۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82791171
T T
۰ نفر
ممنوعیت تردد كامیون های بالای 50 سال از ابتدای سال 97

تهران - ایرنا - رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور گفت: از ابتدای سال 97 از تردد كامیون های بیش از 50 سال در راههای كشور جلوگیری می شود.

داود كشاورزیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: محدودیت تردد كامیوین های فرسوده با بیش از 50 سال سن در راه های كشور انگیزه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای را بیشتر می كند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه كاهش تردد كامیون های فرسوده در سطح راه های كشور ایمنی تردد را ارتقا می دهد، یادآور شد: كاهش مصرف سوخت و جلوگیری بیشتر از آلودگی هوا از مزیت های نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح كرد: با اعمال این محدودیت هر چند كه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای در كشور سرعت بیشتری می گیرد اما باز هم شرایط مطلوبی در اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی محقق نمی شود.
كشاورزیان با اشاره به مزیت های اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید اظهار داشت: به استناد این قانون به وزارت نفت اجازه داده شده است در طرح هایی كه در آن صرفه جویی مصرف سوخت به دنبال دارد سرمایه گذاری بیشتری انجام شود و در این راستا با وزارت نفت توافق كرده ایم بخشی از سود تسهیلات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را این وزارتخانه تامین كند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هم اكنون سود تسهیلات نوسازی كامیون 9 درصد است و بقیه مابه التفاوت آن را وزارت نفت از محل صرفه جویی های مصرف سوخت پرداخت می كند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پایان یادآور شد كه بر اساس طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای قرار است در 5 سال آینده 65 هزار كامیون فرسوده از رده خارج شود و مالكان آن با استفاده از تسهیلات بانكی نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام كنند.
به گزارش ایرنا، پیشتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام كرده بود كه در كشور بیش از 127 هزار كامیون بالای 35 سال داریم كه هر 100 كیلومتر پیمایش چیزی در حدود 60 لیتر گازوئیل مصرف می كنند.
وی افزود: پس از اجرای طرح پیمایش و اختصاص سوخت بر اساس تردد و حذف كامیون‌های بدون معاینه فنی تعداد ناوگان عمومی جاده‌ای فعال به 52 هزار دستگاه كاهش یافت و در واقع در قالب طرح پیمایش 70 هزار دستگاه كامیون فرسوده از ناوگان خارج شدند.
وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: با اجرای طرح پیمایش روزانه 7 میلیون لیتر گازوئیل كمتر مصرف شد كه با احتساب قیمت جهانی هر لیتر گازوئیل یك دلار در واقع روزانه 7 میلیون دلار صرفه‌ جویی در مصرف گازوئیل نصیب كشور شد.
آخوندی گفت: 65 دستگاه كامیون سالانه یك میلیارد لیتر مصرف گازوئیل دارند، این یعنی اینكه هر سال یك میلیارد دلار بهره وری در مصرف سوخت خواهیم داشت و ظرف 10 سال 10 میلیارد لیتر سوخت كمتر مصرف می شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: متأسفانه به دلیل نرخ پایین سوخت در كشور ریخت و پاش های نامناسبی در بخش مصرف منابع انرژی وجود دارد كه لازم است در صورت انجام فعالیت‌هایی كه به كاهش مصرف سوخت می‌انجامد بخشی از این صرفه‌جویی به خود صرفه‌جو كننده برگردد.
وی اظهار داشت: اگر 10 میلیارد لیتر سوخت ظرف 10 سال صرفه‌جویی شود 10 میلیارد دلار حاصل خواهد شد كه باید 2.7 میلیارد دلار به صرفه‌جو ‌كننده برگردد.
آخوندی كاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی را از مزایای نوسازی ناوگان جاده‌ای عنوان كرد و گفت:‌ با اجرای طرح نوسازی 65 دستگاه كامیون حدود 194 میلیون آلاینده كمتری در كشور تولید می‌شود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108**خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشار: فرهاد راستی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد