۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۳۰
کد خبر: 82842384
T T
۰ نفر
نمايشگاه ملي كار، نخستين جرقه پيوند دانشگاه و صنعت

تهران - ايرنا - نخستين نمايشگاه ملي كار امروز شنبه در بوستان گفتگو بكار خود پايان داد، نمايشگاهي كه برپايي آن به طورحتم نخستين جرقه و تبلور هرچند كوچك پيوند دانشگاه و بخش صنعت محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، بوستان گفتگوي تهران از سوم تا پنجم اسفندماه جاري ميزبان نخستين نمايشگاه ملي كار بود، نمايشگاهي كه با حمايت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان معاونت علمي و و حمايت بخش صنعت برگزار شد.
رويدادي نو در سطح ملي كه به گفته محمد شريف خاني دبير نمايشگاه كار ايران در آن بيش از 800 فرصت شغلي از سوي 100 شركت هاي بزرگ، كوچك و همچنين دانش بنيان معرفي و شركت هاي حاضر در نخستين نمايشگاه ملي كار بصورت ميانگين حدود هشت موقعيت شغلي در معرض استخدام بازديدكنندگان قرار گرفت.
وي كه با خبرنگار گروه علمي ايرنا، سخن مي گفت، در خصوص نوع رشته هاي استخدامي نيز خاطرنشان كرد:عمده رشته ها در حوزه فني و مهندسي و البته وب، گرافيك، فروش و حسابداري از جمله مشاغل ارائه شده در اين نمايشگاه بود.
شريف زاده اظهاركرد: در اين نمايشگاه حدود 70 شركت ايراني در حوزه هاي مختلف از جمله كامپيوتر، نرم افزار، مخابرات و سرمايه گذاري در سه سالن تهران و گلستان مخصوص برندها و شركت هاي بزرگ و همچنين يك سالن جانبي مخصوص 20 شركت هاي دانش بنيان و استارت آپ هاي نوپا مستقر شده و به جذب نيرو پرداختند.

**دانشجوياني كه بدنبال فضايي براي كار و كسب تجربه هستند
در مقابل غرفه يك شركت غذايي سه دانشجوي دختر دانشگاه آزاد در حال پركردن رزومه كاري براي استخدام هستند، همگي سال 95 دانشجو شده اند و از طريق يك سايت اينترنتي در حوزه كسب وكار متوجه برگزاري چنين نمايشگاه شده اند.
مريم كهنسال يكي از اين دانشجويان در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا، مي گويد: رشته دانشگاهي اش مهندسي صنايع غذايي است و براي كارآموزي و استخدام غير رسمي به اين نمايشگاه آمده اند.
زهرا غلامي نيز اظهاركرد: ما بيشتر به دنبال جايي مي گرديم كه بتوانيم در رشته درسي مان تجربه كسب كنيم تا بعد از فارغ التحصيلي بتوانيم با محيط كار آشنا شويم.
محدثه سميعي نيز با تاكيد براينكه، ارتباط دانشگاه با صنعت بايد بيشتر شود، گفت:فضاي كارآموزي دانشجويان در بخش صنعت بايستي بيشتر شده بايد فرصت اشتغال نيمه وقت دانشجويان در بخش صنعت بصورت كارآموز براي كسب تجربه مهيا شود.
وي با بيان اينكه، متاسفانه درحال حاضر دانشجويان ما پس از فراغت از تحصيل كاملا با فضاي كار غريبه هستند و هيچ اطلاعاتي از بخش صنعت و بازار ندارند افزود: اين در حالي است كه اگر اين دانشجويان در حين تحصيل در كنار درس وارد فضاي كار شوند، آينده بسيار بهتري خواهند داشت چراكه هم تجربه كسب مي كنند و بخش صنعت نيز قوي تر مي شود.
مهدي عجمي يكي ازدانشجويان ترم آخر كارشناسي مهندسي صنايع از دانشگاه علم و صنعت است كه بوسيله يكي از دوستان خود با اين نمايشگاه آشنا شده است در خصوص علت حضور خود در اين نمايشگاه به ايرنا گفت: براي آشنايي با فضاي بازار كار و پيداكردن شغل به اين نمايشگاه آمده ام
وي افزود:چند تا غرفه ديدم و حوزه هايي كه مورد نياز است بيشتر نرم افزاري بود و با رشته من زياد همخواني نداشته است البته بصورت كلي برگزاري اين نمايشگاه خيلي خوب است و شركت هاي خيلي بزرگي شركت كرده اند و موقعيت هاي شغلي خوبي هم پيشهاد كرده اند.
اين دانشجو نيز ضمن اظهار تاسف از نبود مراكزي براي بروز استعدادهاي افرادي كه از دانشگاه فارع التحصيل مي شوند اظهاركرد: به طور حتم برگزاري اين نوع نمايشگاه ها در پيوند مراكز علمي و بازار كار بسيار راهگشا و اميواركننده است.
محمد سجاد سالكي كه از فارغ التحصيلان رشته حقوق دانشگاه علامه طباطبايي 24 ساله ديگر جوان حاضر در نخستين نمايشگاه ملي كار كه در حال ارائه رزومه به يكي از شركت هاي حاضر در نمايشگاه است.
وي به ايرنا گفت:از روي بيلبورد نصب شده در اتوبان متوجه برگزاري چنين نمايشگاهي شده است و در حال حاضر در شركتي مشغول بكار است و صرفا براي اينكه متوجه بازخورد رزومه ها را شود در اين نمايشگاه حضور يافته است.

