۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82854816
T T
۰ نفر

خرید توافقی برنج محلی در مازندران آغاز شد

۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82854816
خرید توافقی برنج محلی در مازندران آغاز شد

ساری - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت كه خرید توافقی برنج ارقام محلی شالیكاران استان شامل ' طارم صدری ' و ' طارم هاشمی ' با قیمت هر كیلوگرم 9 هزار و 100تومان از امروز چهارشنبه در استان آغاز شد.

دلاور حیدرپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود كه شركت غله و خدمات بازرگانی مازندران مباشر خرید این ارقام برنج است و هم اكنون كار خرید در سه شهر بابل ، فریدونكنار و نكا آغاز شده است.
وی با تاكید بر این كه مراكز خرید ، برنج كشاورزان را به صورت مستقیم از آنان خریداری می كنند ، پیش بینی كرد كه حدود 150هزار تن برنج ارقام محلی طارم هاشمی و طارم محلی صدری در شالیكوبی های استان موجود باشد.
كشاورزان مازندران با زیر كشت بردن 230 هزار هكتار شالیزاری در هر سال ، بیش از یك میلیون تن برنج سفید تولید می كنند كه از این میزان بیش از 70 درصد از نوع محلی است .
دولت دوازدهم پیش از این از اواسط دی ماه برای خروج بازار برنج مازندران از ركود با اعلام قیمت توافقی ، خرید سه رقم برنج پر محصول كشاورزان استان را آغاز كرده بود.
بر اساس آمار شركت غله و خدمات بازرگانی مازندران ، از سیزدهم دی ماه سال جاری تا كنون بیش از 150 هزار تن انواع برنج پر محصول كشاورزان استان شامل شیرودی ، ندا و نعمت با قیمت توافقی خریداری شده است .
شركت غله به عنوان مباشر خرید هر كیلوگرم برنج پرمحصول شیرودی را با 8 درصد شكستگی از قرار هر كیلو گرم 54 هزار و 500ریال ، برنج ارقام ندا و نعمت را هم هر كیلو گرم 48 هزار و 500 ریال خریداری می كند.
بر اساس اعلام اتحادیه شالیكوبی داران مازندران ، 10 درصد از برنج های موجود در شالیكوبی ها استان در حال حاضر متعلق به تاجران و 20 درصد نیز متعلق به خود كشاورزان است.
** خارج شدن بازار برنج مازندران از ركود
خرید توافقی ارقام محلی و بومی برنج مازندران در حالی آغاز شده است كه دستكم در 2 ماه گذشته بازار این نوع برنج تا حدودی با ركود مواجه بود.
هر چند میل و ذائقه مصرف كنندگان ایرانی به برنج ارقام محلی مازندران و گیلان سبب شده تا این محصول همیشه مشتریان خاص خود را داشته باشد ، اما اظهارات رسمی و رسانه ای در باره واردات بیش از یك میلیون تن برنج در پنج ماهه اول امسال باعث شده تا تقاضا در شالیكوبی های استان مازندران كم شده و عملا بخشی از تجار استان های دیگر كشور هم اقدام به خرید برنج نكنند و بازار را در وضعیت انتظار نگه دارند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران آغاز خرید توافقی برنج ارقام محلی را كمك بزرگ دیگر دولت دوازدهم به كشاورزان استان آن هم در آستانه كشت و كار این محصول راهبری ارزیابی كرد.
وی گفت : سیاست دولت تدبیر و امید در ممنوعیت واردات برنج خارجی به بازار همزمان با برداشت و منطقی و واقعی كردن مقدار مورد نیاز برنج برای واردات و حمایت ویژه از برنجكاری در 2 استان مازندران و گیلان سبب شد تا شالیكاران استان های شمالی در دو سال گذشته از وضعیت بازار برنج راضی باشند.
حیدر پور تاكید كرد : امسال با احتساب مجموع كشت اول و دوم در شالیزراهای مازندران ، بیش از یك میلیون و 300 هزار تن شلتوك برداشت شد كه حدود هشت درصد بیشتر از سال قبل بوده است.
كشاورزان مازندران به همراه كشاورزان استان گیلان 80 درصد برنج كشور را تولید می كنند كه از این میزان 42 درصد مربوط به مازندران است .
برنج محلی طارم صدری ، هاشمی و دم سیاه به عنوان رقم های كم محصول كیفی زبانزد مردم كشور است و استقبال برای تولید و خرید این ارقام همواره وجود دارد.
روند كشت برنج در مازندران از اواسط اسفند هر سال با خیساندن بذر و خزانه گیری آغاز می شود و با انجام نشاء از اواسط فروردین ، از نیمه دوم تیرماه به مرحله برداشت می رسد.
6990/1654
۰ نفر