۱۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 82878768
T T
۰ نفر
ظریف: ایران برای صدور خدمات پزشكی به نخجوان آمادگی دارد

باكو - ایرنا - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در دیدار با رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان ، گفت: ایران برای صدور خدمات و تجهیزات پزشكی به نخجوان آمادگی دارد.

به گزارش ایرنا ، محمد جواد ظریف كه صبح امروز - جمعه - وارد نخجوان شده است ، در دیداربا واصف طالب اف ، اظهار داشت : زمینه های خوبی برای توسعه همكاری ها در زمینه های دامپروری صنعتی، درمان و تامین دارو و ایجاد موسسات داروسازی، اعزام پزشك و تجهیزات پزشكی، گردشگری، تسهیل حمل و نقل، صنایع غذایی و تولید مشترك وجود دارد.
وی در این دیدار،مناسبات دو كشورایران و جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را رو به گسترش خواند و گفت : پروژه های نیروگاهی و سدسازی بین دو كشور عملیاتی شده است .
وزیر امور خارجه ، همچنین بر تقویت مناسبات بانكی، مطالعاتی و تبادل دانشجو و همچنین افزایش روابط استانی بین نخجوان و شهرهای استان های آذربایجان شرقی و غربی جمهوری اسلامی ایران و افزایش رفت و آمدها تاكید كرد.
ظریف با اشاره به انتخاب تبریز در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری و نخجوان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: در این زمینه نیز نخجوان و تبریز می توانند همكاری بیشتری داشته باشند.
واصف طالب اف رئیس مجلس عالی جمهوری مستقل خودمختار نخجوان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور دكتر ظریف و هیات همراه گفت: مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف به خوبی جلو می رود، مردم ایران و نخجوان به راحتی تردد می كنند و تعداد گردشگران افزایش یافته و دانشجویان ایرانی بدون هیچ مشكلی به تحصیل ادامه می دهند.
رئیس مجلس عالی نخجوان همچنین با اشاره به اهمیت گمرك در توسعه مناسبات دوجانبه ، بر همكاری بیشتر در این زمینه تاكید كرد.
نخجوان بعنوان یك جمهوری خودمختار در قلمروی جمهوری آذربایجان ، بیش از پنج هزار و 502 كیلومتر مربع مساحت دارد ، این كشور با جمهوری اسلامی ایران دارای 204 كیلومتر مرز مشترك است .
ارتباط مستقیم جمهوری خود مختار نخجوان با مناطق دیگر جمهوری آذربایجان بر اثر مناقشه قره باغ قطع شده و این جمهوری خودمختار در حال حاضر از طریق خاك ایران با سایر مناطق كشور آذربایجان ارتباط برقرار دارد.
وزیر امور خارجه كشورمان امروز نخجوان را به مقصد تهران ترك خواهد كرد.
آساق **1579