۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۰۰
کد خبر: 82794546
T T
۰ نفر
ارسال 7 آئين‌نامه مربوط به قانون هواي پاك به دولت

تهران- ايرنا- سرپرست مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اين مركز هفت آئين‌ نامه مربوط به قانون هواي پاك را تنظيم و به دولت ارسال كرده است.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، مسعود زندي روز شنبه در نشست خبري با موضوع تشريح تكاليف دستگاه‌ها در اجراي قانون هواي پاك افزود: اميدواريم بقيه دستگاه هاي مرتبط با آلودگي هوا نيز آيين نامه هاي خود را هر چه زودتر تهيه و ارسال كنند.
وي با اشاره به روز هواي پاك گفت: از سال 1374 روز 29 دي ماه روز هواي پاك نامگذاري شده است و از سال 1380 سازمان ها و نهادهاي مرتبط برنامه هاي خاصي در اين روز اجرا مي كنند.
وي اظهار كرد: با توجه به اهميت هواي پاك، از سال 1380 براي مقابله با آلودگي هوا برنامه كاهش آلودگي هوا مصوب و اجرا شد و از سال 90 تا به امروز چندين مصوبه داشته است كه يكي از برنامه هايي كه از سوي دولت به مجلس رفت، قانون هواي پاك است.
زندي ادامه داد: قوانين گذشته خلاء هايي داشتند از اين رو مورد بازبيني قرار گرفتند كه سال 90 لايحه اي از سوي دولت تهيه و به مجلس ارسال شد تا ايرادات برطرف شود و بعد از بررسي در سال 96 به عنوان قانون هواي پاك تصويب و به تمام دستگاه هاي دولتي ابلاغ شد تا اجرايي شود.
وي افزود: اين قانون 34 ماده و 13 آيين نامه دارد كه 10 آيين نامه آن مربوط به سازمان محيط زيست است، در اين ميان 9 ماده مربوط به معاونت محيط زيست انساني سازمان محيط زيست محيط در مورد آلودگي هو، دو ماده مربوط به وزارت كشور و يك ماده مربوط به سازمان انرژي اتمي است.
به گفته وي ، مواد 11 و 12 اين قانون نيازمند تهيه آئين‌نامه نيست بلكه نياز به تهيه دستورالعمل دارد كه با همكاري معاونت آموزش و دفتر ارزيابي سازمان حفاظت محيط زيست پيگيري مي‌شود.
زندي اظهار كرد: اجراي قانون نيازمند تهيه آيين نامه هاي مربوطه است و چون زمان بر است اميدواريم تمام دستگاه ها هر چه زودتر ايين نامه هاي خود را تهيه و به دولت ارسال كنند.
وي گفت: اين قانون نسبت به قوانين ديگر هواي پاك امتيازاتي دارد كه آن هم شفاف بودن وظايف دستگاه ها براي مقابله با آلودگي هوا است.
وي با اشاره به اين كه خروج خودروهاي فرسوده فقط بر اساس واردات خودرو صورت مي‌گيرد، افزود: طبق قانون هواي پاك، ساز و كار مشخصي براي خروج خودروهاي فرسوده در نظر گرفته شده است و دولت مكلف به اختصاص مبالغي براي خروج خودروهاي فرسوده شده است.

*** تعيين حدود مجاز امواج
زندي اظهار كرد: بحث اشعه و امواج در قانون هواي پاك ديده شده است و بر اساس آن سازمان محيط زيست مكلف شد با همكاري سازمان انرژي اتمي حدود مجاز اين پرتوها را مشخص و مراكز پايش امواج راه اندازي كند.
وي با اشاره به اين كه در قانون هواي پاك به موضوع گرد و غبار نيز پرداخته شده است، گفت: در اين قانون وظيفه دستگاه ها به خوبي روشن شده، به عنوان مثال وزارت جهاد كشاورزي موظف است سالانه 300 هزار هكتار از اراضي را كه كانون‌هاي گرد و غبار هستند، بيابان زدايي كند.
زندي با تاكيد بر اين كه اجراي مصوبات كاهش آلودگي هوا اهميت بسيار زيادي دارد، گفت: از گذشته مصوبات و قوانين خوبي در زمينه كاهش آلودگي هوا داشتيم اما آنچه در شرايط كنوني اهميت دارد اجراي اين مصوبات است.
سرپرست مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه با اشاره به قانون ماليات بر ارزش افزوده اظهار كرد: قانون ماليات بر ارزش افزوده نشان داده است كه امكان اخذ جرايم آلودگي وجود دارد اما اين جرايم بايد در حساب ‌هايي مانند صندوق ملي محيط زيست ذخيره و براي رفع آلودگي هوا، توسعه حمل و نقل عمومي و تعويض كاتاليست خودروهاي عمومي هزينه شود.
زندي تاكيد كرد: آلودگي هوا يكي از چالش ‌هاي مهم زيست محيطي است كه طي سال ‌هاي گذشته دامنه آن گسترده ‌تر شده و بسياري از كلانشهرهاي كشور را در بر گرفته است.
سرپرست مركز ملي هوا اظهار كرد: در ماده سه قانون هواي پاك به شرايط اضطرار آلودگي هوا پرداخته شده است و بايد آئين‌ نامه مربوط به شرايط مختلف آلودگي تهيه شود. بر اساس تبصره يك ماده سه قانون هواي پاك، سازمان حفاظت محيط زيست و نيروي انتظامي مكلف به تعيين جرايم شده‌اند بنابراين اگر تخلفي هنگام ايجاد محدوديت براي صنايع صورت گيرد، جرايم مربوط به متخلفين را مشخص مي‌كنند همچنين بر اساس اين قانون جرايم زيست محيطي نظام‌مند شده است.
وي ادامه داد: بر اساس قانون هواي پاك خسارات وارده به محيط زيست مورد توجه قرار گرفته است و اگر واحد صنعتي باعث ايجاد خسارت زيست محيطي شود مكلف به جبران آن شده است؛ همچنين افزايش گارانتي خودروها در اين قانون مورد اشاره قرار گرفته كه از 20 هزار كيلومتر به 40 هزار كيلومتر رسيده است.
علمي 9014**
خبرنگار: كيميا عبدالله پور* انتشار: محتشمي پور
۰ نفر