شاليكاران از كشت ارقام پرمحصول برنج خودداري كنند

ساري - ايرنا - جهاد كشاورزي مازندران در آستانه آماده شدن شاليكاران اين استان براي كشت برنج به آنها اخطار كرده است به توجه به كاهش بارندگي و كم شدن ذخاير آبي پشت سدها و تالاب ها از كشت ارقام پرمحصول برنج خودداري كنند .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، كشت برنج كه به صورت سنتي در مازندران از اواخر اسفند آغاز مي شد در سال هاي اخير به خاطر بهره برداري از زمين هاي شاليزاري براي كشت دوم برنج ، اين كار در بعضي مناطق از اوايل اسنفد و گاهي اواخر بهمن با شخم و شيار زمين آغاز مي شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت : با توجه به كاهش بارندگي و در نتيجه كم شدن ذخيره آب پشت سدها و آببندان ها ، نگراني ما براي كشت شالي در مناطق مختلف استان جدي است.
دلاور حيدر پور افزود : جهاد كشاورزي در شهرستان هاي استان به صورت ميداني و با همكاري كارشناسان آب منطقه اي منابع آبي سطحي، زير زميني ، رودخانه ها و چشمه ها را بررسي كرده اند و مشخص شده است كه خشكسالي و كم آبي در شرق مازندران جدي است .
وي گفت : توصيه جدي ما به شاليكاران در شهرستان هاي ساري ، مياندرود ، بهشهر ، گلوگاه و بخشي از شهرستان هاي جويبار و سيمرغ اين است كه از كشت ارقام پرمحصول شالي پرهيز كنند.
** كاهش 40 درصدي ذخاير آبي سدها و آب بندان ها
بر اساس آمار شركت آب منطقه اي مازندران در حال حاضر ذخيره آب پشت سدهاي اين استان با 40 درصد كاهش نسبت به سال قبل به كمتر از 129 ميليون متر مكعب رسيده است .
گزارش اين شركت نشان مي دهد كه هم اكنون 96 ميليون متر مكعب از ظرفيت سدهاي مازندران خالي است و در اين ميان سد شهيد رجايي ساري يكي از 2 سد بزرگ استان محسوب مي شود با 60 درصد كاهش ذخاير آبي ، بيشترين لطمه را از خشكسالي و كاهش بارندگي تحمل كرده است.
ذخاير آبي سد البرز به عنوان ديگر سد بزرگ مازندران هم 25 درصد كاهش يافته است و در سد شياده بابل هم ميزان كاهش 50 درصدي اعلام شده است .
مازندران داراي 2 سد بزرگ شهيد رجايي و البرز و هشت سد كوچك با ظرفيت 325ميليون متر مكعب است.
همچنين استان مازندران با 800 قطعه آببندان با ظرفيت حدود 370 ميليون متر مكعب نقش مهمي در تامين آب زمين هاي كشاورزي و پرورش ماهي دارد كه بر اساس گزارش آب منطقه اي ،اكنون كمتر از 40 درصد از ظرفيت آببندان ها ، آب ذخيره شده وجود دارد.
كاهش ميزان بارندگي از جمله بارش برف در بالادست سبب شده است تا ذخاير آبي مازندران بشدت كاهش يابد . هواشناسي مازندران ميزان كاهش بارندگي در اين استان را در 10 ماهه امسال 21 درصد نسبت به سال گذشته و 17 درصد نسبت به دوره بلند مدت اعلام كرده است .
** آب بري ، ويژگي مهم ارقام پرمحصول
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران همچنين گفت كه اين سازمان علاوه بر توصيه به عدم كشت ارقام پرمحصول در مناطق شرقي استان ، حتي اين نگراني را دارد كه در بعضي مناطق اصلا برنج كشت نشود.
وي گفت : توصيه ما به شاليكاران برخي از مناطق شرق مازندران اين است كه از كاشت برنج دست بردارند و به كشت دانه هاي روغني كلزا و گنجد و يا كشت علوفه اي روي بياورند.
ارقام غالب كشت برنج در مازندران ارقام محلي نظير طارم محلي و هاشمي است ولي ارقام پرمحصولي مانند ' شيرودي ' ، ' فجر ' و ' ندا ' نيز در اين استان كشت مي شود .
ارقام پرمحصول بر اساس اظهارات كارشناسي به دليل طول دوره رشدشان حدود 25 تا 35 روز بيشتر از ارقام محلي است ، نياز آبي آنها هم سه هزار متر مكعب در هكتار بيشتر است .
ميزان آب مصرفي اراضي شاليزاري به ازاي هر هكتار به طور ميانگين در ارقام محلي هشت تا 9 هزار مترمكعب است ولي در ارقام پر محصول تا 12 هزار متر مكعب مي يابد.
عملكرد برنج رقم شيرودي و فجر در هر هكتار هفت تن شلتوك است و براي رقم ندا هم به هشت تا هشت و نيم تن مي رسد . ميزان عملكرد ارقام سنتي مانند طارم محلي و هاشمي حدود پنج تن شلتوك است .
در حالي كه در سال زراعي گذشته 51 هزار هكتار از زمين هاي شاليزاري مازندران زير كشت ارقام پر محصول قرار داشت ، جهاد كشاورزي مازندران با توجه به افزايش توليد و توزيع بذرهاي گواهي شده ، پيش بيني كرده است كه امسال سطح زير كشت اين ارقام به حدود 75 هزار هكتار برسد .
مازندران 230 هزار هكتار شاليزاري دارد كه پارسال به خاطر كمبود آب 213 هزار هكتار زير كشت برنج رفت و برآورد مي شود كه بيش از يك ميليون و 50 هزار تن برنج سفيد از اين سطح برداشت شد.
خبرنگار : سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
6990/1654

سرخط اخبار استان‌ها