۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۰:۲۹
کد خبر: 82768297
T T
۰ نفر
روسیه خواستار خروج بمب های اتمی آمریكا از كشورهای اروپایی شد

مسكو - ایرنا- روسیه خواستار خروج بمب های اتمی آمریكا از كشورهای اروپایی و انتقال سلاح های مرگبار به این كشور شد.

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا، «میخاییل اولیانوف»مدیر بخش كنترل و منع گسترش تسلیحات (كشتار جمعی) وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه تمام سلاح های اتمی را (پس از فروپاشی شوروی سابق) به خاك خود منتقل كرد. بر این باوریم كه آمریكا نیز می بایست از مدتها پیش این كار را در مورد سلاح های اتمی خود در كشورهای دیگر می كرد.
اولیانوف در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیك افزود: اما طرف آمریكایی همچنان تعداد قابل توجهی از بمب های اتمی خود را در كشورهای اروپایی نگهداری می كند.
وی افزود: علاوه بر آن آمریكا قصد دارد سلاح های هسته ای به گونه ای مدرن كند كه با كاهش قدرت تخریب و سطح دقت بالا برای بكارگیری در جنگ ها قابل استفاده باشد.
این مقام روس افزود: اگر آمریكا بخواهد سلاح هسته ای بیشتری در كشورهای اروپایی مستقر كند، این اقدام فقط منجر به تشدید تنش ها در منطقه خواهد شد.
مقام وزارت خارجه روسیه پیشتر امكان مذاكره با آمریكا در مورد سلاح های هسته ای تاكتیكی را رد كرده و گفته بود: مسكو هیچ گونه بده بستان در این زمینه را نمی پذیرد زیرا در حالی كه تسلیحات اتمی تاكتیكی روسی محدود به خاك خودمان است، تسلیحات تاكتیكی هسته ای آمریكا خارج از خاك این كشور و در مجاورت مرزهای ما مستقر شده اند.
مقام روس گفت: متاسفانه تاسیسات ویژه سلاح های اتمی تاكتیكی آمریكا در كشورهای عضو ناتو همچنان پابرجا می باشد و از آنها برای تمرین نیروهای نظامی كشورهای غیر اتمی استفاده می شود كه این اقدام مغایر با مفاد قرارداد ˈان.پی.تیˈ است.
وی افزود: به همین دلیل بر ضرورت انتقال تسلیحات اتمی تاكتیكی آمریكایی از كشورهای غیر اتمی به قدرت های دارای این گونه تسلیحات و برچیدن تاسیسات ویژه استقرار سریع این گونه سلاح ها در كشورهای اروپایی تاكید داریم.
اولیانوف، هیاهوی غربی ها درباره خطرات ناشی از تسلیحات هسته ای تاكتیكی روسیه را بی اساس دانست و افزود: آنها همواره خواستار مذاكره با ما در این زمینه هستند و پیشنهاد می كنند تدابیری برای شفافیت درباره این گونه تسلیحات اتخاذ كنیم.
وی اضافه كرد: تسلیحات اتمی تاكتیكی روسیه خطری برای هیچ كشوری ندارد زیرا در سال 1992 به پیشنهاد رییس جمهوری وقت روسیه حجم زرادخانه اتمی تاكتیكی كشورمان 70 درصد كاهش یافت.
آمریكا در برخی كشورهای اروپایی همچون ایتالیا و تركیه حدود 200 كلاهك اتمی تاكتیكی نگهداری می كند.
اروپام*391*3404**انتشار: محسن اسماعیلی