** نياز مبرم به نيروي توانمند براي بروزرساني تكنولوژي
بهنام نجاري معاون منابع انساني يكي از اپراتورهاي همراه شركت كننده در نخستين نمايشگاه ملي كار در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا، هدف اصلي و عمده اين شركت براي حضور در اين نمايشگاه را در درجه نخست ارتباط مستقيم با كارجويان و فارغ التحصيلان و افرادي كه داراي پتانسيل لازم براي كار در اين اپراتور هستند عنوان كرد و افزود: ما از معدود صنايعي هستيم كه همگام با تكنولوژي هاي روز پيش مي رويم لذا نياز به تخصص و دانش در محيط كار اپراتورهاي همراه بالاست.
وي كشف جوانان با پتانسيل و دانش براي رسيدن به مقصد را هدف نخست و نشان دادن برند اين اپراتور همراه بعنوان يك كارفرما را بعنوان هدف دوم حضور در اين نمايشگاه ذكر كرد و گفت: هنگامي كه شما در بازار صحبت اپراتور مي شود بيشترسيمكارت و سرعت اينترنت و از اين مباحث در ذهن افراد شكل مي گيرد و كمتر كسي راجع به محيط كاري و تجربه كاركنان آن آشنا است.
معاون منابع انساني اين اپراتورهاي همراه ادامه داد:ما با حضور در اين نمايشگاه ها سعي مي كنيم اين فرهنگ سازماني وارزش ها و باورهايمان را به بازديدكنندگان منتقل كنيم.
وي با بيان اينكه، اين اپراتور همراه يكي از حاميان اصلي برگزار كنندگان نخستين نمايشگاه ملي كار است، برگزاري اين نوع نمايشگاه را نخستين تجربه اين شركت اپراتور عنوان كرد و گفت: در اين نمايشگاه اپراتور ما از حدود 50 استارت آپ حمايت و پشتيباني داشته است و اين مي تواند تجربه خوبي باشد.

**حضور در نخستين نمايشگاه ملي كار فرصت مناسب براي جذب بهترين ها
عليرضا بختياري نژاد مديرعامل يكي از بزرگترين شركت هاي توليد كننده مواد غذايي نيز با بيان اينكه، گروه توليد آنها حدود 18هزار محصول در قالب انواع برندهاي متنوع توليد مي كند، درخصوص علت حضورشان در نخستين نمايشگاه ملي كار اظهاركرد:جذب نيرو براي شركت ما بسيار مهم محسوب مي شود چراكه ممكن است هر لحظه نيازمند نيرو باشيم.
وي باتاكيد براينكه، حضور در نخستين نمايشگاه ملي كار فرصت مناسب براي جذب بهترين ها است افزود: حضور ما در اين نمايشگاه نه براي جذب 10 يا 20 نفر بلكه به دليل گسترش فعاليت ها و بزرگ تر شدن شركت و متنوع بودن توليد ما بصورت روزانه و هفتگي ممكن است درشهرهاي مختلف نياز به نيرو پيدا كنيم.
بختياري نژاد با بيان اينكه، هزينه كارمنديابي در حال حاضر بسيار بالاست، ما باحضور در اين نمايشگاه خيلي راحت مي توانيم يك بانك اطلاعاتي از نيروهاي متخصص مورد نياز خود تهيه كنيم و در مواقع نياز با ارتباط مستقيم با كارجويان از آنها براي شروع بكار دعوت بعمل آوريم.

