۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۸
کد خبر: 82769007
T T
۰ نفر

مرمت قرآن تاریخی «نگل» سنندج

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۸
کد خبر: 82769007
مرمت قرآن تاریخی «نگل» سنندج

سنندج - ایرنا - مرمت قرآن تاریخی نگل سنندج با 10 قرن قدمت، پس از چهار ماه مشاركت مردم و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قرآن نگل از قدیمی ترین قرآن های تاریخی ایران با خط كوفی پیراموز، در فهرست آثار ملی منقول ایران به ثبت رسیده است؛ این اثر تاریخی و فرهنگی در بین مردم كُردستان جایگاه ویژه دارد.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال جاری با اینكه با كمبود اعتبارات مواجه بود اما به دلیل اهمیت این اثر، 60 درصد هزینه آن را از اعتبارات دولتی تامین كرد و مردم نیز 40 درصد آن را به صورت مشاركتی متقبل شدند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: با توجه به شرایط نامناسب نگهداری قرآن در گذشته و چند بار سرقت آن، این قرآن مقدس دچار آسیب های جدی شد و مرمت آن یكی از آرزوهای میراث فرهنگی بود.
سیدمحسن علوی ادامه داد: به دلیل تقدس و علاقه و احترام زیاد اهالی به این اثر ارزشمند، مردم از انتقال آن به تهران جلوگیری كردند و در نهایت امسال به رغم نبود اعتبار، با تامین 60 درصدی هزینه مورد نیاز از اعتبارات دولتی و 40 درصد مشاركت اهالی سرانجام قدمی بسیار مهم در این زمینه برداشته شد.
به گفته وی، سازمان میراث فرهنگی با مشاركت بخش خصوصی كارگاه ویژه مرمت این اثر را در مسجد روستای نگل تجهیز كرد و عملیات مرمت از شهریور سال جاری آغاز و هم اكنون نیز به اتمام رسیده است.
وی همچنین از تصمیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای آغاز عملیات مرمت قرآن تاریخی مولان آباد سقز تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تاكنون هشت قرآن از 10 قرآن تاریخی شناسایی شده استان كردستان مرمت و جانمایی شده است.
مرمت كار قرآن تاریخی نگل پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه این قرآن دارای شهرت و جایگاه ویژه ای بین قرآن های تاریخی كشور دارد، گفته بود: جنس برگ های این قرآن از كاغذ پیراموز ایرانی است و با توجه به اینكه سلولوز ساختار اصلی كاغذ است به علت تاخیر در مرمت آسیب جدی به برخی برگ های آن وارد شده بود.
حمید ملكیان اظهار كرد: مهمترین اقدام برای انجام مرمت این اثر تاریخی سالم سازی برگ ها، نوشته ها و تذهیب و نظافت و شست و شوی آن است كه تمامی این مراحل به دقت در حال انجام پذیرفته است.
به گفته وی، انتظار می رود سازمان میراث فرهنگی برای بازسازی محفظه نگهداری این قرآن اعتبار ویژه ای تخصیص دهد تا بتوان در آن دما، رطوبت و نور مورد نیاز این اثر را در حد استاندارد برای محافظت بیشتر تامین كرد.
قرآن تاریخی نگل به عنوان قدیمی ترین قرآن كردستان متعلق به قرن پنجم هجری قمری هم اكنون در روستایی به همین نام در 65 كیلومتری سنندج قرار داشت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از 2 سال قبل پیگر مرمت صفحات و جلد چرمی آن بود.
قرآن تاریخی نگل هشتمین قرآن تاریخی مرمت شده استان است كه تحویل هیات امنا شده و بزودی و با حضور مسئولین كشوری و استانی از آن رونمایی می شود.
قرآن تاریخی كانی مشكان سنندج به عنوان هفتمین قرآن تاریخی مرمت شده 11 آذر سال جاری همزمان دومین روز از هفته وحدت در محل تاریخی و اصلی خود (مسجد روستا) جانمایی شد و در معرض دید عموم قرار گرفته است.
قرآن های تاریخی كردستان از دوره های صدر، میانه و معاصر اسلامی به یادگار مانده و قرآن های تاریخی روستاهای سلین، كاشتر و كانی مشكان از جمله هفت قرآن تاریخی مرمت شده است.
اعطای مدیریت حفاظت از این قرآن ها به خود اهالی روستاها تقدیر دیگر نهادهای دولتی از مردم برای ارزش گذاری به یادگارهای گذشتگان است.
كردستان 828 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی داشته كه از این تعداد هشت مورد اثر منقول شامل قرآن ها و برخی كتاب ها و همچنین 31 اثر معنوی است.
3034
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشاردهنده : پروانه امانی
۰ نفر