۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82871011
T T
۰ نفر

تشخيص غذاي مصرفي با حسگر قابل نصب روي دندان

۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82871011
تشخيص غذاي مصرفي با حسگر قابل نصب روي دندان

تهران- ايرنا- محققان دانشگاه تافتس در ماساچوست آمريكا حسگر جديدي ساختند كه روي دندان نصب مي‌شود و امكان ردگيري ميزان موادغذايي مصرفي ازجمله گلوكز، نمك و الكل را فراهم مي‌كند.

به گزارش گروه علمي ايرنا از ساينس ديلي، اين حسگر نازك و انعطاف‌پذير با ابعاد دو ميليمتر، از سه لايه تشكيل شده است و به سطح دندان مي‌چسبد. لايه‌هاي خارجي اين برچسب دو مربع طلايي هستند كه در بين آنها لايه‌اي از مواد زيستي قرار گرفته است. اين لايه دروني قادر است مواد شيميايي را از دهان شخص جذب كند.
هنگامي كه اين برچسب توسط امواج راديويي توليدشده توسط يك برنامه گوشي هوشمند تحريك مي‌شود، امواج راديويي را جمع‌آوري و آنها را براي گوشي ارسال مي‌كند؛ اما بسته به ميزان مواد شيميايي جذب شده، بخشي از امواج راديويي را حذف مي‌كند.
سپس نرم‌افزار، با تجزيه و تحليل طيف و شدت امواج راديويي بازگشتي به گوشي موبايل، مواد شيميايي مصرف شده توسط شخص را تشخيص مي‌دهد.
لايه زيستي حسگر به گونه‌اي ساخته شده كه مي‌توان آن را تغيير داد تا مواد شيميايي ديگر را بدون هرگونه محدوديتي ردگيري كند.
همچنين محققان در جريان توليد اين حسگر فناوري RFID را به‌گونه‌اي مورد استفاده قرار دادند كه قادر است اطلاعات موجود در محيط را به صورت پويا دريافت و منتقل كند. در نتيجه مي‌توان همين فناوري را در حسگرهايي كه روي پوست يا ساير سطوح و اندام‌هاي بدن قرار مي‌گيرند، مورد استفاده قرار داد.
علمي (6)**9259**1834
۰ نفر