۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82738767
T T
۰ نفر
ابداع پارچه‌ای با قابلیت حفظ جریان الكتریسیته

تهران-ایرنا- یك محقق ایرانی در استرالیا پارچه ای ابداع كرده است كه می تواند الكتریسیته را همانند باتری ها در خود نگه دارد، دستاوردی كه نویدبخش ساخت شارژرهای پوشیدنی تلفن های همراه است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه استرالیایی 'ایج'،
شایان سیدین محقق و استاد دانشگاه دیكین در استرالیا می گوید: این پارچه كه مكسین MXene نام دارد، انقلابی در صنعت پوشاك ایجاد می كند.
وی كه هدایت تیم پژوهشی دانشگاه دیكین را برای ابداع این پارچه بر عهده داشت، افزود: MXene پارچه ای قابل انعطاف، فوق العاده محكم و فوق العاده رساناست.
در پارچه جدید از نانوماده ای مصنوعی به نام MXene استفاده شده كه رسانای الكتریسته است و از لایه ای به ضخامت یك اتم از اتم های كربن و تیتانیوم درست شده است.
MXene ماده ای بین سرامیك و فلز است و الكتریسته را تقریبا به خوبی فلز هدایت می كند.
با این حال MXene نمی تواند شارژ را به اندازه یك باتری نگه دارد اما می تواند آن را خیلی سریع آزاد كند.
دكتر سیدین با اشاره به كم بودن ولتاژ الكتریسته در این پارچه گفت: از این رو، جای نگرانی در مورد آتش گرفتن این پارچه وجود ندارد.
به گفته این استاد شیمی مواد، تصور كنید پیراهنی به تن دارید كه قادر به ذخیره انرژی است. در این صورت می توانید در تمام اوقات با خود انرژی داشته باشید.
وی در عین حال توضیح داد كه این پارچه تنها برای جریان های كوتاه انرژی مناسب بوده و در ضمن تولید آن پرهزینه و بسیار وقت گیر است.
وی ابراز امیدواری كرد كه شركت ها علاقه كافی برای تولید انبوه این پارچه داشته باشند.
سیدین روزی را تصور می كند كه قسمت های كوچكی از لباس - احتمالا آستر یك جیب- از این ماده ساخته شود. به این ترتیب تنها با كشیدن تلفن همراه خود روی این جیب شارژ تلفن به فوریت و با سرعت بالا آغاز می شود.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
ttps://telegram.me
۰ نفر