اولین پالایشگاه محصولات زایمانی جهان امسال در ایران راه‌اندازی می‌شود

کرمانشا- ایرنا- مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با اعلام اینکه راه‌اندازی اولین پالایشگاه محصولات زایمانی جهان در دستور کار است، اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال بتوانیم این پالایشگاه را ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «مرتضی ضرابی» روز یکشنبه در همایش سلوهای بانک خون بند ناف رویان در سرسرای جلسات بیمارستان بیستون کرمانشاه، افزود: قرار است چیزهایی که بعد از تولد نوزاد دور ریخته می‌شود مانند پرده جنینی، بند ناف، مایع آمونیاک و جفت در این پالایشگاه فرآوری شود و تقریبا حدود ۳۰ محصول از این ضایعات زایمان قابل برداشت است.

وی اظهار داشت: سلول‌های بنیادی خون بند ناف عمدتا در بیماری های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری را دارد.

ضرابی گفت: هم اکنون بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان خون، کم خونی مادرزادی، بیماری نقص سیستم ایمنی و تالاسمی بااستفاده از این سلول‌ها قابل درمان است.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان تاکید کرد: به همه خانواده هایی که در آستانه تولد فرزند هستند، توصیه می‌کنیم که از ظرفیت ذخیره سازی خون بند ناف استفاده کنند. باتوجه به این که این کار باید در زمان زایمان انجام شود بایستی حتما خانواده ها از قبلا هماهنگی لازم را انجام دهند. بخصوص خانواده هایی که عامل خطر مانند کودک مبتلا به بیماری های خونی دارند.

وی اظهار داشت: جمع آوری بند ناف امن است و بعد از تولد نوزاد انجام می گیرد و در روند زایمان تداخلی ایجاد نمی کند.

ضرابی در ادامه گفت: بانک خون بند ناف رویان در سال ۸۴ با هدف جمع آوری و ذخیره سازی سلول های بنیادی راه اندازی شد و هم اکنون در تمامی استان ها نمایندگی بانک خون بند ناف رویان وجود دارد که کار جمع آوری و ارسال نمونه های بند ناف را از سراسر کشور انجام می دهند.

اولین پالایشگاه محصولات زایمانی جهان امسال در ایران راه‌اندازی می‌شود

۱۷۰ هزار نمونه خون بند ناف رویان در کشور جمع آوری شده است

وی افزود: تاکنون ۱۷۰ هزار نمونه خون بندناف رویان در کشور جمع آوری شده است که بزرگترین ظرفیت سلول های بندناف در سطح خاورمیانه است و امیداریم شرایطی برای استفاده بیشتر از این ظرفیت ایجاد شود.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان عنوان کرد: ذخیره سازی سلول های بنیادی این قابلیت را در کشور ایجاد کرده که مراکز پیوند بتوانند سلول پیوند مورد نیاز برای پیوند بیماران خونی را به راحتی تامین کنند.

وی اضافه کرد: اگر کسی بخواهد نمونه ها را برای خود نگهداری کند باید هزینه اولیه و هزینه شارژ سالیانه را پرداخت کند. خوشبختانه هم اکنون شرایطی ایجاد شده که افراد به هر میزانی که امکان پرداخت داشته باشند هم به شکل تقسیط و هم به شکل وام های بانکی می‌توانند پرداخت را انجام دهند.

ضرابی گفت: بخشی از هزینه از خانواده هایی که کودک مبتلا به بیماران خونی دارند دریافت نمی شود و هزینه آزمایش ژنتیک آنها رایگان است و تا به امروز هیچ کس را به دلیل مشکلات مالی از ذخیره سازی خون بند ناف محروم نکردیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه جداسازی سلول های بنیادی از منابع مختلف جزو کشورهایی هستیم که به همه منابع سلول های بنیادی دسترسی داریم. امکان جمع آوری سلول های بنیادی از مغز استخوان، خون محیطی، بافت چربی، خون بند ناف، پالپ دندان و بافت بندناف وجود دارد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان همچنین گفت: در زمینه پیوند سلول های بنیادی خون ساز جزو چند کشوری هستیم که بیشترین پیوند سلول های بنیادی خونساز را انجام می دهد. در سایر پیوندها که پیوندهای غیرخونی است در حال انجام کارآزمایی های بالینی هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: در زمینه استفاده از سلول های بنیادی برای درمان باید تلاش بیشتری انجام شود و کشورهای دیگر در این زمینه جلوتر از ما هستند.   

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha