۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82732192
T T
۰ نفر
ارتقا ذائقه مصرف كتاب و ترویج فرهنگ مطالعه كار یك دستگاه، نهاد و یا وزارتخانه نیست

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتقا ذائقه مصرف كتاب و ترویج فرهنگ مطالعه كار یك دستگاه، نهاد و یا وزارتخانه نیست بلكه این كار عزم ملی را می طلبد و باید كتاب در سبد خانوار رشد بیشتری یابد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی عصر چهارشنبه در آیین تجلیل از كتابداران نمونه كشور، فاجعه زلزله غرب كشور را تسلیت گفت و همدردی كتابداران و اهالی فرهنگ با مصیبت دیدگان این حادثه تلخ را اعلام كرد.
وی همچنین از علامه طباطبایی یاد كرد و گفت: بیست وچهارم آبان سالروز میلاد این مفسر برجسته قرآن با نام كتاب و كتابخوانی پیوند خورده است، این در حالیست كه ممكن است این پرسش مطرح شود كه ما بزرگان زیادی در عرصه كتاب و نویسندگی داریم اما این روز با نام علامه طباطبایی گره خورده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شاید طی سال های متوالی كه هفته كتاب با نام این مفسر عالیقدر پیوند خورده، كمتر به ویژگی های شخصیتی ایشان اندیشیده باشیم.
صالحی ادامه داد: برخی ویژگی های علامه طباطبایی برای ما هنوز درس آموز است و روزگاری كه كتاب نویسی گاه و بی گاه به كار بزن در رو و بدون تعمق در نگاشتن تبدیل می شود، علامه برای تفسیر المیزان از جلد اول تا پایان آن 17 سال عمر صرف كرد.
وی توضیح داد: علامه طباطبایی 9 سال و پیش از سال 1325 هجری شمسی تدریس تفسیر المیزان را در قم شروع كرد و در سال 1334 اولین جلد آن منتشر شد در حالیكه 17 سال بعد آخرین صفحات آن را نوشت.
به گفته صالحی، این ویژگی های رمز ماندگاری كتاب های علامه طباطبایی است كه در قفسه های كتابخانه ها برای قرن ها باقی خواهد ماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علامه تنها كتاب ننوشت بلكه همراه این نگارش گفت وگو نیز بود، به عبارتی آثار او در درون یك گفت وگو متولد شده اند.

** توجه علامه در آثارش به نیاز انسان معاصر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یكی دیگر از ویژگی های علامه طباطبایی را توجه او به نیازهای انسان معاصر در آثارش عنوان و اضافه كرد: اثر ماندگار «شیعه در اسلام» در پاسخ به تقاضای یك مستشرق نوشته شده است، یعنی این مفسر برجسته به نیاز زمانه خود توجه كرد.
به گفته صالحی، تفسیر المیزان سرشار از موضوعاتی است كه با این نیاز پیوند خورده است.
وی با طرح این سووال كه چرا در تقویم كشور علامه طباطبایی سرفصل كتاب و كتابخوانی است، افزود: وی صرفا فیلسوف، حكیم و مفسر برجسته نیست، بلكه مولفی كم نظیر است كه اصول نگارش را برای آنكه كتابش برگ زرینی از ایران تا چین باشد برای همه زمان ها نگاشته است.
عضو كابینه دوازدهم ادامه داد: هر برگ نگاشته علامه طباطبایی می تواند حاشیه نویسی و شرح نویسی ها را رقم بزند.
وی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینكه انسان همواره به كتاب نیازمند است، اظهار داشت: هیچ چیز جای كتاب را پر نمی كند، كتاب عصاره تمدن های بشری است و كتابخانه ها گاهواره های این تمدن هستند.
صالحی كتابداران را كلید داران این گنجینه بشری دانست و گفت: كتابداران این گنجینه و باغ دلگشا را می گشایند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه نهاد كتابخانه های عمومی كشور در دولت یازدهم گام هایی برداشت، ادامه داد: در این دولت 255 كتابخانه افتتاح شد.
صالحی ادامه داد: تغییر نوع نظام ارتباطی با كتابداران در حوزه معیشت، تغییر در نوع نگاه مصرف كتاب و برگزاری جشنواره ها، همایش های در قالب های متنوع كه بتواند همچنان كتاب را برای ما جدی و جذاب نگه دارد، باید مورد توجه باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از همت، علاقه، انگیزه و خلاقیت كتابداران در اقصی نقاط ایران قدردانی كرد و گفت: همه حلقه های فرهنگ مكتوب اعم از ناشر، مولف، كتابدار، كتابفروش و كتابخانه باید به یك مقصد كه همان كتابخوانی است، بیاندیشند.
به گفته وی، ارتقا ذائقه مصرف كتاب و ترویج فرهنگ مطالعه كار یك دستگاه، نهاد و یا وزارتخانه نیست بلكه این كار عزم ملی را می طلبد و باید كتاب در سبد خانوار رشد بیشتری یابد.
صالحی افزود: در دو جلسه اخیر شورای فرهنگ عمومی، ترویج كتابخوانی موضوع مورد بحث بود و از دل آن مصوبه ای برآمد كه بر اساس آن فرهنگسازی، تجهیز كتابخانه ها و نظارت بر روند رواج كتابخوانی به همت دستگاه های عمومی و فضای مدنی، اجتماعی در دستور كار قرار گرفت.
در این مراسم همچنین دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور سالرروز ولادت علامه طباطبایی و روز كتاب و كتابخوانی را گرامی داشت.
علیرضا مختارپور اظهار امیدواری كرد، علامه طباطبایی سرمشق دانش پژوهان و اهل قلم این مرز و بوم باشد.
وی همچنین از حمایت های مستمر سید عباس صالحی در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه رفع مشكلات كتابداران قدردانی كرد.
در این مراسم همچنین از یك اثر موسیقیایی با موضوع كتاب و یك پویانمایی با موضوع ترویج مطالعه رونمایی شد.
فراهنگ ** 1880 ** 1540 ** خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر