۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۲۶
کد خبر: 82886319
T T
۰ نفر

منابع غذايي مناسب براي دريافت آهن را بشناسيم

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۲۶
کد خبر: 82886319
منابع غذايي مناسب براي دريافت آهن را بشناسيم

اهواز – ايرنا - يك متخصص تغذيه و رژيم درماني در خصوص منابع غذايي مناسب براي دريافت آهن و عوامل موثر در كاهش يا افزايش جذب آن نكاتي را تشريح كرد.

دكتر مجيد محمدشاهي چهارشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه آهن موجود در مواد غذايي به 2 دسته هم (Haem) و غير هم (non Haem) تقسيم مي شود گفت: آهن هم بيشتر در تركيبات حيواني مانند گوشت قرمز، جگر، دل، قلوه، ماهي و مرغ و آهن غيرهم يا گياهي در انواع سبزيجات، حبوبات و غلات وجود دارد.
وي افزود: آهن نوع هم به علت لايه محافظ دور مولكول آهن، با مواد ديگر تداخل زيادي پيدا نمي كند و در هنگام مصرف غذا تحت تاثير مكمل هاي غذايي مصرفي ديگر قرار نمي گيرد اما آهن غيرهم كه آهن يوني و آزاد است به راحتي با يون هاي 2 يا سه ظرفيتي مانند روي، آلومينيوم، منيزيم و كلسيم تركيب و از دسترس بدن خارج مي شود.
محمدشاهي گفت: اگر در صورت امكان، منبع اصلي دريافت آهن را از منابع حيواني مثل گوشت، جگر، ماهي و يا زرده تخم مرغ انتخاب كنيم تحت تاثير ديگر مواد قرار نمي گيرد اما در صورت استفاده از منابع گياهي، اين مواد را كمتر با مواد غذايي ديگر مصرف كنيم.
رئيس انجمن تغذيه خوزستان به عنوان مثال در خصوص تاثير مصرف چاي بعد از غذا در جذب آهن اظهار كرد: اگر منبع آهن حيواني باشد تحت تاثير مصرف چاي قرار نمي گيرد اما در صورت مصرف منابع گياهي مانند سبزيجات، حبوبات و غلات، جذب آهن كاهش مي يابد.
وي ادامه داد: آهن براي جذب شدن به محيط اسيدي نياز دارد بنابراين افرادي كه از داروهاي آنتي اسيد استفاده مي كنند، جذب آهن به علت كاهش دادن اسيد معده، كاهش مي يابد.
محمدشاهي اضافه كرد: اگر تصور مي شود كه مصرف آهن به همراه آب پرتقال يا آب ميوه هاي اسيدي، جذب آن را افزايش مي دهد اشتباه است.
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني بيان كرد: مكمل هاي آهن تقريبا همگي شبيه آهن هاي گياهي هستند يعني تحت تاثير جذب قرار مي گيرند و شرط خوردن آهن به صورت قرص اين است كه با معده خالي مصرف شود اما اگر همراه با غذا، آب پرتقال يا چاي مصرف شود 50 تا 60 درصد آن از بين مي رود.
وي ادامه داد: بيشتر مكمل هاي آهن عوارض گوارشي دارند و روي بسته بندي هاي آنها قيد شده كه همراه غذا مصرف شود هر چند جذب را كم مي كند اما اگر كسي از نظر وضعيت جسماني امكان مصرف با معده خالي را دارد مكمل آهن را با معده خالي مصرف كند.
محمدشاهي در خصوص تاثير مصرف ماست و دوغ همراه با غذا در جذب آهن گفت: اگر منبع آهن گوشتي است مصرف لبنيات به همراه غذا تاثيري در جذب آهن ندارد اما اگر به عنوان مثال منبع گياهي مانند اسفناج با ماست مصرف شود جذب آهن كاهش مي يابد.
رئيس انجمن تغذيه خوزستان در ادامه با اشاره به اينكه گياهان برگ سبز هر چقدر تيره تر باشند آهن بيشتري دارند اظهار كرد: اسفناج آهن زيادي دارد اما به علت داشتن اگزالات بالا، آهن آن جذب نمي شود.
وي افزود: بخش عمده آهن بايد از طريق گوشت ها تامين شود به ويژه زنان با كم خوني هاي جدي، نياز به مصرف جگر، گوشت و مكمل دارند.
محمدشاهي اظهار كرد: برخي اوقات كم خوني ها فقط به علت كمبود آهن نيست بلكه كمبود اسيد فوليك و ويتامين B12 نيز مي تواند كم خوني ايجاد كند.
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني ادامه داد: در حال حاضر مكمل هايي ساخته مي شود كه شبيه آهن هاي نوع Haem يا حيواني است و در يك امولسيون پيچيده مي شود كه از دسترس مولكول هاي موثر در مهار جذب آهن دور باشند.
3004/6002