریكا برای ماندن یا خروج از برجام مطرح كرده است، سفر امانوئل مكرون رئیس جمهوری فرانسه و همچنین آنگلا مركل صدر اعظم آلمان نقل محافل رسانه ای بود و این پیام شنیده می شد كه آنها برای راضی كردن ترامپ در ماندن بر توافق هسته ای به واشنگتن می آیند.
اینجا بود كه محمد جواد ظریف وارد میدان دیپلماسی عمومی شد و در پیام های متعدد و آشكار اظهار كرد كه اروپا باید ایران را برای ماندن در برجام راضی كند و این بخش، مهم تر از راضی كردن ترامپ برای ماندن در برجام است.
او همچنین گفت كه آنها باید ترامپ را تحت فشار یا تشویق قرار دهند كه به تعهدات خود در برجام به صورت كامل عمل كند.
وزیر امور خارجه نخستین پیام را عصر پنج شنبه و در ابتدای ورود به نیویورك از طریق رسانه های ایرانی به طرف مقابل منتقل كرد آنجا كه گفت: در صورت خروج آمریكا از برجام، ایران انتخاب های گسترده ای در برجام و بیرون برجام برای اقدام دارد كه حتما همراه با واكنش جامعه بین المللی به حركت دونالد ترامپ، برای آمریكایی ها بسیار ناخوشایند خواهد بود.
ظریف فردای آن روز در مصاحبه با شبكه سی بی اس آمریكا اظهار كرد: ما چندین گزینه آماده در اختیار داریم كه یكی از آنها از سرگرفتن فعالیت های هسته ای با سرعتی بسیار بیشتر خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال كه حتی با وجود مخالفت بقیه جهان، برنامه هسته ای خود را از سر خواهید گرفت؟ اظهار كرد: بدیهی است كه بقیه دنیا نمی توانند از ما بخواهند به طور یكجانبه و یك طرفه به اجرای یك معامله فسخ شده ادامه دهیم.
مذاكره كننده ارشد ایران در توافق هسته ای، تصریح ترامپ مبنی بر تلاش برای انصراف شركای اقتصادی از كار با ایران را نقض آشكار توافق هسته ای دانست و گفت: توافق یكجانبه برای ایران پذیرفتنی نیست.
ظریف تصریح كرد: من فكر می كنم جامعه بین المللی متوجه شده است كه ایالات متحده تحت این مدیریت در مسیر انجام تعهدات خود نیست. بنابراین نتیجه می دهد كه ایالات متحده آمریكا زیاد اعتماد شدنی نیست.
این اظهارات همچون رعدی بر فضای رسانه ای آمریكا پیچید و موج درخواست ها برای مصاحبه با وزیر خارجه ایران سرازیر شد.
ظریف در مصاحبه دیگر خود با شبكه المانیتور اظهار كرد: دولت ترامپ اساسا با سیاست های خود در یك سال و نیم گذشته جلوی اثربخشی برجام را گرفته است و تهران هر اقدامی بكند از دید برجام توجیه شده خواهد بود.
وی ادامه داد: صرف حضور آمریكا در برجام كافی نیست و لازم است كه آمریكا به عنوان یك عضو برجام با حسن نیت حضوری فعال داشته باشد.
وزیر امور خارجه ایران بار دیگر در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر شد و ارائه شكایت به كمیسیون مشترك برجام را یكی از گزینه های احتمالی ایران پس از اعلام تصمیم ترامپ دانست و گفت: این بار نقض صریح و جدی برجام بر اساس ماده 36 این توافق مورد استناد قرار می گیرد.
ظریف همچنین مهم ترین پیام گفت وگوی خود با رسانه های مختلف را این گونه توضیح داد: مشخص است كه جمهوری اسلامی با جدیت برجام را اجرا كرده است اما برای ادامه این توافق نه تنها آمریكایی ها باید در برجام بمانند بلكه باید وظایف خود را با جدیت و حسن نیت انجام دهند.
وی با نشریه آمریكایی نیویوركر هم مصاحبه داشت و در آن با رد اعمال شرط و تفسیر جدید بر برجام، مذاكره كشورهای اروپایی با آمریكا برای پایبندی واشنگتن به برجام را تنها سناریوی مورد تائید ایران دانست.
به گفته ظریف، در صورت خروج ترامپ از توافق، سه گزینه در اختیار تهران است. گزینه نخست آن است كه ایران از توافق خارج شده، پایبندی به آن را خاتمه داده و غنی سازی اورانیوم را از سر گرفته و حتی افزایش دهد.
وی ادامه داد: آمریكا هرگز نباید واهمه ای از ساخت بمب اتمی به وسیله ایران داشته باشد. با این وجود به شدت غنی سازی هسته ای را دنبال خواهیم كرد.
در گزینه دوم، ایران می تواند از ظرفیت های برجام برای حل و فصل مناقشات استفاده كند. ظریف گفت كه تاكنون 11 شكایت از تخلفات آمریكا را به فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس كمیسیون مشترك تحویل داده است.
طبق این روند 45 روز فرصت برای دستیابی به راه حل وجود دارد. ظریف در این مورد گفت: هدف این روند پایبند كردن آمریكا به توافق است.
سومین و شدیدترین گزینه ایران هم خروج از پیمان عدم اشاعه هسته ای (ان.پی.تی) است.
وزیر امور خارجه در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس هم خاطرنشان كرد: بازگرداندن تحریم ها علیه ایران به معنای خروج از برجام است.
البته وزیر امور خارجه این اظهارات را فقط در رسانه ها مطرح نكرد و در دیدارهای مختلفی كه با نخبگان سیاسی خارج از دولت آمریكا و همچنین همتایان خارجی خود داشت هم به آنها گوشزد كرد كه باید آمریكا را وادار به ماندن در برجام و اجرای كامل تعهدات خود كنند.
این فعالیت 6 روزه ظریف كه به خوبی مواضع جمهوری اسلامی ایران را تبیین و به طرف مقابل هم هشدارهای لازم را داد باعث شد تا ترامپ در دیدار با مكرون بگوید هنوز هیچ كسی نمی داند در 12 ماه مه چه تصمیمی خواهم گرفت!
مكرون هم اگرچه سخنانی چند پهلو كه نشان از تداوم اختلاف نظر با همتای آمریكایی خود در موضوع برجام داشت، مطرح كرد اما یادآور شد كه دولت پیشین آمریكا این توافق را امضا كرده است و نمی توان با از بین بردن برجام، یك خلاء ایجاد كرد.
در حالی كه ترامپ و مكرون سرگرم گفت و گو درباره برجام بودند كه پیش از این جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین مخالفت خود را با هرگونه اصلاح یا تغییر برجام اعلام كرده اند، ظریف در سازمان ملل متحد با آنتونیو گوترش دبیركل این سازمان دیدار كرد.
گوترش در این دیدار از برجام حمایت كرد و از همه طرف ها خواست تا به تمام تعهدات خود تحت این توافق بین المللی عمل كنند.
اروپام**1429

سرخط اخبار جهان