**بلافاصله بعد از پايان نمايشگاه نيروهاي توانمند را جذب خواهيم كرد
سميرا ياري كارشناس يك شركت پرداخت الكترونيك نيز، با اشاره به اينكه مخاطبان اين نمايشگاه بيشتر دانشجويان هستند، هدف از حضور در اين نمايشگاه را جذب نيرو براي فرصت هاي شغلي اعلام شده عنوان كرد و افزود: ما در تمام حوزه ها نرم افزار، سخت افزار، بازاريابي فروش مشتري، مالي جذب نيرو خواهيم داشت.
وي در خصوص نحوه استخدام افراد مورد دلخواه نيز اظهاركرد: بعد از نمايشگاه با مخاطبان تماس گرفته خواهد شد و با توجه به قابليت هايي كه دارند جذب نيرو انجام مي دهيم.
اين كارشناس شركت خصوصي در ادامه حدودا با اشاره به اشتغال حدود 700 نيرو در اين شركت الكترونيكي مالي اظهاركرد:مراجعان غرفه ما بيشتر مربوط به حوزه پرداخت الكترونيك و زيرساختي بوده است و تاكنون برنامه نويسان، توليدكنندگان نرم افزار و سخت افزار استقبال بيشتري داشته اند.

**نمايشگاه ملي كار، بهترين نمايشگاه هايي بوده است كه در آن شركت داشته ايم
امير عابديني مسئول يك استارت آپ حاضر درنمايشگاه نيز با اشاره به دليل حضورشان در نخستين نمايشگاه ملي كار به ايرنا گفت: ما يك گروه و تيم هستيم كه يكسري پروژه استارت آپي در دست داريم و در زمان هاي مختلف آنها را بالا خواهيم آورد، ما بعنوان يك مركز نوآوري عمل مي كنيم و محصول مان در ارديبهشت ماه لانچ اوليه خواهد داشت.
وي با بيان اينكه، اين يكي از بهترين نمايشگاه هايي بوده است كه ما تاكنون در آن شركت كرده ايم افزود:بازديدكنندگان بيشتر دانشجو و سن آنها 20 تا 30 سال است و از كيفيت خوبي برخوردارند و تاكنون صدها فرم براي استخدام پر شده است و ما اين اطلاعات را براي مراحل بعدي كه جذب خواهيم داشت در بانك اطلاعاتي نگهداري خواهيم كرد.

**دانشجويان ايراني از قابليت هاي بسياربالايي برخوردارند
علي احساني كارشناس ارشد يك شركت خصوصي در حوزه حمل و نقل كه شركت آنها چندوقتي مي شود كه در كشور به شهرت رسيده است نيز در گفت و گو با ايرنا، با بيان اينكه، اين دومين حضور ما در اين تيپ نمايشگاه ها است، خاطرنشان كرد: تجربه قبلي ما مربوط به نمايشگاه كار دانشگاه شريف بود.
وي با اشاره به علت حضورشان در نخستين نمايشگاه ملي كار اظهاركرد: هدف نخست ما معرفي شركت مان بعنون يك كارفرما به بازديدكنندگان و نكته بعدي و اصلي جذب نيروهايي مستعد در اين بازار كار و استفاده بهينه از توان آنهاست.
وي اظهاركرد:با اينكه اپليكشن ما در بازار بسيار موفق عمل كرده است اما بسيار تصور مي كنند كه ما تنها به جذب راننده مي پردازيم.
احساني با اشاره به فعاليت حدود 900 پرسنل كارآمد در اين شركت خصوصي حمل و نقل اظهاركردك اين پرسنل بهترين هايي هستند كه دور يكديگر جمع شده اند و اين مجموعه را جلو مي بند و آنها در واحدهاي مختلف از جمله پشتيباني، بازاريابي، فروش و فني مشغول بكار مي باشند.
وي درخصوص لزوم ارتباط هرچه بيشتر بخش صنعت و دانشگاه نيز اظهاركرد:ما خيلي ارتباطات خوبي با دانشگاه ها به خصوص دانشگاه شريف برقرار كرده ايم و معتقديم جواناني كه در ايران تحصيل مي كنند از قابليت بسيار بالايي برخوردارند و حضور ما نيز براي جذب اين افراد توانمند و كمك به رفع معضل فارغ التحصيلان است.
اين كارشناس شركت خصوصي حمل و نقل درخصوص استقبال از اين نمايشگاه نيز اظهاركرد: استقبال دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه از اين نمايشگاه بسيار خوب بود و اين به طور حتم آغازي براي تحكيم ارتباط صنعت و دانشگاه است.

**استقبال از نمايشگاه بسيار عالي بود
سارا سلماني سرپرست فروش شركت ايده نيز با بيان اينكه، يكسري نرم افزارها در زمينه آموزش كاركنان طراحي و حدود 700 مجموعه در كشور در حال استفاده از اين نرم افزارها مي باشند، دليل حضور در اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: ما براي توسعه و پشتيباني شكرت بدنبال برنامه نويس وفروش بيشتر مي باشيم.
وي با اشاره به اينكه، استقبال دانشجويان و كارجويان از نخستين نمايشگاه ملي كار در طول اين سه روز بسيار مناسب بود، ادامه داد: شركت ما درحال حاضر به يكسري نيروي متخصص نرم افزار به منظور برنامه نويسي و فروش محصولات نيازمند است.
علمي ** 1836 **1440
۰ نفر