۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82810996
T T
۰ نفر

چشم‌ها به سرنوشت خانه 'فكری' بندرلنگه

۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82810996
چشم‌ها به سرنوشت خانه 'فكری' بندرلنگه

بندرعباس - ایرنا - شكایت مالك خانه فكری بندرلنگه از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این بنای تاریخی را در معرض سرنوشت خانه احمدی بندرعباس كه ابتدا از فهرست آثار ملی خارج و سپس تخریب شد قرار داده است.

به گزارش ایرنا، مالك این بنای تاریخی كه یكی از نهادهاست تقاضای دریافت وجه بابت طلب خود را به دادگاه برده و نماینده حقوقی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در نشست دادگاه رسیدگی به پرونده شركت نكرده و رای غیابی به نفع مالك صادر شده است.
كارشناس بررسی ملك كه از سوی دادگاه رسیدگی به پرونده نسبت به كارشناسی خانه فكری بندرلنگه اقدام كرده قیمت روز آن را در سال 1394 برابر با 16 میلیارد و 687 میلیون و 600 هزار ریال تعیین كرده كه اگر میراث فرهنگی خواهان حفظ این بنا در فهرست آثار ملی است باید آن را پرداخت كند و تاكنون مبلغی را پرداخت نكرده و اعتراضی نسبت به این كارشناسی نداشته است.
علاوه بر مبلغ یاد شده، اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان باید مبلغی بابت هزینه كارشناسی و حق الوكاله نماینده حقوقی در حق خواهان پرداخت كند.
در بخشی از شكوائیه خواهان آمده است: به دلیل ثبت ملك مذكور در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی هم اكنون در تعرض اداره خوانده شده (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) می باشد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه سال قبل تفاهم نامه ای با نهاد شاكی برای استفاده از این بنا منعقد شد ولی بخش حقوقی آن نهاد اقدام به شكایت كرده تا این بنا را از فهرست آثار ملی خارج كند.
محسن ضیایی درباره علت شركت نكردن در نشست دادگاه رسیدگی به پرونده كه منجر به صدور رای بر ضد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان شده نیز اظهار داشت: نامه دادگاه را ندیده ایم.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطر نشان كرد: بنا بوده بهای ملك به صورت اقساطی و تدریجی پرداخت شود ولی در این 2 سال تاكنون پولی بابت آن پرداخت نشده است.
وی اشاره كرد: طی صحبت هایی كه اخیرا با مسئولان نهاد شاكی انجام شده براساس گفته های آنان مالك نسبت به دریافت مطالبه خود از طریق سازمان برنامه و بودجه اقدام خواهد كرد ولی این وعده به صورت شفاهی و غیر مكتوب است.
خانه فكری یا (عمارت فكری)، در شهرستان بندر لنگه واقع شده كه توسط مرحوم عبدالواحد فكری، از تجار معروف بندرلنگه در دوران قاجاریه ساخته شده است.
بنای فكری در ورودی شهر بندرلنگه ،محله پاكَرَتی‌ها (pa karati) واقع شده و در بهمن سال 1375 با شمارهٔ 1833 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
این بنا بیش از دو هزار و 600متر مربع مساحت دارد و دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی، پنج بادگیر، 25 اتاق، 10 سرویس بهداشتی و دو سرسرا است.
این عمارت كه یكی از مهم‌ترین بناهای دوره قاجاریه در شهر بندرلنگه است از ویژگی‌های معماری چشمگیری برخوردار است و تزئینات برجسته آن مشتمل برمنبت كاری و گچ بری‌های زیبا است.
این تنها پرونده اختلافی بناهای تاریخی در هرمزگان نیست و اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در خصوص قلعه مغویه و زمینی در نزدیكی موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس با دو نهاد دولتی و غیردولتی باید گفت و گو كرده و اختلاف ها را به پایان برساند.
شهرستان بندرلنگه در فاصله 240 كیلومتری غرب بندرعباس مركز استان هرمزگان قرار دارد.
3219/7408
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: محمد جهانگیریان
۰ نفر