۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶
کد خبر: 82881301
T T
۰ نفر

بن سلمان درفرانسه؛ نزدیكی به غرب با نقاب اصلاح طلبی

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶
کد خبر: 82881301
بن سلمان درفرانسه؛ نزدیكی به غرب با نقاب اصلاح طلبی

تهران-ایرنا- سفر ولیعهد سعودی به فرانسه كه پس از دیدار از آمریكا و انگلیس صورت گرفت به عقیده رسانه های عرب زبان در راستای تلاش های دیپلماتیك برای نزدیكی به غرب برای گرفتن تایید پادشاهی آینده وی و ارائه یك تصویر لیبرال از این كشور است كه تا چندی پیش از تغییرات به ظاهر اصلاح طلبانه ولیعهد، به تندروی ومحافظه كاری معروف بود.

به گزارش ایرنا، محمد بن سلمان روز گذشته (یكشنبه) در یك سفر سه روزه وارد فرانسه شد، كشوری كه روابطش با ریاض به دلیل دخالتش در برخی بحران های منطقه ای با تنش هایی روبروست و به نظر می رسد ولیعهد جوان سعودی قصد دارد در دیدار با مقامات فرانسوی و در راس آن ها امانوئل مكرون رئیس جمهوری این كشور، این روابط پیچیده را بهبود بخشد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نقل از یك عضو هیات سعودی در پاریس، بن سلمان همچون سفر به آمریكا به دنبال بستن قراردادهای بزرگ نیست بلكه بیشتر به دنبال همكاری های جدید است، زیرا با دیده تردید و تحقیر به پاریس می نگرد و به اندازه واشنگتن به آن علاقمند نیست. مكرون هم همین نظر را دارد و بیشتر به دنبال همكاری های جدید با این كشور نفت خیز است و قرار است طرفین در این سفر بیشتر بر روی مسائل فرهنگی، گردشگری، فناوری و سرمایه گذاری تمركز كنند.
تنش در روابط دو كشور به عقیده عبد الله العودة استاد دانشكده حقوق دانشگاه آمریكایی ییل (Yale) هنگامی رخ داد كه بن سلمان به دخالت مكرون در قضیه سعد الحریری نخست وزیر لبنان- كه پس از استعفا دو هفته در ریاض اقامت اجباری داشت- اعتراض كرد؛ زیرا برای مستبدی همچون وی (ولیعهد سعودی) كنار آمدن با این موضوع راحت نبود. هر چند بعدا از این موضع عقب نشینی كرد. اختلاف دو كشور بر سر این است كه پاریس توافق با حزب الله را در لبنان برای ثبات این كشور لازم می داند اما سعودی ها با این موضوع مخالف هستند.
به گفته العوده ، دیگر موضوع مورد اختلاف طرفین توافق هسته ای با ایران است ؛ مكرون از این توافق حمایت و در این سفر تلاش می كند بن سلمان را برای نجات آن قانع نماید؛ اما دولت سعودی با تكیه بر روابط دوستانه خود با دولت ترامپ و دشمنی دیرینه با ایران، از لغو توافق هسته ای توسط وی حمایت می كند.
به گفته كارشناسان، به طور كلی تمركز بن سلمان بر تحكیم روابط با آمریكا و تمركز مكرون بر بهبود روابط با ایران است.
همچنین موضوع تجاوز سعودی به یمن از دیگر موضوع های مورد توجه رسانه ها در سفر بن سلمان است. به گزارش الجزیره قطر، شبح جنگ علیه یمن، بن سلمان را در فرانسه هم تعقیب می كند، گروه های حقوق بشر فرانسوی كه از فروش سلاح توسط كشورشان به ریاض به شدت انتقاد می كنند از مكرون خواسته اند از فرصت حضور وی در فرانسه استفاده و با فشار بر وی برای پایان دادن به بمباران و محاصره یمن و یافتن راه حل سیاسی برای بحران در این كشور تلاش كند.
'مجتهد'، توییت نویس مشهور عربستانی درباره پشت پرده سفر بن سلمان به فرانسه در توئیتر فاش كرد كه این سفر برای استفاده از حضور فرانسه در یمن در زمینه سیاسی و اطلاعاتی برای نجات ولیعهد سعودی از باتلاقی است كه با تجاوز به این كشور خود را در آن غرق كرد و هنوز موفق نشده است از آن نجات یابد.
الجزیره به تظاهرات تعدادی از فعالان سیاسی در پاریس در اعتراض به سفر بن سلمان اشاره كرد ، آن ها از رئیس جمهوری فرانسه و جامعه بین المللی خواستند فروش اسلحه به سعودی و همچنین فاجعه انسانی در یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی را متوقف كنند و مسئولین آن را مجازات نمایند.
این سفر پس از تغییرات به ظاهر اصلاح طلبانه بن سلمان در عربستان صورت می گیرد كه از آن جمله موج بی سابقه دستگیری 200 تن از شخصیت های مهم این كشور به اتهام فساد و آزاد كردنشان در مقابل دریافت جریمه های هنگفت مالی بود. كه به گمان اغلب تحلیل گران این اقدام بیشتر نشان دادن مشت آهنین به مخالفان و آماده سازی برای رسیدن به پادشاهی بود.
برنارد هیكل استاد دانشگاه آمریكایی برینستون نیز هدف از سفر بین المللی بن سلمان را جلب تایید سران غرب برای پادشاهی در آینده و قبول وی به عنوان رهبر كنونی عربستان می داند.
به گفته كریستین دیون كارشناس مركز تحقیقات كشورهای خلیج فارس در گفت وگو با فرانس پرس، هر چند اصلاحات اجتماعی و فرهنگی اخیر دراین كشور از جمله كاهش سیاست های محافظه كارانه مذهبی، دادن حق رانندگی به زنان ورود آن ها به ورزشگاه ها، راه اندازی سینما و كنسرت های موسیقی، اختلاط زن و مرد و غیره مورد استقبال كشورهای غربی قرار گرفته است اما آن ها از سوی عربستان دوستی صادقانه ای احساس نمی كنند و همچنان به دیده شك و تردید به آن می نگرند.
موضوع پرونده های قضایی شاهزاده های سعودی به اتهامات مختلف از جمله حكم بازداشت 'حصه' خواهر ولیعهد سعودی كه به ضرب وشتم خدمتكارش متهم است، نیز یكی از دلایل تیرگی روابط دو كشور است.
رسانه های عربی همچنین به ولخرجی های بن سلمان و اقامت وی در گرانقیمت ترین قصر جهان در فرانسه -كه با مبلغ گزاف 300 میلیون دلار خریداری كرده است- توجه نشان دادند كه دارای 10 اتاق خواب، 2 اتاق رقص، اتاق مدیتیشن، استخرهای سرپوشیده و باز، سالن اسكواش، سالن بدنسازی، تئاتر، سینما، كلوپ شبانه خصوصی، انبار مشروبات الكلی وآكواریوم بزرگ حیوانات آبزی است.
گزارش از مریم كاظمی
خاورم*1049**1586
۰ نفر