۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82862294
T T
۰ نفر
دیده بان حقوق بشرعربستان را متهم به شكنجه زندانیان كرد

تهران - ایرنا - 'سازمان دیده بان حقوق بشر' ضمن در خواست تحقیقات فوری از عربستان درباره بدرفتاری با بازداشت شدگان هتل 'الریتز كارلتون' در ریاض به دلیل گزارش های رسیده از شكنجه برخی از آنها تا پای مرگ، سیاست های این كشور برای مبارزه با فساد را 'مسخره كردن قانون' خواند .

به گزارش روز چهارشنبه شبكه خبری 'الجزیره'، سازمان دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای از مقامات عربستان خواست، افرادی را كه در بدرفتاری با بازداشت شدگان نوامبر (آبان گذشته) در چارچوب مبارزه با فساد دست داشته اند، مجازات كند .
بازداشت شدگان شامل شاهزاده ها، وزیران و تجار عربستانی بودند كه به فرمان 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی در هتل الریتز كارلتون زندانی شدند.
سازمان دیده بان حقوق بشر در این بیانیه با اشاره به گزارش روزنامه آمریكایی 'نیویورك تایمز' اعلام كرد كه 17 بازداشت شده از شاهزادگان، تجار و مقامات عربستانی در هتل الریتز كارلتون به دلیل آزار و اذیت بدنی درخواست درمان فوری كرده بودند.
'ساره لیا ویتسن' مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده بان حقوق بشر نیز اعلام كرد كه بدرفتاری با بازداشت شدگان هتل الریتز كارلتون ضربه ای به ادعاهای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در خصوص اصلاحات معاصر وی است.
وی افزود: در زمانی كه ولیعهد سعودی مشغول جذب سرمایه های خارجی است ، سرمایه گذاران باید بار دیگر به فكر نادیده گرفته شدن حاكمیت قانون و حقوق اساسی توسط آل سعود باشند.
ویتسن گفت: جالب است كه دولت عربستان با فساد مبارزه می كند، اما سیاست ها و تاكتیك های ادعایی آن فقط باج خواهی و به ریشخند گرفتن حاكمیت قانون به نظر می آید .
'احمد بن شمسی' سخنگوی سازمان دیده بان حقوق بشر نیز دیروز گفت: در صورت صحت گزارش روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز ولیعهد عربستان كه خود را مصلح معرفی می كند، ضربه می خورد.
این روزنامه آمریكایی در گزارش خود به نقل از بازداشت شدگان اعلام كرد كه در روزهای اول، بیشتر بازداشتی ها مورد بدرفتاری و ضرب و شتم قرار گرفتند و مرگ 'علی القحطانی' یكی از بازداشت شدگان نشان داد كه وی هنگام بازجویی و سوال درباره شاهزاده 'تركی بن عبدالله بن عبدالعزیز' تحت شكنجه بوده است.
بر اساس این گزارش ، مقامات عربستانی برای گرفتن میلیاردها دلار از تجاری كه در هتل الریتز كارلتون بازداشت بودند از جمله شاهزاده 'ولید بن طلال' از روش های خشونت آمیز استفاده كردند.
همچنین تجار واقتصاد دانان سعودی در راستای مجازات، مقادیر زیادی پول های كلان ، املاك وشركت های خود را به عنوان جریمه پرداخت كردند.
خاورم** 1453**1651
۰ نفر