۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۴۲
کد خبر: 82860641
T T
۰ نفر
رجیستری و تمایل تولیدكنندگان به حضور بلندمدت در بازار تلفن همراه ایران

تهران- ایرنا- اجرایی شدن طرح كددار كردن گوشی های تلفن همراه یا همان رجیستری علاوه بر مزیت هایی كه در ساماندهی واردات آن داشته، علاقه تولیدكنندگان را نیز برای حضور قانونی در بازارهای كشور بیشتر كرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، واردات رسمی تلفن همراه به كشور بر اساس آمارهای گمرك و با اجرای طرح رجیستری افزایش قابل توجهی داشت به گونه ای كه درآمد گمركی از این محل را در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 150 درصد رشد داده است.
این افزایش واردات رسمی بیانگر آن است كه به گفته برخی فروشندگان گوشی های تلفن همراه، كشورهای تولیدكننده گوشی اكنون تمایل بیشتری برای حضور شفاف در بازارهای كشورمان دارند.
بر اساس آخرین آمار گمرك، حجم واردات تلفن همراه از مبادی رسمی به كشور در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 93 درصد رشد كرده است.
طرح رجیستری به عنوان مهمترین طرح مبارزه با گوشی های قاچاق از مهر ماه امسال در حال اجراست بررسی ها نشان می دهد درآمد های گمرك از محل واردات قانونی گوشی تلفن همراه در 9 ماهه امسال 150 درصد رشد داشته است.
هرچند در ابتدای اجرای این طرح، سودجویان و مخالفان، تلاش كردند تا افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه را دلیل اجرای این طرح عنوان كنند و مانع از اجرای موفقیت آمیز این پروژه شوند، اما با گام‌های محكم و موثر وزارت ارتباطات و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و سایر دستگاه های مرتبط، این طرح به خوبی در حال اجراست.
تاكنون گوشی های شركت اپل، گوگل، بلك بری، موتورولا، ال جی، نوكیا، سونی، تكنو، هوآووی و دو مدل جدید گوشی سامسونگ مشمول این طرح شده اند و بقیه مدل های شركت سامسونگ این مدل گوشی به گفته وزیر ارتباطات از 15 فروردین اجرا می شود.
مدیر ارشد فروش گوشی های تلفن همراه كه در ایران نمایندگی دارد، با استقبال از اجرای طرح رجیستری آن را عاملی دانست كه سبب می شود این شركت بتواند بهتر و شفاف تر محصولات خود را به مصرف كنندگان ایرانی ارائه دهد و با شكل دادن زنجیره ای مطمئن از فروش و خدمات پس از فروش آن، رضایت مشتریان را تامین كند.
علیرضا توسلی گفت: اجرای طرح رجیستری برای دو مدل جدید این شركت كه به تازگی به بازار عرضه شده اند، به دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قبل آغاز سال جدید عملیاتی شد كمك خواهد كرد در این محصولات ثبات قیمت داشته باشیم.
توسلی اظهار داشت: تعداد تامین كنندگان گوشی های مورد نیاز ایران را از سه تامین كننده فعلی به 30 تامین كننده افزایش خواهیم داد تا بازار با كمبود مواجه نشود.
وی ادامه داد: اكنون سامسونگ تمایل بیشتری برای حضور در ایران دارد زیرا شفافیت ایجاد شده باعث از بین رفتن افرادی می شود كه در بازار آشفته به فكر سودهای غیر عادی بودند و اكنون با واردات رسمی دست آنان كوتاه خواهد شد.
گزارش گمرك نشان می دهد از ابتدای امسال تا پایان بهمن 2 میلیون و 648 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 419 میلیون و 651 هزار دلار به كشور وارد شده است در حالی كه در 11 ماهه سال گذشته یك میلیون و 440 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 217 میلیون و 34 هزار دلار به طور رسمی از مبادی گمرك به كشور وارد شده بود.
بررسی ها از تاثیرات مثبت طرح رجیستری بر كاهش قاچاق گوشی های تلفن همراه و افزایش تمایل شركت های تولید كننده برای حضور قانونی در بازارحكایت دارد.
آمارها نشان می دهد تنها در نشان تجاری آیفون ساخت شركت اپل با رشد واردات قانونی به میزان 600درصد مواجه شده ایم.
قاچاق كالا سالیانه بیش از 30 هزار میلیارد ریال به منابع كشور آسیب می‌رساند اما درآمدی كه محل واردات رسمی نصیب دولت می‌شود، در طول سال شاید به اندازه بودجه كامل یك وزارتخانه باشد كه دولت با آن می‌تواند برای امور مختلف خود برنامه‌ریزی كند.
رییس انجمن واردكنندگان گوشی‌های تلفن همراه درباره مزایای اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، گفت: منفعت اعمال رجیستری در وهله اول نصیب مصرف‌كنندگان می‌شود؛ زیرا بعد از اجرای این طرح خدمات پس از فروش گوشی‌های موبایل تقویت خواهد شد و همچنین برخی از كالاهایی كه به صورت قاچاق وارد می‌شوند، به دلایل مختلف روی سلامت مردم هم اثر منفی می‌گذارد، زیرا كالاهای قاچاق در زمینه استاندارد بودن، مورد آزمایش قرار نمی گیرند.
حبیب الله حقیقی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نیز با اشاره به اجرای موفقیت آمیز این طرح و با بیان اینكه طرح رجیستری باید دقیق، بدون ایجاد مشكل و هزینه برای مردم اجرایی شود، گفت: در مورد این طرح گام‌های محكم و موثری برداشته شده و مشكل عمده ای در میان نیست.
حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی هم با اشاره به اینكه 120 میلیون سیم كارت در كشور وجود دارد كه 80 میلیون آن فعال است، گفت: در حال ایجاد بانك اطلاعاتی كاملی از شناسه های تلفن همراه (IMEI) موجود هستیم.
فلاح با بیان نیازمندی‌ها و انتظارات این طرح، تصریح كرده است: این طرح به نحوی اجرا خواهد شد تا كمترین تاثیر بر كاربران شبكه و اپراتورهای تلفن همراه داشته باشد و از هرگونه پیچیدگی پرهیز شود.
با اجرای طرح موفقیت آمیز رجیستری، بسیاری از مصرف كنندگان گوشی ابراز رضایتمندی و اطمینان خاطر می كنند.
فرار از ارائه خدمات پس از فروش گوشی‌های موبایل از شایعترین انتقادات خریداران گوشی بود و انتظار می رود با گذشت زمان اثرات موفقیت آمیز این طرح بیشتر مشاهده شود.
تقاضای سالیانه تلفن همراه در كشور بالغ بر 9 میلیون دستگاه برآورد می شود كه طبق بررسی نهادهای ذی ربط در سال های گذشته تنها 2 میلیون و 300 هزار دستگاه آن به طور رسمی و یا همراه مسافر وارد كشور می شود.
انتظار می رود با شفاف شدن بازار تلفن همراه كشور و نیز عطش جامعه جوان ایران برای بهره گیری از آخرین فناوری های نوین در این صنعت، سازندگان این محصول برای حضور بلندمدت تر در بازار كشورمان، گزینه تولید در ایران و حتی تبدیل ایران به مركز منطقه ای تولیدات خود را در دستور كار قرار دهند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2078*2025
۰ نفر