۹ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۴۷
کد خبر: 82873582
T T
۰ نفر

تكيه بيگلربيگي كرمانشاه يادگاري از دوران قاجار

۹ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۴۷
کد خبر: 82873582
تكيه بيگلربيگي كرمانشاه يادگاري از دوران قاجار

كرمانشاه- ايرنا- عمارت تكيه بيگلربيگي يكي از مقاصد گردشگري شهر كرمانشاه، يادگاري به جا مانده از دوران قاجار است كه در بافت قديمي اين شهر و در خيابان مدرس مقابل مسجد جامع قرار دارد.

به گزارش ايرنا؛ ساخت اين تكيه در سال 1309 توسط عبداله خان فراش باشي ملقب به بيگلربيگي از مقامات مشهور كرمانشاه در دوره قاجاريه شروع و عمليات ساختماني آن در سال 1315 به اتمام رسيد.
تكيه بيگلربيگي يكي از زيباترين بناهاي ساخته شده استان كرمانشاه است كه مزين به كتيبه ها، تزئينات و آجركاري هايي است كه نمايي چشم نواز را به وجود آورده است.
تكيه بيگلربيگي داراي سه ورودي است كه ورودي اصلي آن در جبهه جنوب شرق قرار دارد و سر در اين ورودي به وسيله مقرنس هاي گچي و گچبري هاي برجسته تزيين شده همچنين در 2 طرف ورودي 2 رديف طاق نما ديده مي شود.
پس از سردر ورودي فضاي هشتي قرار دارد كه در ديواره هاي اين فضا، طاقچه هايي ايجاد شده و سقف آن با رسم بندي هاي آجري تزيين شده و پس از هشتي دالان نسبتا درازي قرار دارد كه به حياط اصلي تكيه منتهي مي شود، سقف دالان نيز با تزئينات مزين شده است.
ورودي ديگر تكيه بيگلربيگي از طريق كوچه بن بست جبهه شمالي است كه از طريق اين ورودي مي توان به فضاهاي مسكوني ضلع شمالي تكيه دسترسي پيدا كرد.
تكيه بيگلربيگي داراي حياط نسبتا وسيعي است كه كف آن در حدود دو و نيم متر پايين تر از خيابان قرار دارد و در وسط حياط حوض بزرگي ديده مي شود كه اين حياط در ايام محرم انبوه عزاداران را در خود جا مي دهد.
اطراف حياط به وسيله فضاهاي متعددي احاطه شده كه فضاهاي بخش هاي شرقي و جنوبي حياط كاركرد مسكوني داشته و در بخش غربي نيز گنبد خانه حسيني قرار گرفته، بخش شرقي حياط شامل فضاهاي 2 طبقه است.
داخل هر يك از اين اتاق ها طاقچه هاي متعددي ديده مي شود كه ارتفاع فضاهاي طبقه دوم يك و نيم متر است و از اين فضاها براي انباري استفاده مي شده است.
در ضلع شمال شرقي حياط، مطبخ قرار دارد كه در ايام محرم براي تهيه غذاي عزاداران مورد استفاده قرار مي گرفته، در اين بخش مجموعه اي از اتاق ها قرار دارد كه بخش جنوبي حياط نيز شامل چهار فضا است كه سه فضاي آن داراي ارسي است، راه دسترسي به اين فضاها از طريق پلكان سنگي داخل حياط است.
بخش شمالي حياط داراي 2 طبقه و يك زيرزمين است. زيرزمين تكيه شامل حوض خانه محل استراحت تابستاني و تعدادي اتاق است. سقف حوض خانه و استحراتگاه تابستاني با تيرهاي چوبي و تخته كوبي پوشيده شده و اتاق هاي اطراف داراي طاق هاي آجري است، سقف هر يك از اين اتاق ها با گچبري هاي زيبايي تزيين شده اند.
در طبقه اول بخش شمالي، شاه نشين قرار دارد و اطراف آن را فضاهاي متعددي احاطه كرده، فضاي شاه نشين مشرف به حياط داراي ارسي چوبي بسيار زيبايي است. قسمت داخلي شاه نشين نيز با تزئينات گچبري مزين شده، نقوش ايجاد شده شامل طرح هاي هندسي، نقوش گياهي، قاب بنديها، نبش عقاب و ستون هاي گچي است.
