۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۵۳
کد خبر: 82830183
T T
۰ نفر
دیده بان حقوق بشر بحرین 995 مورد نقض قوانین اجتماعی در ماه ژانویه را گزارش كرد

تهران - ایرنا - 'دیده بان حقوق بشر بحرین' از 995 مورد نقض قوانین اجتماعی و حقوق بشر در ماه ژانویه ( دی و بهمن ) 2018 در این كشور خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری 'مرآه البحرین'، دیده بان حقوق بشر در گزارش ماهیانه خود اعلام كرد كه موارد نقض حقوق بشر توسط رژیم آل خلیفه شامل بازداشت ظالمانه، حمله به خانه ها، محاكمه های ناعادلانه، سركوب اعتراض های مسالمت آمیز، ایجاد موانع در مسیرهای رفت و آمد و ممنوعیت آزادی نقل وانتقال، ممانعت از برگزاری نماز جمعه و انتشار اخبار دروغ و تحریك آمیز ، مخفی كردن اجباری مخالفان، شكنجه و بدرفتاری با شهروندان بحرینی است.

** بازداشت های ظالمانه، حمله و ممانعت از آزادی نقل و انتقال

بر اساس اعلام دیده بان حقوق بشر، 121 مورد بازداشت ظالمانه از جمله بازداشت شش كودك در بحرین گزارش شده كه اوج بازداشت ها در 23 ژانویه ( 3 بهمن) 2018 می باشد كه شامل 44 مورد بازداشت و 138 مورد حمله به خانه ها و واحدهای مسكونی بدون ارائه مجوز قضایی همراه با ایجاد رعب و وحشت در میان ساكنان آنها به علاوه نقض آزادی نقل وانتقال از طریق تداوم محاصره امنیتی منطقه 'الدراز' برای 589 روز متوالی و حصر خانگی آیت الله 'شیخ عیسی قاسم' مرجع دینی شیعیان بحرین برای 252 روز متوالی بدون حكم قضایی و یا اداری می باشد.
در 31 ژانویه ( 11 بهمن) آیت الله شیخ عیسی قاسم پس از 13 روز تاخیر عامدانه رژیم آل خلیفه، به بیمارستان منتقل شد. این در حالی است كه قرار بود وی در 18 ژانویه ( 28 دی) تحت عمل جراحی قرار بگیرند و این امر نقض آشكار حق بیمار برای درمان و نقض نقل و انتقال آزادانه است.
دیده بان حقوق بشر بحرین افزود: مقامات امنیتی با نقض آزادی دین و اعتقادات 81 بار در سال 2016 مانع برگزاری نماز جمعه در منطقه الدراز شدند و 200 شهروند بحرینی به دلیل منع آزادی بیان و شركت در تجمع مسالمت آمیز از سوی دادستانی بازداشت شدند.
بر اساس گزارش این دیده بان، 342 بیانیه مطبوعاتی تحریك آمیز از سوی رژیم آل خلیفه در ایجاد نفرت از مدافعان حقوق بشر، فعالان سیاسی و شهروندان بحرینی در ماه ژانویه ( دی و بهمن ) صادر شد كه از این تعداد 89 بیانیه در مطبوعات رسمی و 253 بیانیه در شبكه های اجتماعی علیه شخصیت های رسمی و مطبوعاتی از جمله 'محمد خالد' نماینده سابق مجلس و روزنامه نگارانی همچون 'فیصل الشیخ'، 'فرید حسن'، 'منی مطوع' و 'سعید الحمد' می باشد.

** شكنجه، بدرفتاری و مخفی كردن اجباری و از بین بردن اموال مردم

دیده بان حقوق بشر بحرین افزود كه 18 مورد شكنجه و بدرفتاری در 14 ژانویه ( 24 دی) با 4 زن و 8 كودك گزارش شده كه یكی از آنها شیر خوار بوده كه هنگام ورود به منطقه تحت محاصره الدراز مورد بدرفتاری ماموران امنیتی رژیم آل خلیفه قرار گرفته اند. همچنین 3 كودك از اهالی منطقه 'بوری' نیز مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفتند.
این دیده بان اضافه كرد كه افراد زندانی نیز تحت شكنجه نیروهای امنیتی بوده و بسیاری از بیماران از جمله 'حسن مشیمع' دبیر كل 'جنبش آزادی و دمكراسی بحرین' حق درمان و معالجه پیدا نكرده است. نظامیان رژیم آل خلیفه همچنین دو مورد از بین بردن اموال مردم در 24 و27 ژانوی 2018 و 17 مورد مخفی كردن شهروندان بحرینی اجباری برای مدت های طولانی 45 روزه انجام داده اند .

** محاكمه های ناعادلانه

گزارش دیده بان حقوق بشر بحرین به محاكمه ناعادلانه 77 شهروند بحرینی و صدور احكام ظالمانه در 24 و29 ژانویه 2018 (4 و9 بهمن) اشاره كرد و مجموع احكام صادر شده در این ماه را 679 مورد حبس و 268 هزار دلار آمریكایی جریمه مالی ، 39 حكم سلب تابعیت، و صدور 10 حكم كوچاندن اجباری در 30 ژانویه ( 11 بهمن) اعلام كرد.
دیده بان حقوق بشر بحرین با اشاره به نقض آزادی سیاسی شیخ علی سلمان مخالف بحرینی و دو تن از نمایندگان سابق مجلس این كشور به نام های 'شیخ حسن سلطان' و 'علی الاسود' و برگزاری جلسات ناعادلانه محاكمه آنها در 25 ژانویه به پخش نوارهای صوتی جعلی برای توجیه اتهام جاسوسی شیخ علی سلمان با قطر پرداخت.
بر اساس این گزارش، دادگاه استئناف بحرین در 16 ژانویه ( 26 بهمن) 'نبیل رجب' رئیس مركز حقوق بشر بحرین را به دوسال حبس محكوم كرد.
دیده بان حقوق بشر بحرین، شكنجه زندانیان سیاسی با صندلی الكتریكی، مخفی كردن اجباری، محرومیت از خواب، ضرب و شتم شدید، سلول انفرادی و محرومیت از دسترسی به سرویس بهداشتی ذكر كرد.
بحرین از سال 2011 تاكنون به دلیل سیاست های ظالمانه رژیم آل خلیفه با بحران و نارضایتی عمومی مواجه است.
خاورم** 1453**1651
مترجم: آمنه دهقان

سرخط اخبار جهان