۵ آذر ۱۳۹۶، ۹:۴۲
کد خبر: 82743152
T T
۰ نفر

سرطان معده؛ علل و علائم

۵ آذر ۱۳۹۶، ۹:۴۲
کد خبر: 82743152
سرطان معده؛ علل و علائم

تهران- ايرنا- عضو انجمن راديوتراپي آنكولوژي ايران با اشاره به افزايش سرطان معده در كشور گفت:حس سير شدگي زودرس، وجود خون در استفراغ، سوء هاضمه و ترش كردن، كاهش اشتها، كاهش وزن، خستگي و ضعف طولاني مدت از علائم بروز سرطان معده است.

به گزارش روز يكشنبه علمي ايرنا از انجمن راديوتراپي آنكولوژي ايران، احمد مافي در ارتباط با سرطان معده اظهار كرد: متأسفانه سرطان معده در كشور ما بسيار شايع است و ميزان ابتلاي ايرانيان به اين نوع سرطان بيشتر از اكثر كشورهاي جهان است.
عضو انجمن راديوتراپي آنكولوژي ايران بدون اشاره به امار مبتلايان در كشور، افزود: در بعضي بررسي هاي انجام شده سرطان معده به عنوان شايعترين سرطان در مردان و يكي از سه سرطان شايع در زنان ايراني شناخته شده است كه علت اين امر به خوبي مشخص نيست ولي عادات غذايي به احتمال فراوان در اين مسأله نقش بسياري دارند.
استاديار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تصريح كرد: علت اصلي ايجاد سرطان معده هنوز مشخص نيست، اما ميزان بروز آن با افزايش سن، استعمال دخانيات و مصرف الكل افزايش مي يابد؛ همچنين سرطان معده در مردان شايعتر از زنان است و در برخي مطالعات به نقش مصرف زياد گوشت قرمز و گوشت فرآوري شده مثل گوشت دودي در ايجاد سرطان معده اشاره شده است.
مافي ادامه داد: مصرف زياد گوشت دودي، نمك سود و فرآوري شده، مصرف زياد ترشيجات، غذاهايي كه بيرون از يخچال نگهداري شده اند، عفونت با يك باكتري معده (هليكوباكتر پيلوري)، يك نوع كم خوني مزمن، التهاب مزمن معده (گاستريت) و عوامل ژنتيك و سابقه خانوادگي سرطان در ايجاد سرطان معده نقش دارند.
وي گفت: علائم سرطان معده شامل احساس درد و يا سوزش در شكم بخصوص قسمت فوقاني شكم، بزرگ شدن شكم به علت تجمع مايع در شكم، حس سير شدگي زودرس حتي بعد از خوردن مقدار كمي غذا، تهوع و يا استفراغ، وجود خون در استفراغ، سوء هاضمه و ترش كردن، كاهش اشتها، كاهش وزن، خستگي و ضعف طولاني مدت بدون توجيه و دفع مدفوع سياهرنگ بوده كه نشانه وجود خون در دستگاه گوارش است.
استاديار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي. عنوان كرد: درمان بر اساس مرحله بيماري و حال عمومي بيمار انتخاب مي شود كه درمان اصلي سرطان معده در مراحل اوليه عمل جراحي است.
مافي افزود: در برخي افراد بخصوص در صورت پيشرفت بيماري، تنها از شيمي درماني و يا راديوتراپي بعنوان درمان استفاده مي شود. گاهي اوقات هم لازم است بعد از انجام جراحي، شيمي درماني و يا راديوتراپي انجام و در گاهي موارد موارد، قبل از انجام عمل جراحي، شيمي درماني و يا راديوتراپي انجام مي شود.
علمي**9031**
تنظيم: عادل پازيار ** انتشار: محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.m
۰ نفر