۱ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82771888
T T
۰ نفر
لاوروف: روابط روسيه و انگليس در پايين ترين سطح قرار دارد

مسكو - ايرنا - سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در ديدار با بوريس جانسون همتاي انگليسي خود گفت كه روابط مسكو و لندن در پايين ترين سطح قرار دارد و مسكو در بروز اين وضعيت پيشقدم نبوده است.

به گزارش ايرنا، سرگئي لاوروف روز جمعه در ديدار با جانسون گفت: براي هيچكس پوشيده نيست روابط روسيه و انگليس در سطح بسيار پاييني قرار دارد و ما مسئول اين امر نيستيم.
خبرگزاري اسپوتنيك به نقل از سخنان وزير خارجه روسيه نوشت: متوجه شديم كه شما و ساير شركاي غربي ترجيح مي دهيد در علت بروز وضعيت كنوني پرتنش در روابط ديدگاه خود را در عموم بيان كنيد.
وي افزود: امروز قصد داريم اين مسائل و نگراني ها را بطور مستقيم و نه از طريق رسانه ها مطرح و موردبحث قرار دهيم.
رئيس دستگاه ديپلماسي روسيه گفت: روسيه هيچگاه اقدامات خصمانه عليه انگليس انجام نداد. هيچ اقدامي كه عليه انگليس انجام داده باشيم را به خاطر نمي آورم. اما برعكس از طرف اين كشور اتهاماتي به ما وارد مي شود كه در مواردي توهين آميز است.
وي ادامه داد: به عنوان مثال طرف انگليسي مي گويد روسيه به حمايت از رژيم تبهكار سوريه مي پردازد يا روسيه متجاوز اشغالگر است و خاك كشورهاي ديگر را غصب مي كند.
لاوروف گفت:اين ادعاها به رغم اينكه در تمام مسائل منطقه اي اطلاعات و مواضع خود را بطور منظم اعلام مي كنيم، مطرح مي شوند.
وزير خارجه روسيه همچنين از اينكه طرف انگليسي اطلاعات محرمانه در پرونده قتل الكساندر ليتويننكو را به روسيه ارائه نمي كند، ابراز نگراني كرد.
ليتويننكو افسر سازمان امنيت فدرال روسيه بود كه به انگليس پناهنده شده و در ماه نوامبر سال 2006 درگذشت و لندن، روسيه را در مرگ اين فرد مسئول دانست.
رابرت اوون قاضي انگليسي پس از تحقيقات عمومي يك ساله در گزارش خود بيان داشت، مطمئن است به «ليتويننكو» 43 ساله در يكي از هتل هاي شهر لندن در ماه نوامبر سال 2006 چاي آغشته به دوز كشنده اي از پلوتونيوم 210 خورانده شده است.
لاوروف در ادامه با اشاره به ارائه اطلاعات مورد درخواستي روسيه از انگليس در اين پرونده گفت: معتقدم كه ارتباط دادن مصنوعي اين پرونده بسيار مبهم با همكاري در عرصه مبارزه با تروريسم كه تاكنون از طرف لندن حفظ شده است، كنار گذاشته شود.
وزير خارجه روسيه ابراز اميدواري كرد كه سفر بوريس جانسون به روسيه به بهبودي روابط مسكو و لندن كمك كند.
وي همچنين گفت كه اميدوار است شركت هاي روسي پس از اجراي برگزيت (خروج انگليس از اتحاديه اروپا) هم به فعاليت خود در انگليس ادامه دهند.
روابط روسيه و انگليس در سال هاي اخير تيره شده و بحران اوكراين نيز بيشترين نقش را در اين شرايط داشته است.
انگليس از متحدان نزديك آمريكا و از كشورهاي پيشرو اتحاديه اروپا در تحريم روسيه بر افزايش محدوديت ها عليه اين كشور پافشاري مي كند كه نتيجه آن از سال 2014 تاكنون اجراي چندين بسته تحريم هاي اقتصادي و مالي ضدروسي بوده است.
از سوي ديگر در چارچوب وضعيت تيره كنوني روابط، مايكل فالون وزير دفاع انگليس نيز در مصاحبه با راديو بي.بي.سي گفت كه لندن حق حمله پيشگيرانه به دشمن با استفاده از سلاح هسته اي را براي خود محفوظ مي دارد.
مقام هاي روس نيز اين اظهارات را تهديدي براي روسيه محسوب كرده و به آن پاسخ دادند.
'فرانتس كلينتسويچ' معاون كميسيون دفاع و امنيت شوراي فدراسيون روسيه در گفت وگو با خبرنگاران درباره اين تهديد اظهار كرد: سخنان وزير دفاع انگليس در مورد حمله پيشگيرانه هسته اي شايسته پاسخي محكم است و در بهترين شرايط بخشي از جنگ رواني محسوب مي شود كه انزجار آور صورت مي گيرد.
وي افزود: در غير اين صورت، اين پرسش طبيعي پيش مي آيد كه انگليس عليه چه كشوري آماده كاربرد سلاح هسته اي است.
خبرگزاري ايتارتاس به نقل از سخنان كلينتسويچ نوشت: اگر انگليس آماده كاربرد سلاح هسته اي عليه يك قدرت اتمي است با توجه به اينكه قلمرو اين كشور چندان بزرگ نيست، در صورت بروز جنگ اتمي از روي كره زمين محو خواهد شد.
مقام پارلماني روس گفت: اگر منظور وزير دفاع انگليس هم حمله به كشوري غيرهسته اي است،در آن صورت، مقام هاي انگليسي از افتخار كاذبي كه آمريكا با پرتاب بمب هاي اتمي بر هيروشيما و ناگازاكي به دست آورده است، آسوده نيستند و مي خواهند آن را تكرار كنند.
وي افزود: اما آن دوره نيز همانند عصر امپراتوري انگليس گذشته است و لندن بايد اين واقعيت را بپذيرد.
اروپام*391 **1663**انتشار دهنده: خسرو حسيني

سرخط اخبار جهان