۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82887698
T T
۰ نفر
پارسال 1100 كیلومتر بزرگراه بهره برداری شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور با اعلام اینكه پارسال حدود 1100 كیلومتر بزرگراه به بهره برداری رسید، گفت: در این سال 85 درصد منابع مالی در اجرای پروژهای زیربنایی تخصیص یافت كه نزدیك به 90 درصد آن با اسناد خزانه و اوراق مشاركت تامین شد.

به گزارش ایرنا، «خیرالله خادمی» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته از نظر تامین منابع مالی سال سختی داشتیم اما بسیاری از پروژه های زیربنایی حمل ونقل به بهره برداری رسید، زیرا همه تلاش ما و وزارت راه و شهرسازی این بود كه بتوانیم به همه تعهداتماندر این بخش عمل كنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: این در حالی است انجام برخی از پروژه ها از جمله خرید مصالح و تملك اراضی نیازمند نقدینگی است و پیمانكاران از اسناد خزانه اسلامی و یا اوراق مشاركت استقبال كمی می كنند.

** ریل گذاری بیش از 500 كیلومتری در سال 96
وی در ادامه به اقدامات شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور در اجرای پروژه های زیربنایی اشاره كرد و افزود: خوشبختانه پارسال 500 كیلومتر ریل گذاری برای اتصال پنج مركز استان انجام شد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور با بیان اینكه اضافه كرد: سال 96 در خط آهن كرمانشاه 115 كیلومتر ریل گذاری شد؛ همچنین در این سال از 132 كیلومتر مسیر ریلی محور میانه - تبریز بیش از 122 كیلومتر ریل گذاری و همدان نیز به شبكه ریلی متصل شد.
خادمی گفت: هدف گذاری ما این بود كه پارسال 516 كیلومتر خط آهن در كشور ریلگذاری شود اما در پایان سال گذشته 500 كیلیومتر از خط آهن كشور را ریل گذاری شد.
معاون وزیر راه وشهرسازی اظهارداشت: خوشبختانه سال گذشته 2 مركز استان همدان و كرمانشاه به شبكه ریلی كشور متصل شد و امسال نیز تلاش خواهیم كرد تا 6 ماهه نخست امسال مراكز ارومیه، رشت و تبریز نیز به شبكه ریلی كشور متصل شود.
وی خاطرنشان ساخت: تلاش داریم تا نیمه اردیبهشت ماه امسال، عملیات ریل گذاری خط آهن رشت - تبریز به پایان برسد تا راه آهن این دو مركز استان نیز بهره برداری شود.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور بیان كرد: در اتمام برخی از پروژه های زیربنایی حمل ونقل كشور استفاده از توانمندی های داخلی و تحویل به موقع مصالح مورد نیاز، برای ما اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: ورق های فولادی كه قرار بود اردیبهشت ماه 96 به شركت ساخت تحویل شود در اسفندماه به پیمانكاران تحویل شد.
به گفته وی، در واقع ابتدای پارسال بین 40 تا 50 میلیارد تومان از این ورقها خریداری شده بود.
خادمی به اهمیت اتصال خط آهن ترانزیتی قزوین-رشت-آستارا به شبكه ریلی جمهوری آذربایجان اشاره و بیان كرد: در صورتی كه اجرای این خط آهن به پایان برسد، هزینه های ترانزیت كالا در مسیر ایران به جمهوری آذربایجان و روسیه و كشورهای آسیای میانه در كریدور شمال - جنوب بین 35 تا 40 درصد كاهش و زمان جابجایی كالا از 45 به 17 روز كاهش می یابد كه مزیت بسیار بزرگی در ترانزیت كالا برای جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

** تحقق 70 درصدی تكمیل آزادراه ها
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل درباره اقدامات این شركت در بخش آزادراهی نیز گفت: در این بخش 70 درصد هدفگذاری ما محقق شد و به تدریج این پروژه های آزادراهی به خصوص در اطراف تهران امسال به بهره برداری می رسد.
وی بیان كرد: اكنون 40 كیلومتر از آزادراه كنارگذر جنوبی تهران آماده است و مقرر شده با انجام 40 كیلومتر آسفالت دیگر، 80 كیلومر از این مسیر به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: عملیات ساخت آزادراه اصفهان - شیراز نیز به 65 درصد پیشرفت فیزیكی رسیده است.
خادمی افزود: تكمیل آزادراه اراك - بروجرد - خرم آباد، با طولانی ترین تونل آزادراهی كشور در سه خط در حال اجراست و روسازی آن نیز آغاز شده است و امیدواریم فاز نخست آن امسال به بهره برداری برسد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور درباره تكمیل قطعه نخست آزادراه تهران - شمال نیز گفت: تاكنون اقدامات خوبی برای آماده سازی این قطعه انجام شده و انتظار داریم فاز نخست آن تا نیمه نخست امسال به طور كامل به بهره برداری برسد.

** استفاده از تولیدات ایرانی در طرح های عمرانی
معاون وزیر راه و شهرسازی به تكمیل بزرگراه های كشور نیز اشاره كرد و گفت: تا پایان 96 بیش از یك هزار تا یك هزار و 100 كیلومتر بزرگراه در كشور به بهره برداری رسید.
وی تاكید كرد: با تكمیل عملیات دو خطه شدن محور فیروزكوه در تعطیلات نوروز امسال، ترافیك این محور برطرف شد در حالی كه سالیان گذشته در این محور پرتردد از تهران به شمال شاهد ترافیك طولانی بودیم.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، به اجرای پروژه های عمرانی در كشور با استفاده از كالاها و مصالح ایرانی تاكید كرد و گفت: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال حمایت از كالای ایرانی، همه هدف ما استفاده از تجهیزات و مصالح ایرانی در اجرای پروژه های عمرانی و زیربنایی كشور است.

اخبار اقتصادی ایرنا در كانال تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108 ** 2023
۰ نفر