۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۰
کد خبر: 82761215
T T
۰ نفر
دوازدهمین نمایشگاه اقتصادی مشترك ایران و افغانستان درهرات گشایش یافت

هرات - ایرنا - دوازدهمین نمایشگاه مشترك ایران و افغانستان روز سه شنبه با حضور 50 شركت تولیدی در شهر هرات به منظور فراهم كردن زمینه برای شروع فصل جدیدی از روابط بازرگانان دو كشور و همچنین ایجاد فرصت برای آشنایی تولیدكنندگان با ظرفیت های یكدیگر گشایش یافت.

به گزارش ایرنا ، «علیرضا صدرزاده» مدیرعامل شركت مدیریت پروژه های نمایشگاهی با اشاره به علاقه بازرگان دو كشور ایران و افغانستان برای برگزاری نمایشگاههای مشترك گفت: برای دوازدهمین بار است كه نمایشگاه مشترك ایران و افغانستان در هرات برگزار می‌شود كه این بار 40 شركت از ایران و 10 شركت از افغانستان مشاركت دارند.
وی افزود: برگزاری نمایشگاههای مشترك زمینه توسعه تجارت میان بازرگانان ایرانی و افغان را میان دو كشور ایجاد كرده است و تاثیر بسزایی در واردات و صادرات میان دو كشور دارد كه این همه پیشرفت در اقتصاد دو كشور محصول برگزاری همین نمایشگاههاست.
صدرزاده همچنان اضافه كرد : در این نمایشگاه ، شركت های ایرانی و افغانستانی تولیداتی مانند لوازم خانگی ، ماشین آلات صنعتی ، لوازم طبی ، میوه های صادراتی ، عسل و مواد غذایی را نیز به نمایش گذاشتند.
«محمود رشیدی افخمی» سركنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز در مراسم گشایش این نمایشگاه گفت كه ایران در تمام عرصه ها در كنار كشور دوست و برادر خود افغانستان است و در زمینه اقتصادی و تجاری نیز تلاش دارد تا ارتباطات بین بازرگانان و صنعت كاران دو كشور مضاعف شود تا از ظرفیت های یكدیگر استفاده كنند.
وی خاطر نشان كرد: برای تسهیل هرچه بیشتر در حوزه تجاری و اقتصادی ، كمیته های اقتصادی میان استان خراسان رضوی و استان هرات تشكیل شده است كه مقامات دولتی و بخش خصوصی نیز در آن به صورت مشترك برای رفع مشكلات و توسعه اقتصادی كار می كنند.
افخمی گفت :هیات بلند پایه ای از استان خراسان رضوی به هرات آمده كه در راس آن مدیر كل حوزه اقتصادی خراسان رضوی نیز حضور دارد و قرار است در دو همایش دیگر پیرامون فرصت های تجاری و اقتصادی با اتاق بازرگانی و اتاق صنعت و معدن هرات به بحث و برای رفع مشكلات موجود در حوزه اقتصادی نیز به گفت و گو بپردازند.
سركنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات با توجه به شرایط خوب اقتصادی كه پس از سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان در هرات بوجود آمده است؛ هرات را بستری مناسب برای سرمایه گذاری و داد و ستد میان بازرگانان ایران و افغان دانست و با توجه به تسهیلات خوب كه دولت های دوطرف ایجاد كرده اند می توانند با كار مشترك اشتغالزایی كنند كه این خود سبب ایجاد امنیت و توسعه كار در افغانستان شود.
محی الدین نوری معاون استاندار هرات نیز در این مراسم گفت كه برگزاری این نمایشگاهها فرصتی را فراهم می‌كند تا شهروندان هرات از نزدیك با تولیدات و شركت های تولیدی آشنا شوند و از سوی دیگر فرصت آشنایی بیشتر و تبادل افكار تجاری میان بازرگانان دو كشور ایجاد می شود كه تاثیر مستقیم بر توسعه و پیشرفت سرمایه گذاری و تجارت در افغانستان خواهد داشت .
به گفته وی ادارات محلی هرات در تلاش هستند تا در گام های بعدی مشكلات موجود در گمركات افغانستان را برای بازرگانان دو طرف رفع كنند تا این ارتباطات به بهترین شكل ادامه پیدا كند.
همچنان علیرضا رسولیان معاون استاندار خراسان رضوی نیز در آغاز به كار این نمایشگاه گفت : برگزاری این نمایشگاههای مشترك و ارایه محصولات ایرانی سبب خواهد شد در هرات زمینه صنعتی شدن در بخش های مختلف فراهم شود .
او گفت كه همچنین این ارتباطات موجب می شود تا طرح شهرك صنعتی از جانب ایران در هرات عملی شود و در تولید كالاها و تولید مشترك ، ایران در كنار كشور افغانستان توانسته تا سهم اساسی را داشته باشد.
وی تصریح كرد: توسعه و پیشرفت افغانستان ، توسعه و پیشرفت ایران است و كاهش تعرفه گمركی برای اموال صادراتی افغانستان به ایران و تسهیل صادرات افغانستان به ایران بیانگر حس دوستی و برادری دو كشور است.
دوازدهمین نمایشگاه مشترك افغانستان و ایران در هرات به مدت چهار روز میزبان بازدید كنندگان خواهد بود.
*آساق*1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

سرخط اخبار جهان