حذف كارتخوان در مطب توهین به مردم و نشانه تخلف پزشك است

تهران - ایرنا - معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: حذف دستگاه كارتخوان در مطب برخی پزشكان توهین به مردم و بیماران است و نشان می دهد كه آن پزشك، فرد متخلفی است و حتما به عنوان تخلف انتظامی قابل تعقیب كیفری است.

محمود عباسی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: ایده آل این است كه در حوزه خدمات پزشكی به طور كلی رابطه مالی بین پزشك و بیمار حذف شود، اگر این اتفاق بیفتد یك گام بلند برای اصلاحات در نظام سلامت است.
وی افزود: در برخی از دستگاه ها این اتفاق افتاد و شفافیتی كه رخ داده، باعث شده كه فساد به میزان بسیار زیادی كاهش یابد، مثال عینی آن دفاتر اسناد رسمی است، در این دفاتر به طور كلی و مطلقا رابطه مالی بین ارائه كننده خدمت و مردم وجود ندارد، هر پولی هم باید پرداخت شود با كارت الكترونیك اعتباری، پرداخت می كنند و میزان هزینه پرداختی هم در برگه ای كه به مردم می دهند، كاملا مشخص است كه چقدر آن حق التحریر دفتر است، چقدر آن مالیات است و به همین ترتیب تا آخر.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: باید در مطب ها و مراكز پزشكی و درمانی كشور نیز چنین اتفاقی بیفتد. كار دشواری نیست. بدون تردید پرداخت های خارج از هزینه های قانونی كه در برخی مراكز پزشكی وجود دارد، پدیده ای زشت، غیر اخلاقی و غیر قانونی است و جرم قابل تعقیب كیفری و تخلف انتظامی است و باید با آن برخورد جدی شود، مردم هم از این مسائل اطلاع دارند و حتما باید مسئولان دانشگاه های علوم پزشكی و وزارت بهداشت را در جریان بگذارند.
وی درباره مصادیق این تخلفات به خبرنگار ایرنا گفت: گاهی كارهای كاملا غیر اخلاقی توسط برخی پزشكان انجام می شود كه مثلا دستگاه كارتخوان را در مطب بر می دارند، این مسئله هم توهین به مراجعه كننده است و هم نشان می دهد كه آن پزشك، فرد متخلفی است. این مسئله بیشتر در مطب پزشكان دیده می شود و در بیمارستان ها كمتر است و هیچ توجیهی ندارد.
عباسی گفت: الان كنار خیابان هم كه یك نفر می ایستد و هندوانه می فروشد، دستگاه كارتخوان دارد، چطور می شود، یك پزشك در مطبش دستگاه كارتخوان نداشته باشد. بدون تردید معلوم است كه پزشك به طور عمدی دستگاه كارتخوان را در مطب نگذاشته است.
وی افزود: این وظیفه دستگاه های نظارتی مثل وزارت بهداشت است كه جلوی چنین اتفاقاتی را بگیرند، فكر نمی كنم سازمان نظام پزشكی در این مورد وظیفه ای داشته باشد، این وظیفه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشكی است كه به این مسئله كه نمونه ای از عدم رعایت حقوق شهروندی است، رسیدگی كند.
به گزارش روز شنبه خبرنگار سلامت ایرنا، عباسی گفت: علاوه بر وزارت بهداشت، سازمان بازرسی كل كشور هم باید به این موضوع نظارت كند زیرا متاسفانه پدیده ای شایع و غیر قابل توجیه است و باید نظارت و كنترل شود.
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشار: علی حبیبی
اجتمام 3063 ** 1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه