۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۳۶
کد خبر: 82867473
T T
۰ نفر
اماكن مذهبي كردستان ظرفيتي براي جذب گردشگر و مسافر نوروزي

سنندج - ايرنا - وجود مساجد بي شمار، اماكن متبركه، امامزاده ها و مكان هاي مذهبي در جاي جاي استان كردستان ظرفيت مناسبي براي جذب گردشگر و مسافر در ايام مختلف سال بويژه تعطيلات نوروزي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، استان كردستان با دارا بودن جاذبه هاي گردشگري طبيعي و تاريخي فراوان يكي از استان هاي شاخص كشور براي گردشگران و مسافران است و از لحاظ گردشگري مذهبي نيز ظرفيت هاي زيادي دارد كه مي تواند مقصد مناسبي براي مسافران و گردشگران باشد.
وجود بيش از 2 هزار مسجد و 75 بقعه متبركه و امامزاده در مناطق روستايي و شهري استان فرصتي براي توسعه و تقويت گردشگري مذهبي در اين منطقه به شمار مي رود و در زمينه جذب زائران و گردشگران موثر است.
وجود اين تعداد مسجد و مكان مذهبي در كردستان نشان مي دهد كه اين استان يكي از مناطق مستعد كشور در زمينه تقويت صنعت گردشگري مذهبي است.
در راستاي آشنايي بيشتر مسافران و گردشگراني كه قصد دارند در تعطيلات نوروزي به كردستان سفر كرده و از اماكن مذهبي استان بازديد كنند به معرفي تعدادي از اين اماكن مي پردازيم.
**مسجد جامع سنندج (دارالاحسان)
مسجد دارالاحسان يكي از مهمترين مساجد شهر سنندج محسوب مي‌شود كه داراي 2 هزار و 362 متر مربع مساحت و هزار و 862 متر مربع زيربنا است و در دوران امان الله خان اردلان ساخته شده است.
مسجد جامع سنندج داراي طاق ها، طاق نماها و رواق هايي است كه داراي تزيئنات كاشي كاري و آجر كاري و كتيبه هاي متعدد است، از خصوصيات اين مكان مذهبي مي‌توان به دكورهاي هفت رنگ، آجرهاي لعاب كاري شده به جاي سنگ كف پوش و نوشتن دو سوم از يك جزء قرآن بر روي كتيبه‌هاي مسجد اشاره كرد.
تمامي حجره‌هاي اين مسجد از طريق ايوانچه‌هاي كوچكي كه در پشت آنها قرار دارد به حياط (صحن) راه مي‌يابند و در طرفين مدخل حجره‌ها دو پنجره با گره چيني هندسي تعبيه شده كه براي تنظيم نور و حرارت است.
مسجد دارالاحسان سنندج در گذشته دارالعلم و مركزي براي اشاعه مذهب شافعي بوده است و استادان زيادي در آن پرورش يافته و به درجات عالي علمي رسيده اند و به همين دليل در كتاب هاي تاريخي مسجد جامع سنندج به نام دارالاحسان مشهور شده است.

** مقبره هاجره خاتون
از مهمترين اماكن متبركه در استان كردستان و شهر سنندج مي توان به مقبره امامزاده هاجره خاتون اشاره كرد و اين مقبره بدليل ويژگي هاي خاص معماري در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و در طول سال مقصد زائران و گردشگران زيادي است.
مقبره امامزاده هاجر خاتون در محله قديمي سرتپوله شهر سنندج واقع شده و ساختمان آن به صورت مجموعه شامل سه حياط با فضاهاي مجاور، مقبره، مسجد و آرامگاه مشايخ و بزرگان سنندج است.
بر اساس روايات موجود، اين امامزاده خواهر امام رضا (ع) است كه در سفر آن بزرگوار به خراسان، در كردسـتان رحلت فرمود و در محله قديمي سر تپوله سنندج به خاك سپرده شد.

**مسجد دو مناره سقز
مسجد دو مناره سقز واقع در محله ميان قلعه سقز و در دامنه يگانه تپه تاريخي داخل شهر، يعني نارين قلعه و در واقع در بافت قديم شهر در خيابان امام خميني و پشت حسينيه سقز واقع شده است.
بناي مسجد طبق روايات محلي به زمان شيخ حسن مولان آباد از عرفاي حكيم رياضي دان مشهور عصر افشاريه بر مي گردد.
ورودي اصلي اين مسجد در ضلع غربي قرار گرفته است اين در ورودي، سر در آجري با بافت گره چيني آجر و كاشي زرد رنگ دارد، كه معرف دوره زنديه است، مسجد 2 مناره سقز در سال 1380 با شماره ثبتي 2600، در ميان آثار ملي كشور به ثبت رسيد.