در بخش فوقاني شاه نشين قاب گچي ديده مي شود كه در داخل آن جمله (يا اباعبدالله الحسين) و تاريخ 1262 نوشته شده و به نظر مي رسد تاريخ مذكور زمان تكميل گچبري هاي تكيه بوده است، احتمالا از اتاق شاه نشين براي پذيرايي ملاقات افراد با بيگربيگي استفاده مي شده و اتاق هاي اطراف شاه نشين و طبقه فوقاني كه داراي تزئينات گچي است فضاي استراحت بوده است.
مهمترين قسمت تكيه بيگلربيگي، بخش غربي آن است و گنبدخانه حسينيه در آن قرار دارد، اين قسمت شامل ايوان نسبتا بزرگي است كه از طريق يك رشته پلكان سنگي سه پله اي به حياط تكيه راه دارد.
در جلوي ايوان 2 ستون چوبي نسبتا بلند و 2 ستون نما ديده مي شود، همچنين سرستون هاي آنها از نوع سرستون هاي بيزانس است كه با گچبري هاي گل و گياه تزيين شده، سقف ايوان نيز داراي تزئينات منبت كاري است. از طريق يك در بزرگ چوبي با ارسي زيبا مي توان وارد فضاي اصلي حسينيه شد، حسينيه فضايي 2 طبقه و در هر طبقه آن 6 اتاق ساخته شده است، سقف حسينيه داراي پوشش گنبدي است كه نماي بيروني و نماي داخلي آن شيرواني و نماي داخلي آن با آيينه كاري هاي زيبا تزيين شده است.
در هريك از گوشواره ها فضاي حسينيه پنجره اي با اتاق هلالي و جود دارد و اطراف آن به وسيله آيينه كاري جملات «لا اله الا الله، محمدرسول الله» و «علي ولي الله» نوشته شده است از ديگر تزيئنات فضاي حسينيه ستون نماهاي گچي، طرح هاي هندسي، نقوش گياهي و قنديل هاي شمع سوز است.
در ضلع جنوبي حسينيه، ارسي زيبايي با شيشه هاي الوان وجود دارد كه حسينيه را به حياط كوچكتري مرتبط مي سازد و از طريق اين حياط مي توان وارد مجموعه حمام بيگلربيگي شد.
از فضاهاي ضلع جنوبي حسينيه براي اقامت خانم ها به هنگام مراسم عزاداري، همچنين نگهداري وسايل و لوازم مراسم عزاداري استفاده مي كردند. به طور كلي در گرداگرد حياط مركزي عمارت تالارها و اتاق هايي ساخته شده است كه تالار آيينه كاري شده است اين بنا از اهميت ويژه اي برخوردار است.
همچنين در سال 1383 موزه اي با عنوان خط و كتابت در محل تكيه بيگلربيگي افتتاح شده است كه در اين موزه اسناد و مدارك و مستندات تاريخي و نسخ خطي نگهداري و در معرض ديد بازديدكنندگان قرار گرفته است و علاوه بر اين موزه پارينه سنگي زاگرس كه تنها موزه پارينه سنگي خاورميانه مي باشد در اين تكيه قرار دارد.
در استان كرمانشاه علاوه بر جاذبه هاي طبيعي بسيار زياد و دلنواز بيش از 2 هزار و 200 اثر تاريخي ثبت ملي شده نيز وجود دارد كه مجموعه تاريخي طاق بستان، محوطه باستاني بيستون، معبد آناهيتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوباني ني با چهار هزار و 800 سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترين اين آثار هستند.
براساس آثار موجود تاريخي، كرمانشاه 100 هزار سال قدمت دارد و بخش كوچكي از شاهكارهاي خلفت پروردگار را مي توان در اين استان زيبا به چشم ديد.
سال گذشته بيش از 2 ميليون گردشگر وارد استان كرمانشاه شدند.
3033/8066

سرخط اخبار استان‌ها