۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶
کد خبر: 82723630
T T
۰ نفر

ای اف سی:علی كریمی'مارادونای آسیا'

۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶
کد خبر: 82723630
ای اف سی:علی كریمی'مارادونای آسیا'

تهران- ایرنا- تارنمای رسمی كنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به مناسبت تولد 39 سالگی علی كریمی از این بازیكن ایرانی به عنوان یكی از اسطوره های فوتبال آسیا و مارادونای قاره كهن نام برده است.

تارنمای رسمی ای اف سی در ادامه گزارش های خود از اسطوره های فوتبال آسیا به مناسبت 39 سالگی علی كریمی امروز (چهارشنبه) به شرح دوران حرفه ای او در تیم ملی ایران و فوتبال باشگاهی كه مملو از شگفتی ها و غافلگیری ها در نقل و انتقالات باشگاهی است، پرداخت.
در آستانه هزاره سوم، هواداران ایرانی شاهد دوران ویژه ای در تاریخ فوتبال كشور خود با درخشش شماری از بازیكنان با استعداد ایرانی بودند. كریمی با مهارت دریبل جادویی و توانایی غیرقابل پیش بینی بودن، تحسین همگان را در قاره آسیا بدست آورد.
علی كریمی بازی در تیم های فتح تهران، پرسپولیس، الاهلی دبی، بایرن مونیخ، قطر اس سی، استیل آذین، شالكه و تراكتورسازی را در كارنامه دارد. او در سال 2004 بازیكن سال آسیا شد.
كریمی در دوران نوجوانی با بازی در تیم نفت تهران و سایپا فوتبال خود را آغاز كرد، اما با تیم فتح به فوتبال بزرگسالان معرفی شد.
این باشگاه امروز دیگر وجود ندارد، اما فتح همیشه به عنوان یك تیم دسته دومی كه كریمی را به فوتبال بزرگسالان معرفی كرد، در یادها خواهد ماند.
او به خاطر نمایش خود در فتح خیلی زود مورد توجه سایر باشگاهها قرار گرفت و در سال 1998 قبل از 20 سالگی به تیم بزرگ پرسپولیس ملحق شد.
كریمی در سه سال حضور خود در پرسپولیس در دو قهرمانی جام حذفی و لیگ ایران در اولین فصل حضور خود نقش داشت و در سال 2001 هم بار دیگر قهرمان لیگ شد.
او با پرسپولیس در رقابت های قهرمانی باشگاه های آسیا 1999- 2000 مقام سوم را كسب كرد.
كریمی خیلی زود به خارج از كشور رفت، اما برخلاف تصور بسیاری به اروپا نرفت و به جای آن به الاهلی امارات ملحق شد.
این تصمیم باعث تعجب بسیاری شد، اما كریمی به جادوی خود ادامه داد و در چهار فصل حضور خود در الاهلی 44 گل به ثمر رساند.
بهترین فصل حضور او با پیراهن قرمز الاهلی در فصل رقابتهای 2003- 2004 بود كه با 14 گل در صدر گلزنان لیگ امارات ایستاد.
كریمی در فینال جام ریاست هر دو گل الاهلی را مقابل الشعب به ثمر رساند تا این تیم برای دومین بار در طول سه فصل فاتح این جام شود.
برای كریمی سال 2004 سال بزرگی بود و اتفاقات بهتری در انتظار او بود.
تارنمای كنفدراسیون آسیا نوشت: كریمی بعد از عملكرد تاثیرگذار خود در سطح باشگاهی، به تیم ملی ایران دعوت شد. او در سال 1998 اولین بازی ملی خود را مقابل كویت انجام داد.
تیم ایران اواخر همان سال شاهد اولین گل ملی كریمی بود كه در بازیهای آسیایی در بانكوك به ثمر رسید. تیم ملی ایران فاتح مسابقات فوتبال این بازیها شد و نام كریمی بر سر زبانها افتاد.
جام ملتهای آسیا 2000 اولین حضور كریمی در یك تورنمنت مهم برای ایران بود. اما ستاره نوظهور ایران نتوانست عملكرد تاثیرگذار خود را ارائه كند و تیم ایران در یك چهارم نهایی مغلوب كره جنوبی شد.