**قرآن تاريخي نگل
قرآن نگل يكي از جاذبه هاي گردشگري استان كردستان است كه در روستايي به همين نام از توابع بخش كلاترزان سنندج كه در 65 كيلومتري غرب اين شهر و در مسير جاده سنندج - مريوان واقع است
اين قرآن به خط كوفي است و بيش از يك هزار سال از كتابت آن مي ‌گذرد و طول صفحات آن 40 سانتي ‌متر و عرض آن 35 سانتي‌متر و در هر صفحه 14 سطر نوشته شده است.
اين اثر مقدس مذهبي و هنري، روستا و مسجد نگل را به موزه‌اي معروف تبديل كرده و در تمام ايام سال مسافران و گردشگران زيادي از اين مكان مقدس بازديد مي كنند.

**امامزاده پيرعمر(ع) و امامزاده پير محمد
امامزاده پير عمر پسر بلافصل حضرت علي (ع) است و نام ايشان را سيد عبدالصمد ذكر كردند و چون مدفنش در بلاد اهل تسنن اتفاق افتاده او را پيرعمر مي خوانند.
اين مجموعه شامل مقبره و مسجد است، بناي اصلي مقبره در زمان سليمان خان اردلان در سال 1040 هجري قمري ساخته شده و اين بقعه در ضلع جنوبي خيابان امام خميني (ره) در مجاورت قلعه حكومتي سنه دژ قديم قرار گرفته است.
امامزاده پير محمد نيز فرزند امامزاده پيرعمر(ع) است و او از اولين ساداتي است كه در اين منطقه سكونت اختيار كرده است.
اين بقعه در ميدان نبوت شهر سنندج، بالاي تپه اي در گورستان قديمي پيرمحمد واقع شده است.

**امامزاده سيد جلال الدين (ع) - باباگرگر
امامزاده سيد جلال الدين از ازنوادگان امام سجاد(ع) است، بقعه تاريخي اين امامزاده در خارج از روستاي متروكه باباگرگر در 38 كيلومتري شمال شرقي شهر قروه و در حاشيه رودشور واقع است.
مقبره امامزاده از چند بخش شامل اتاق اصلي و گنبدي شكل در بخش جنوبي و اتاق‌هاي ديگر در ضلع شرقي تشكيل شده است.
چشمه آب معدني جوشاني از آثار طبيعي در كنار اين امامزاده واقع است و منجر به جذب تعداد زيادي گردشگر به منطقه شده است.
اين چشمه آب معدني كه تركيبي از گوگرد و آب است براي درمان بسياري از بيماري‌ها پوستي مفيد است و سالانه گردشگران زيادي را به خود جذب مي كند.

**مقبره شيخ عباس كومائين
روستاي كومايين در 65 كيلومتري كامياران داراي 90 خانوار و 400 نفر جمعيت است كه وجود مقبره شيخ عباس كومائين در اين روستا باعث جذب افراد بسيار زيادي حتي از كشورهاي ديگر به اين روستا شده است.
علاوه بر وجود مقبره شيخ عباس كومائين در اين روستا وجود طبيعت بسيار بكر و معماري قديمي روستا و همسايگي با روستاهاي ديدني و قديمي مانند قلعه كومايين، نيدر، سركاريز، قوله دره و باغ خرم موجب جذب گردشگر به اين منطقه شده است.
به گفته ساكنان اين روستا، 130 سال قبل در اين روستا شيخ عباس كومائين زندگي كرده است.

**زيارتگاه حضرت عكاشه
در فاصله 45 كيلومتري شمال غرب كامياران و بر سر راه جاده آسفالته كامياران به مريوان در نزديكي روستاي كاشتر زيارتگاه يكي از اصحاب پيامبر به نام معين‌الدين روحاني معروف به حضرت عكاشه وجود دارد.
مردم منطقه بر اين عقيده هستند كه حضرت عكاشه از سوريه به اين محل آمده است در گذشته افراد بسياري حتي خارج از كشور به اين محل مي‌آمدند، فاصله نزديك اين زيارتگاه با روستاهاي ديدني تنگي‌ور و پالنگان بر اهميت آن افزوده است.
استان كردستان علاوه بر جاذبه هاي ديدني طبيعي، تاريخي و مذهبي داراي مردماني خونگرم و مهمان نواز است كه در تمامي ايام سال بويژه تعطيلات نوروزي پذيراي مردم مناطق مختلف كشور و حتي گردشگران و مسافران خارج از كشور است و در تعطيلات نوروزي 97 نيز با آغوش باز پذيراي مسافران و گردشگران است.
7348/9102

سرخط اخبار استان‌ها