۱۰ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82781357
T T
۰ نفر
رییس یك تشكل تخصصی: تحقق بیش از 66 درصدی هدف برنامه صادرات فولاد

تهران - ایرنا - رییس هیات مدیره انجمن فولاد ایران اعلام كرد: طی هشت ماهه امسال ( منتهی به آبان) بیش از چهار میلیون تن صادرات فولاد تحقق یافت كه با توجه به برنامه 6 میلیون تنی امسال، افزون بر 66 درصد هدف صادراتی این بخش تحقق یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود اسلامیان پیش از ظهر یكشنبه در جمع خبرنگاران در محل این تشكل تخصصی افزود: انتظار می رود تا پایان امسال تولید فولاد خام كشور از مرز 21 میلیون تن بگذرد، در عین حال در دوره هشت ماهه امسال، كل تولید فولاد خام به رقم 14 میلیون تن رسید كه در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد 15 درصدی دارد.
وی گفت: اكنون ظرفیت نصب شده فولاد سازیهای كشور به رقم 32.5 میلیون تن رسیده و در افق 1404 ظرفیت فولاد خام كشور 55 میلیون تن برنامه ریزی شده است.
جمهوری اسلامی ایران چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و پیش بینی شده در سال 1404 به جایگاه هفتمین فولاد ساز دنیا ارتقا پیدا كند.
اسلامیان خاطرنشان ساخت: دستیابی به رقم 21 میلیون تن تولید فولاد خام تا پایان امسال، تحقق برنامه 66 درصدی نسبت به رقم 32.5 میلیون تن ظرفیت نصب شده دارد.
وی اضافه كرد: مجموع ظرفیت مقاطع فولادی اكنون 50 میلیون تن است كه چنانچه به رقم 19.5 میلیون تن تا پایان 1396 دست یابیم، در واقع 61 درصد ظرفیت خالی وجود دارد.
وی تشكیل ستاد فولاد در دولت دوازدهم را یك اقدام ارزشمند برای سامان بخشی به حوزه فولاد ارزیابی كرد و گفت: این صنعت سهم بالایی در ایجاد اشتغال دارد و براساس یك بررسی از سوی ژاپن، به ازای هر یك شغل در این بخش، 25 شغل غیر مستقیم ایجاد می شود و این سهم در ایران می تواند بسیار بیشتر باشد.
اسلامیان اظهار امیدواری كرد: طرح جامع فولاد كه از سوی این انجمن، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شركت مجری تهیه شده، در دولت دوازدهم به تصویب برسد تا پایه و اساسی برای برنامه های فولادی باشد.
رییس هیات مدیره انجمن مزبور تصریح كرد: امروز قیمت تولیدات فولادی در ایران در واقع پایین ترین نرخ در دنیا محسوب می شود و با وجود رشد قیمت محصولات فولادی و افزایش نرخ داخلی، كماكان قیمت مقاطع فولادی از همه تولید كنندگان جهان كمتر است.
به گفته این متخصص، برآورد می شود كه قیمت تولیدات فولادی ایران بطور متوسط هشت تا 15 درصد كمتر از دیگر تولیدكنندگان جهان باشد.
كل تولید فولاد خام ( میانی ) سال گذشته ایران به رقم 18 میلیون و 466 هزار تن رسید و در مقایسه با 16 میلیون و 656 هزار تن در سال 1394 رشد 11 درصدی را ثبت كرد.
سهم بخش خصوصی از تولید فولاد میانی در سال گذشته چهار میلیون و 47 هزار تن بود كه در مقایسه با سال 94 كه رقم 2 میلیون و 875 هزار تن ثبت شد، رشد 41 درصدی داشت.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 1559*
خبرنگار: حسین عضدی فسا * انتشار: فرهاد راستی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد