۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82853438
T T
۰ نفر

جلوگیری از خونریزی داخلی با نانوذرات مغناطیسی

۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82853438
جلوگیری از خونریزی داخلی با نانوذرات مغناطیسی

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه ITMO روسیه به راهكاری جدید دست یافتند كه با تزریق نانوذرات مغناطیسی، خونریزی داخلی قطع می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، خونریزی داخلی یك وضعیت پزشكی بسیار حاد است. محققان دانشگاه ITMO برای حل این مشكل راهكار جدیدی یافته اند. در این روش نانوذراتی تولید می‌شوند كه متشكل از آنزیمی به نام ترومبین هستند. این نانوذرات زمانی كه در تعامل با پروتئینی به نام فیبرینوژن قرار می‌گیرند، ساختار لخته‌های خون را تحریك می‌كنند.
محققان در تست آزمایشگاهی این مدل دریافتند نانوذرات تا زمانی كه به طور یكنواخت در رگ‌های خونی گردش دارند، باعث ایجاد لخته نمی‌شوند. در واقع آنزیم درون یك ماتریس متخلخل معدنی با خاصیتی مگنتی پیچیده شده است و ترومبین تا زمانی كه در این ماتریس وجود دارد، نسبت به زمانی كه آزاد است، فعالیت كمتری دارد. زمانی كه جراحتی اتفاق می‌افتد و خونریزی آغاز می‌شود، یك شات فیبرینوژن اضافه می‌شود تا فعالیت ترومبین افزایش یابد و خون در محل آسیب دیده به منظور قطع خونریزی، لخته شود. این روش 6.5 برابر سریعتر از موارد دیگر است و حدود 15 برابر خون كمتری از دست می‌رود.
محققان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند داروهایی تولید كنند كه حاوی نانوذرات مغناطیسی است و با استفاده از میدان مغناطیسی، به سمت محل جراحت هدایت می‌شوند. محققان در تلاشند تا اندازه این ذرات را كوچكتر از 200 نانومتر نگه دارند؛ چراكه اندازه بزرگتر كارایی لازم را ندارد.
نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر