۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82747943
T T
۰ نفر

ذخیره سازی 85 هزار نمونه خون بند ناف در كشور

۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82747943
ذخیره سازی 85 هزار نمونه خون بند ناف در كشور

سنندج - ایرنا - مدیرعامل شركت بن یاخته های رویان گفت: تاكنون 85 هزار نمونه خون بند ناف در پژوهشگاه رویان و شركت بن یاخته های كشور ذخیره سازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا دكتر مرتضی ضرابی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در جهاد دانشگاهی كردستان، با بیان اینكه تحت استانداردهای بین المللی ذخیره سازی خون بند ناف انجام می گیرد افزود: هم اكنون در بانك های عمومی، پژوهشگاه رویان، سازمان انتقال خون، دانشگاه شهید بهشتی و بانك عمومی 15 هزار نمونه ذخیره سازی شده است.
وی به اهمیت ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف اشاره كرد و ذخیره سازی سلول های خون بند ناف را خدمتی نوین در عرصه خدمات پزشكی دانست.
ضرابی با بیان اینكه خون بند ناف مملو از سلول های بنیادین است و در هر خون بند ناف و جفت 80 تا 200 سی سی خون وجود دارد اظهار كرد: تاكنون 100 پیوند خون بند ناف در كشور انجام شده است كه از این تعداد 20 پیوند متعلق به بانك خون بند ناف رویان است.
وی با اشاره به اینكه تاكنون 40 نمونه خون بند ناف از كشور امارات متحده و اقلیم كردستان عراق ذخیره سازی شده است گفت: در راستای ذخیره سازی خون بند ناف تاكنون 12 درصد زایمان ها در كشور زیر پوشش قرار گرفته است، 54 درصد نمونه های خون بند ناف در كشور مربوط به نوزادن پسر و 46 درصد مربوط به نوزادان دختر بوده است.
ضرابی 14 درصد ذخیره سازی خون بند ناف در كشور را مربوط به زایمان طبیعی و 86 درصد را حاصل از زایمان سزارین عنوان كرد و افزود: تاكنون 500 نمونه خون بند ناف بالغین در بانك خون ذخیره سازی شده است.
وی با اشاره به اینكه ذخیره سازی خون بند ناف حاوی سلول ها بنیادین است گفت: هم اكنون بیشتر در زمینه درمان بیماری‌ های سرطان‌ های خون، كم‌ خونی ‌های مادرزادی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی كه منشاء خونی دارند بكار گرفته می‌شود.
وی با بیان اینكه خون بند ناف به عنوان منبعی از سلول های بنیادی در درمان بیماری هایی با منشاء خونی مورد استفاده قرار می گیرد اظهاركرد: محققان معتقدند امكان درمان حدود 80 نوع بیماری با سلول های بنیادی بند ناف وجود دارد.
مدیر عامل بانك خون بند ناف رویان و عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان ادامه داد: هم اكنون در دنیا بیماری های عصبی مانند فلج مغزی، اتیسم، دیابت نوع یك، در دنیا آغاز شده است و كشور ما در فاز تحقیقات این طرح است و پذیرش بیماران فلج مغزی و اتیسم را نمی كند.
به گفته ضرابی هر نمونه خون بند ناف بین 500 تا 2.5 میلیون سلول از خون بند ناف استفاده می شود در همین راستا تا 25 سال می توان سلول های بنیادین را نگهداری كرد.
وی با اشاره به اینكه بیش از 40 - 50 سال از سلول های بنیادی خونساز برای درمان فرد دیگری استفاده می شود افزود: هر كسی تطابق ژنتیكی داشته باشد می تواند برای پیوند مورد استفاده قرار گیرد و تاكنون در جهان 35 هزار عمل پیوند با بهره گیری از سلول های بنیادی انجام شده است.
مدیرعامل شركت بن یاخته های رویان اظهاركرد: تاكنون در دنیا 750 هزار نمونه در بانك عمومی و سه میلیون نمونه در بانك خصوصی ذخیره سازی شده و 35 هزار نمونه تحت پیوند قرار گرفته است.
به گفته وی،خون بند ناف بیش از سایر منابع سلول های بنیادی در دسترس است اما 96 درصد خون بند ناف در دنیا دور ریخته می شود.
ضرابی سلولی كه بتواند هم خودش را تولید كند هم سلول مشابه خود را باز تولید كند 2 ویژگی سلول های بنیادین عنوان كرد و كاهش ریسك انتقال آلودگی های ویروسی و در دسترس بودن تعداد زیاد واحد خون از ویژگی خون بند ناف بیان كرد.
وی گفت: در همه استان های كشور دفاتر نمایندگی بانك خون بند ناف دایر است، اما فرایند ذخیره سازی خون در تهران انجام می شود.
مدیرعامل شركت بن یاخته های رویان با اشاره به اینكه از سال 88 تاكنون بانك خون بند ناف در كردستان تاسیس شده است گفت: تاكنون 800 نمونه ذخیره خون بند ناف در استان كردستان جمع آوری شده است.
وی نهادینه كردن فرهنگ ذخیره سازی خون بند ناف به منظور ارتقاء سلامت جامعه را ضروری برشمرد و گفت: در همین راستا به همه خانواده ها كه در آستانه تولد فرزند هستند توصیه می شود نسبت به ذخیره سازی خون بند ناف اقدام كنند.
7352/1354
خبرنگار: شیوا اردلان منش** انتشار دهنده : پروانه امانی
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه