۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۵۷
کد خبر: 82889065
T T
۰ نفر
مديريت آب ركن كليدي در خدمات رساني زلزله است

ساوه - ايرنا - معاون استاندار مركزي گفت: ايران در زمره مناطق حادثه خيز است كه پيش آمادگي اصولي در مديريت آب به عنوان ركن پايه در خدمات بهينه به حادثه ديدگان احتمالي حوادث طبيعي به ويژه زلزله در آن از اهميت ويژه اي برخوردار است.

به گزارش ايرنا،‌ محمد بهاروند در حاشيه برگزاري پنجمين رزمايش فراگير مديريت بحران در ساوه، افزود: ايران رتبه چهارم حوادث طبيعي را در خاورميانه دارد و 90 درصد از مناطق كشور زلزله خيز تشخيص داده شده است.
وي بيان كرد: بلاياي ديگر طبيعي نظير سيل و خشكسالي نيز در بيش از 80 درصد كشور تخمين زده شده و بايد برنامه هدفمند در آمادگي هاي پيش ، حين و پس از حادثه با بهترين كارايي در ساوه ايجاد شود.
فرماندار ساوه افزود: برگزاري رزمايش براي محك توان افزايي عملياتي در نيروهاي شهرستان به ويژه درحوزه آبفا از راهبردهاي مهم در زمينه پدافند غيرعامل و مديريت بحران مي باشد.
بهاروند اظهار كرد: زلزله منطقه سرپل ذهاب در سال گذشته هشداري بود كه بايد جدي گرفته شود و مسئله مقاوم سازي ساختمان ها در كنار تقويت مديريت امداد و نجات و راهبري بحران به ويژه در زمينه آب جدي گرفته شود.
وي بر مقاوم سازي ساختمان هاي خدماتي و عمومي نظير بيمارستان ها،‌ زندان ها و هسته تصميم سازي و راهبري مديريت بحران در استان و ساوه تاكيد كرد.
فرماندار ساوه گفت: مشكلاتي نظير كمبود آب،‌ نشست زمين و كاهش ذخاير منابع سفره هاي زيرزميني در اغلب مناطق كم بارش كشور به بحران تبديل شده و لازم است در كنار اعمال برنامه هاي صرفه جويي و بازدارنده در مصرف آب، اقدامات پيش آمادگي در مقابله با كاهش خسارت هاي حوادث ناشي از آن ديده شود.
بهاروند گفت: با تشديد پديده خشكسالي نياز است كه برنامه هاي بومي شده منطبق با شرايط اقليمي شهرستان براي مقابله با بحران هاي احتمالي تهيه شود.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي نيز در اين رزمايش اظهار كرد: در 30 سال اخير تغييرات اقليمي باعث شده متوسط دماي استان مركزي يك و هفت دهم درجه سانتيگراد گرم تر شود در حالي پيش از اين استان سالانه حدود 18 مورد بارش برف داشت و اكنون اين شاخص به چهار رسيده است.
عبدالرضا خليلي اظهار كرد: استقرار تجهيزات و شبكه هاي هوشمند و مناسب در مديريت حوزه آب مناطق مشكل دار استان به ويژه ساوه ضروري است.
وي افزود: در زلزله استان كرمانشاه تلاش هاي زيادي انجام شد تا كمترين مشكل در زمينه قطع يا كمبود آب براي مردم ايجاد شود و ‌ از اين رو بايد آمادگي لازم را در نيروهاي عملياتي استان هاي شركت كننده در اين زرمايش ايجاد شود.
خليلي گفت: 76 درصد كل جمعيت استان مركزي در 33 شهر تحت پوشش شركت خدمات آب هستند و بايد متناسب با جمعيت و وسعتي كه از نعمت آب بهره مند هستند در سطح شهرها،‌ نيروهاي زبده و عملياتي براي مقابله با بحران طراحي شود.
وي گفت: چندين ايستگاه حوزه آبفا در پاييز سال گذشته براي مقابله با حوادث طبيعي آماده شده و بيش از 250 ميليارد ريال نيز براي هوشمند سازي شبكه و نوسازي سامانه هاي انتقال آب با هدف مقابله با خشكسالي هزينه شده است كه در بهار امسال بخشي از اين طرح ها بهره برداري مي شود.
خيلي ابراز اميدواري كرد:برگزاري رزمايش آب تجربه كاربردي براي دستگاه هاي خدمات رسان در مديريت بحران ايجاد كند.
در اين رزمايش نيروهاي عملياتي و امدادي حوزه آب و فاضلاب استان هاي تهران،‌ البرز،‌ قم،‌ اصفهان،‌ لرستان،‌ همدان،‌ قزوين، مركزي و نيز شهرهاي ساوه، اراك، مامونيه، دليجان، تفرش، خمين و شازند حضور داشتند.
اين رزمايش با هدف توانمندسازي شركت هاي آبفا در زمان وقوع بحران ها طراحي و اجرا شد و شركت كنندگان در اين تمرين نحوه ارائه خدمات و امدادرساني در زمان وقوع بحران را مرور كردند.
در اين رزمايش همچنين پايگاه مديريت بحران و پدافند غيرعامل شهرستان ساوه در شهرك علوي به بهره برداري رسيد.
شهرستان ساوه با هشت هزار و 855 كيلومتر مربع وسعت داراي 80 هزار هكتار سطوح بياباني است و ميانگين بارش سالانه در اين شهرستان حدود 216 ميليمتر است.
6539/6013/

سرخط اخبار استان‌ها