چهار سال بعد كریمی در جام ملتهای آسیا به میزبانی چین انتقام این شكست را گرفت. كریمی در جام ملتهای آسیا 2004 ، مقابل كره جنوبی هت تریك به یاد ماندنی انجام داد. تیم ملی ایران در یك چهارم نهایی بار دیگر حریف كره جنوبی شد و كریمی نمایش عالی داشت.
تیم ایران با عملكرد جادویی او با نتیجه چهار بر سه پیروز شد. هر یك از سه گل او نشانگر مهارت های فوتبالی او بود.
اگرچه ایران در این رقابت ها عنوان سوم را كسب كرد، اما كریمی با پنج گل، عنوان آقای گل مشترك جام را بدست آورد.
كریمی آن سال درخشان را با دریافت جایزه بازیكن سال ای اف سی به پایان رساند.
همان گونه كه انتظار می رفت، علی كریمی در سال 2005 به اروپا رفت و جذب بایرن مونیخ شد. او بعد از علی دایی و وحید هاشمیان، سومین ایرانی بود كه برای این تیم قدرتمند آلمانی بازی می كرد.
اگرچه او شروع برجسته ای در باواریا داشت، اما مصدومیت زانو دوران بازی او را در بایرن با مشكل مواجه كرد. با این حال او همانند علی دایی هموطن خود، موفق به گلزنی در لیگ قهرمانان اروپا شد.
كریمی در همان دوران حضور در بایرن، به نمایندگی از ایران در جام جهانی 2006 بازی كرد.
جام جهانی 2006 كه اولین حضور كریمی در این تورنمنت محسوب می شد، جام سختی بود. تیم ایران در گروه سختی شامل پرتغال، مكزیك و آنگولا بازی می كرد و در نهایت در قعر این گروه به كار خود پایان داد.
كریمی در سال 2007 بایرن را ترك كرد و بار دیگر به خاورمیانه بازگشت. دو سال حضور كریمی در بایرن فصل ویژه ای در دوران حرفه ای درخشان او بود و نام خود را در عرصه جهانی مطرح كرد.
كریمی پس از آن به باشگاه قطر ملحق شد و بعد از آن دوباره به باشگاه محبوب خود پرسپولیس بازگشت. او بعد از یك فصل بازی در پرسپولیس در سال 2009 به استیل آذین ملحق شد.
این فوتبالیست توانمند برای این باشگاه بازیكنی بود كه می توانست برای آنها موفقیت به ارمغان بیاورد و او ناامیدشان نكرد و تیم با 14 گل او جایگاه پنجم را كسب كرد.
كریمی در ژانویه 2011 به شالكه پیوست. او در این تیم دوباره به فلیكس ماگات سرمربی خود در بایرن ملحق شد. اما در نیم فصل بعد از آن، كریمی فقط دو بار به میدان رفت و تابستان آن سال برای سومین بار به پرسپولیس رفت.
كریمی با عملكرد تاثیرگذار خود در چند فصل پایانی دوران حرفه ای اش، توانایی خود را ثابت كرد. هرچند پرسپولیس رده دوازدهم لیگ را از آن خود كرد، اما كریمی 12 گل زد و هشت پاس گل داد. پرسپولیس با سه گل كریمی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا 2011 صعود كرد.
كریمی بار دیگر به تیم ملی ایران دعوت شد و در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2014 مقابل مالدیو گلزنی كرد.
وی در فصل رقابتهای 2013-2014 به تراكتور سازی رفت. تراكتورسازی هشتمین باشگاه او در طول 15 سال دوران حرفه ای او بود.
مارادونای آسیا با تراكتور سازی اولین قهرمانی را در تاریخ این باشگاه كسب كرد و فاتح جام حذفی شد.
دوران حرفه ای كریمی داستان بازیكنی است كه با توانایی های خود، هواداران را در چهار كشور به هیجان آورد. او به عنوان یكی از اسطوره های فوتبال آسیا شناخته می شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با كانال ورزشی ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی**1584** 1701
مترجم:مولوی* انتشار: حمید قدیمی
۰ نفر