۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۴۸
کد خبر: 82875673
T T
۰ نفر

حمله سایبری به بانك مركزی مالزی، هشدار فیلیپین

۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۴۸
کد خبر: 82875673
حمله سایبری به بانك مركزی مالزی، هشدار فیلیپین

كوالالامپور- ایرنا- بانك مركزی فیلیپین به موسسات مالی این كشور پس از حمله سایبری علیه بانك مركزی مالزی هشدار داد و خواستار رعایت اقدامات امنیتی برای حفظ سرمایه های آنها شد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از رسانه های مالزیایی و فیلیپینی، هكرها با استفاده از شبكه های مالی جعلی بانك مركزی مالزی را مورد حمله قرار دادند.
به گزارش نیواستریت تایمز، بانك مركزی مالزی (بانك نگارا) اعلام كرد: به رغم اینكه هكرها سه شنبه گذشته با اقدامات مالی از طریق موسسات جعلی برای سرقت از این بانك تلاش كردند اما آنها موفق به جابه جایی سرمایه ها نشدند و هیچ پولی از این بانك به سرقت نرفته است.
دراین گزارش آمده است : این سارقان اینترنتی با استفاده از كدهای سوئیفت درخواست جابه جایی مقداری از سرمایه های این بانك را داشتند كه با هشیاری عملیات سارقان خنثی شد.
'نستور اسپنیلا' رئیس بانك مركزی فیلیپین نیز پیامد این حادثه به رسانه های فیلیپینی گفت: به موسسات مالی داخلی كشور در مورد احتمال سرقت اینترنتی هكرها هشدار و مشاوره های لازم ارائه شده است.
'فیل استار' به نقل از وی گزارش داد: به اشتراك گذاشتن اطلاعات توسط موسسات مالی با بانك مركزی بخشی از پروتكل مقابله با جرایم سایبری در فیلیپین محسوب می شود.
بانك مركزی فیلیپین شرایط هشدار برای موسسات مالی داخل این كشور را از روز چهارشنبه گذشته آغاز كرده كه تاكنون ادامه دارد.
درگزارش بانك مركزی مالزی جزئیات بیشتری در مورد اینكه چگونه سارقان اینترنتی به كدهای سوئیفت دسترسی پیدا كرده و اینكه چه كسانی این اقدام را انجام داده اند، ارائه نشده است.
بانك مركزی مالزی كه 45 بانك تجاری را تحت نظارت دارد در گزارش خود اعلام كرد: هكرهای اینترنتی موفق به قطع اپراتورهای عملیاتی این بانك نیز نشدند و به همین دلیل هیچ وقفه ای در امور این بانك ایجاد نشد.
درفوریه سال 2016 میلادی ، سیستم مالی- پولی فیلیپین پس از به سرقت رفتن 81 میلیون دلار از بانك مركزی بنگلادش دچار اختلال شد و بخشی از سرمایه های آن به یكی از مراكز مالی این كشور جابه جا شد.
این حادثه سبب شد تا شبكه های مالی در سراسر دنیا درمورد تقویت امنیت سیستم های خود در فضای اینترنت اقدامات جدی تری انجام دادند.
درجریان این سرقت اینترنتی 'داكا' فقط توانست 15 میلیون دلار را بازیابی كند و عاملان آن تاكنون مورد شناسایی قرار نگرفته اند.
بانك مركزی فیلیپین نیز درسال 2016 حدود یك میلیون پزو(20 میلیون دلار) ' آر سی بی سی' شركتی كه وظیفه حفظ امنیت سایبری این بانك را داشت به علت اینكه نتوانسته بود مانع از جابه جایی سرمایه های آن شود، جریمه كرد.
طبق این گزارش، سوئیفت یا انجمن جهانی انتقالات مالی بین بانكی تاكنون گزارشی در مورد این حمله سایبری ارائه نكرده است.
سوئیفت یك سیستم پیام رسان بین بانكی است كه هدایت و انتقال پول را ازطریق كدهای مختلف میان بانك های سراسر جهان برعهده دارد.
در ماه فوریه (بهمن 96)، بانك مركزی روسیه نیز گزارش داد كه هكرهای ناشناس سال 2017 توانستند با استفاده از كدهای سوئیفت مبلغ 339،5 میلیون روبل (7.7 میلیون دلار) را از یكی از بانك های این كشور سرقت كنند.
آساق**1599

سرخط اخبار جهان