۱۳ تیر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 8273927
T T
۰ نفر
درخواست دولت مصر از ربایندگان سفیر این کشور درعراق # تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/04/84 خارجی.مصر.عراق. دولت مصرازربایندگان سفیر خود درعراق خواست که با گروگان خود رفتاری مناسب و در شان یک هموطن عرب داشته باشند. به گزارش روز دوشنبه پایگاه اینترنتی بی بی سی،احمدابوالغیط" وزیر امور خارجه مصر گفته است دولت مصر برای آزاد شدن "ایهاب الشریف "سفیر این کشور در بغداد که روز شنبه ربوده شد، با مقامات دولت عراق وارد مذاکره شده است. به گفته ابوالغیط مسئولان سفارتخانه های مصر و عراق در کشورهای یکدیگر برای آزادی شریف،تلاش می کنند. ابوالغیط که برای شرکت در اجلاس مقامات وسران اتحادیه آفریقا به لیبی سفر کرده است از همه مسئولان ذیربط خواست که محتاطانه عمل کنند وازهر اقدام شتابزده ای بپرهیزند. "ایهاب الشریف" پنج هفته قبل وارد عراق شد وحضور وی درعراق باعث شد مصر به عنوان اولین کشور عرب که دربالاترین سطح روابط دیپلماتیک خود را با عراق از سرگرفت ، تلقی شود. بی بی سی افزود:مصرهمچنین سایرکشورهای عرب رانیزتشویق به برقراری مناسبات دیپلماتیک با عراق کرد تااین اقدام هم زمینه سازتقویت دولت جدید این کشور و هم کمک به از بین بردن ریشه های شورش در عراق شود. وزیرامورخارجه عراق هم از حضور شریف در بغداد استقبال و اظهار رضایت کرده بود. بعد از تهاجم عراق به کویت در سال 1990 و اشغال این کشور، بسیاری از کشورهای عرب سفرای خود را از بغداد فراخواندند. شاهدان ماجرای ربودن سفیر مصر در عراق گفته اندکه شنبه شب دو دستگاه خودروی حامل مردان مسلح وی را ربود. به گفته شاهدان، یکی از مهاجمان که بااسلحه به سر شریف کوبید، او را جاسوس آمریکا خطاب کرد. به دنبال وقوع این ماجرا،پلیس عراق اطراف سفارت مصر دربغدادرا محاصره کرد و سربازان آمریکائی به بازرسی از اتومبیل شریف که در محل ربودن وی متوقف بود ، پرداختند. وزیر امورخارجه مصر گفته است: سفیرمصر در بغداد برای حفظ منافع مردم عراق و مصر کار می کرد و به همین دلیل باید رفتاری در شان او با وی شود .
از زمان اشغال عراق توسط نیروهای آمریکائی و متحدانش واز زمان تشدید ناآرامیها دراین کشور به خصوص بعد از اشغال شهر فلوجه درآوریل سال 2004 تعداد 270 خارجی از 37 کشور جهان در عراق به گروگان گرفته شده اند که در میان آنها شمار زیادی از اتباع مصری وجود داشتند که البته آزاد شده اند.
ژوئن گذشته گروه مسلحی که خود را " جیش اسدا..." می نامید"محمد ممدوح قطب"دیپلمات مصری در بغداد رابه گروگان گرفتند وانگیزه خود ازاین اقدام را پیشنهاددولت مصربرای تربیت نیروهای امنیتی عراق عنوان کرد.این واقعه باعث شد تامصر پیشنهاد خود را از دولت عراق پس بگیرد. صویر/1591/1468
۰ نفر