۱۳ دی ۱۳۹۶، ۲۱:۲۶
کد خبر: 82785180
T T
۰ نفر
10 ميليارد ريال براي بيابان زدايي در خوسف اختصاص يافت

بيرجند - ايرنا - فرماندار خوسف گفت: 10 ميليارد ريال اعتبار ملي و استاني براي احياي 860 هكتار از اراضي بياباني و مراتع شهر خوسف در نظر گرفته شده است.

به گزارش ايرنا محمد شفيعي عصر چهارشنبه در بازديد از طرح احياي اراضي بياباني شهر خوسف افزود: حدود 90 درصد جمعيت اين شهرستان به كشاورزي و دامداري اشتغال دارند و احياي بيابان ها به تهيه علوفه دام كمك شاياني خواهد كرد.
وي گفت: شهرستان خوسف با داشتن حدود 14 هزار نفر شتر، 200 هزار راس گوسفند و سه هزار راس گاو از شرايط بسيار خوبي در دامداري برخوردار است كه رفع مشكلات دامداران اين شهرستان در اولويت كاري مي باشد.
شفيعي با انتقاد از اينكه در واگذاري اراضي براي ايجاد واحدهاي توليدي و دامداري چرخه بسيار طولاني و زمان بر تعريف شده است افزود: اين مساله مشكلات زيادي را براي جوانان در بحث اشتغالزايي به وجود آورده است.
وي بيان كرد: در بحث منابع طبيعي و كنترل پيشروي بيابان و تثبيت خاك اقدامات بسيار ارزشمندي در شهرستان شروع شده است كه نتيجه آن در چند سال آينده مشهود خواهد بود.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان خوسف نيز در اين بازديد با ارائه گزارشي از اقدامات اين اداره در سال جاري گفت: عمليات بيابان زدايي در 350 هكتار نهالكاري و 510 هكتار به صورت چاله هاي هلالي در حال انجام است.
مهدي كرباسچي بيان كرد: چاله هاي هلالي آبگير ضمن جلوگيري از جاري شدن رواناب در راستاي تثبيت خاك در بيابان زدايي بسيار با صرفه تر از ساير روش هاست.
وي با اشاره به اينكه حدود 10 ميليارد ريال در راستاي بيابان زدايي و جلوگيري از گسترش بيابان در شهرستان خوسف در نظر گرفته شده است افزود: با اين اقدامات مشكلات تامين علوفه دامداران در بلند مدت مرتفع خواهد شد.
وي ادامه داد: در چاله هاي هلالي آبگير بذر تاغ، آتريپلكس، عجوه، اسكنبيل، قيج و كما كشت مي شود كه با اولين بارندگي و بدون آبياري اين بذرها سبز مي شوند.
كرباسچي گفت: در هر هكتار از اراضي بياباني حدود 60 هلالي آبگير ايجاد مي شود كه اجراي اين طرح به ذخيره روان آبها و افزايش آبدهي سفره هاي زيرزمين و تثبيت شن هاي روان كمك مي كند.
سايت ايرنا خراسان جنوبي: www.irna.ir/skhorasan
كانال تلگرام: irnabirjand@
9866*3028
خبرنگار: سيدابوالفضل موسوي نژاد * انتشار: رسول محمدحسني

سرخط اخبار استان‌ها