۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
رباتی به اندازه سلول خون كه اعماق بدن را هدف قرار می‌دهد

تهران- ایرنا- یك تیم بین المللی ازمحققان موفق به ساخت میكرورباتی شده‌اند كه از جلبك میكروسكوپی و ذرات مغناطیسی زیست‌سازگار بی‌خطر پوشیده شده است. این ربات به راحتی درون مایعات بدن حركت می‌كند و قادر به دسترسی به اندام دور از دسترس است.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، این ربات به اندازه یك سلول خون است و با استفاده از نیروی مغناطیسی هدایت می‌شود. ربات را پوششی از جنس جلبك و ذرات مغناطیسی بی‌خطر و سازگار با محیط زیست فراگرفته است. زمانی كه ربات در بافتی نزدیك به سطح پوست باشد، به دلیل خاصیت نوردهی طبیعی جلبك، قابل تصویربرداری و ردگیری است و زمانی كه به بافت عمیق نفوذ می‌كند، با استفاده از MRI می‌توان آن را ردگیری كرد.
معمولا هنگام شروع بیماری، محیط شیمیایی بافت تغییر می‌كند. این ربات با بررسی تغییرات بافت می‌تواند بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد. ضخامت ربات با توجه به بافتی كه هدف آن است تغییر می‌كند تا پس از انجام ماموریت،‌ عملكرد آن متوقف و در محیط بدون هیچ صدمه ای به بدن تجزیه شود. این ربات به گونه‌ای طراحی شده است كه در زمان تجزیه، جلبك‌ها تركیباتی ترشح می‌كنند كه سلول های سرطانی را بدون كوچكترین آسیب به سلول های سالم، از بین می‌برند.
آزمایش‌های اولیه این ربات در مدل‌های حیوانی موفقیت‌آمیز گزارش شده و هدف آن علاوه بر تشخیص، دارورسانی به بافت‌های عمیق و حساس است.
نتایج این مطالعه كه توسط محققان دانشگاه‌های ادینبورگ، منچستر و دانشگاه چینی هنگ كنگ صورت گرفته، در نشریه Science Robotics منتشر شده است.
علمی (6) *1724* 9259