۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۵۶
کد خبر: 82857127
T T
۰ نفر

یمن فروش جنگنده انگلیسی به عربستان را محكوم كرد

۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۵۶
کد خبر: 82857127
یمن فروش جنگنده انگلیسی به عربستان را محكوم كرد

تهران - ایرنا - وزارت امور خارجه یمن، فروش جنگنده های تایفون به عربستان را محكوم كرد و آن را پشتیبانی انگلیس از تجاوز به یمن دانست.

یك مقام مسئول در وزارت خارجه یمن در گفت وگو با خبرگزاری رسمی این كشور اظهار داشت: فروش جنگنده های تایفون به عربستان، پشتیبانی از تجاوز نظامی این كشور به یمن است كه به گواهی ارزیابی نهادهای بین المللی، بدترین فاجعه انسانی جهان را رقم زده است.
وی اضافه كرد: این گام انگلیس برخلاف ادعاهای پیشین این كشور درباره نگرانی از وخیم تر شدن اوضاع انسانی در یمن و حل و فصل سیاسی بحران در كشور است.
این منبع آگاه افزود: نخستین گام در راستای بهبود اوضاع انسانی و پایان دادن به وخیم تر شدن اوضاع كشور و زندگی شهروندان، توقف تجاوز نظامی و پایانه دادن به محاصره فراگیر و بازگشایی فرودگاه صنعا برای پذیرش هواپیماهای مسافربری و ترابری به عنوان گام های اعتمادساز و زمینه ساز تلاش های سیاسی و مسالمت آمیز حل و فصل بحران است.
وی گفت: امضای قراردادهای فروش سلاح و مهمات به كشوری كه روزانه انواع جنایت ها را انجام می دهد و همه قوانین بین المللی و معاهدات حقوق بشری را نقض می كند، به پایان یافتن بحران كمكی نمی كند.
این مقام مسئول اظهار امیدواری كرد كه دولت انگلیس در توافقنامه امضا شده با عربستان به عنوان یك كشور متجاوز بازنگری كند و مجلس عوام به مسئولیت انسانی خود در جلوگیری از فروش جنگنده های تایفون كه به كشتار بیشتر ملت یمن و تخریب زیربناهای اقتصادی آن منجر می شود عمل كند.
انگلیس روز جمعه تفاهم نامه ای با عربستان امضا كرد كه براساس آن 48 جنگنده پیشرفته تایفون به ریاض می فروشد.
شركت انگلیسی «بی.ای.ئی سیستمز» با انتشار بیانیه‌ای، این تفاهم‌نامه را گامی مثبت در جهت عقد قرارداد نهایی توصیف كرد و افزود: ما متعهد هستیم كه از روند نوسازی نیروهای مسلح عربستان سعودی و توسعه ظرفیت صنایع كلیدی این كشور در راستای اجرای چشم‌انداز 2030 حمایت كنیم.
این تفاهم در آخرین روز از سفر 'محمدبن سلمان' ولیعهد عربستان سعودی به لندن صورت گرفت؛ و در پی انتشار این خبر ارزش سهام شركت انگلیسی «بی.ای.ئی سیستمز» كه چندی پیش به دلیل نوسانات مالی مجبور به تعدیل نیرو شده بود، 2 درصد افزایش یافت.
یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon) یك جت جنگنده چندمنظورهٔ دو موتوره با كانارد و بال دلتا است.
این هواپیما توسط كنسرسیومی اروپایی متشكل از سه شركت بی ای ئی سیستمز، ای ای دی اس و آلنیا آئروناتیكا طراحی و ساخته می‌شود.
شبك**6116**1392
۰ نفر